Σκοπός:
Η απομάκρυνση των μαθητών από τον κίνδυνο χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών, με την ενίσχυση της ψυχοκοινωνικής υγείας και τη δημιουργία ευνοϊκού περιβάλλοντος για την υγιή ανάπτυξή τους. Με την εφαρμογή του προγράμματος στην τάξη μαθαίνουν με βιωματικό τρόπο για τη συνύπαρξη των θετικών και αρνητικών στοιχείων της ζωής ώστε να μπορούν με χαρά να απολαύσουν τα θετικά στοιχεία και με δύναμη να αντέξουν τα αρνητικά, με νόμιμα μέσα και χωρίς υπερβολές.
Στόχοι:
-να γνωρίσουν τον εαυτό τους και να τον αποδέχονται
-να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα και να τα εκφράζουν
-να αναπτύξουν φιλίες στο σχολικό και στον ευρύτερο χώρο
-να ενισχυθεί η ομοψυχία της ομάδας και να δημιουργηθεί μια ατμόσφαιρα φιλίας
-να κατανοηθεί η πολυπλοκότητα της ζωής και η ανάγκη συνεχούς συνεργασίας μεταξύ παιδιών και ενηλίκων για σωστή καθοδήγηση για όσο διάστημα η πείρα των παιδιών δεν είναι ακόμη επαρκής
-να παρουσιαστούν οι θετικές και αρνητικές μορφές ενηλίκων, ώστε να ενισχυθούν τα θετικά πρότυπα και να απορριφθούν τα αρνητικά
-να βοηθηθούν τα παιδιά μέσα από τις προσωπικότητες των ηρώων, να αποκτήσουν καλύτερη επίγνωση του εαυτού τους και των άλλων
-να καλλιεργηθεί η συγκινησιακή ή συναισθηματική δυνατότητα των παιδιών-παιδεία συναισθημάτων-σε ευρύ φάσμα για την ανάπτυξη σωστής κοινωνικής συμπεριφοράς.
Μεθοδολογία-βιωματικά μέσα/εργαλεία:
Μεθοδολογία
Γνωστικό μοντέλο: Παροχή αντικειμενικής πληροφόρησης για εν δυνάμει αυτοκαταστροφικές συμπεριφορές, όπως η χρήση ουσιών, με στόχο την αποτροπή έναρξης αυτών των συμπεριφορών.
Συναισθηματικό μοντέλο: αξιοποίηση με βιωματικό τρόπο παραγόντων που συνδέονται με την αυτοεκτίμηση, τη λήψη αποφάσεων, τη στοχοθεσία, την επίλυση των συγκρούσεων, την ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης.
Μοντέλο κοινωνικής μάθησης: αναγνώριση της χρήσης ουσιών ως πρωταρχικά κοινωνικής συμπεριφοράς. Οι μαθητές δέχονται την κοινωνική επιρροή και παρακολουθούν τους ενήλικες που λειτουργούν ως πρότυπα μίμησης. Οι μαθητές εκπαιδεύονται σε κοινωνικές δεξιότητες (αυτοπεποίθηση, επικοινωνία, αντίσταση στις πιέσεις των συνομηλίκων) και προσωπικές δεξιότητες (λήψη απόφασης, αντιμετώπιση δύσκολων καταστάσεων, στοχοθεσία) που σχετίζονται με τη χρήση ουσιών και παράλληλα ενημερώνονται για τις συνέπειες της χρήσης.
Βιωματικά μέσα/εργαλεία:
Δημιουργία ομάδων, συζήτηση, δραματοποίηση, παιχνίδι ρόλων, εικαστικές δημιουργίες
Θεματικές Ενότητες του «Κήπου με τις 11 Γάτες»
- ΤΟ ΚΡΥΦΟ ΡΑΝΤΕΒΟΥ
- Η περιέργεια
- Οι δραστηριότητες των μικρών που είναι κρυφές από τους μεγάλους
- Η επιθυμία για πρωτιά
- Ο ΓΑΤΟΣ ΤΟΥ ΣΙΑΜ ΚΑΙ ΤΟ ΜΑΓΙΚΟ ΦΙΛΤΡΟ
- Η ευτυχία
- Η διαφορά ανάμεσα στον πραγματικό και στον επιθυμητό κόσμο
- Η επιθυμία για την τέλεια ευτυχία
- Ο ΠΑΝΤΟΦΛΙΝΟΣ ΦΟΒΑΤΑΙ ΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ
- Ο φόβος
- Τα διάφορα είδη φόβου
- Το ψεύτικο θάρρος και η μαγική λύση των προβλημάτων
- Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΠΑΠΠΟΥ ΤΗΣ ΒΟΥΛΑΣ
- Ο θάνατος
- Ο θάνατος αγαπημένων προσώπων
- Ο πόνος που ακολουθεί
- ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΣΕ ΑΓΩΝΑ
- Η εξαπάτηση
- Το ψέμα
- Η εκδίκηση
- Ο ΜΟΥΣΟΥΔΗΣ, Η ΛΕΥΚΗ, Η ΜΑΡΓΑΡΙΤΑΡΕΝΙΑ ΚΑΙ Η ΦΙΛΙΑ
- Η φιλία
- Το συναίσθημα του αποκλεισμού
- ΕΝΑ ΑΣΧΗΜΟ ΑΣΤΕΙΟ
- Η πίεση που δεχόμαστε από τους φίλους μας
- Δεν πρέπει να αφηνόμαστε να μας πείθει η ομάδα να κάνουμε πράγματα για τα οποία δε συμφωνούμε
- ΟΤΑΝ ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΝΩΜΕΝΟΙ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ, ΕΙΜΑΣΤΕ ΔΥΝΑΤΟΙ
- Αλληλεγγύη είναι: όλοι μαζί να λύνουμε κάθε πρόβλημα
- Το να ξεχνάς δεν είναι η λύση
- Η ΒΑΡΥΣΤΟΜΑΧΙΑ ΤΟΥ ΜΟΥΣΟΥΔΗ
- Η σύνεση και η καλή συμβουλή ενός ειδικού
- Ο ΤΙΓΡΗΣ ΚΑΙ Η ΛΑΘΟΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑ
- Κάθε πράγμα έχει το μέτρο του
- Σε πολλές περιπτώσεις η συμβουλή των μεγάλων είναι απαραίτητη
- Η απερίσκεπτη χρήση ενός φαρμάκου
- Η ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΤΗΣ ΧΑΛΙΜΑΣ
- Το καινούριο
- Η διαφορετικότητα (διαφορά) και η αμηχανία που προκαλεί
- Ο ΧΙΟΝΑΤΟΣ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΕ ΜΙΑ ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΟΦΑΣΗ
- Η απογοήτευση
- Η ελευθερία να αποφασίζουμε για τον εαυτό μας