Αρχική σελίδα Συνεργατικά σκαλιά γνώσεων Αρχαία Ελληνικά Α΄γυμνασίου Αρχαίες φράσεις σήμερα Ομιλείτε την ελληνικήν, όχι όμως στα ελληνικά... Φωνήεντα και τα σύμφωνα Τα μέρη του λόγου: αρχ.-νέα Κλίση άρθρου Τα πνεύματα και ο τονισμός νεοελληνική δοτική Β΄ κλίση ουσιαστικών Α΄ κλίση ουσιαστικών Σύγκριση Α΄ και Β΄ κλίσης Δευτερόκλιτα επίθετα ΤΟ αντωνυμιακό τανγκό Η δεικτική αντωνυμία Οριστική ΕΝΣ-ΜΕΛ ε.φ. Ενεστώτας του εἰμί Παρατατικός του εἰμί Παρατατικός-Αόριστος, Οριστική ε.φ. Παρακείμ.-Υπερσυντ, Οριστική ε.φ. Απαρέμφατο, ε.φ. Τα επαγγέλματα των Αρχαίων Αληθής ιστορία; Το ελάφι του Αίσωπου Εισαγωγή στη σύνταξη Σύνταξη: υποκείμενο-κατηγόρημα Σύνταξη: κύριοι όροι της πρότασης : Υρ - Αρ - Κυρ Σύνταξη: κύριοι όροι-ασκήσεις Σύνταξη: κύριοι όροι-παρουσίαση Είδη προτάσεων Επανάληψη ΑΕ Γλώσσα Α Γυμνασίου Αρχαία Ελληνικά Β΄γυμνασίου ...το αγαπημένο μας λύω... Υποτακτική ε.φ. Θεωρία -ασκήσεις Σχηματισμός υποτακτ. -παρατηρήσεις Προστακτική ε.φ. θεωρία - ασκήσεις Ασκήσεις εγκλίσεων ε.φ. Ερωτηματική – Αόριστη αντωνυμία Αναφορικές αντωνυμίες ..και το λύομαι Οριστική μέσης φωνής Προφορική άσκηση οριστικής μέσης φωνής Υποτακτική μ.φ. Θεωρία -ασκήσεις Προστακτική μ.φ. θεωρία - ασκήσεις Προφορικές ασκ. υποτακτ.-προστακτ.μ.φ. ...και το ΕΙΜΙ Κλίση μετοχών ε.φ. Κλίση μετοχών μ.φ. Η Σύνταξη χωρίς φόβο και με πολύ πάθος Το αντικείμενο του ρήματος Το απαρέμφατο Μετοχές-σύνταξη Επιρρηματικές μετοχές Η Γ΄κλίση - γενικά Αφωνόληκτα Ουσιαστικά της γ΄κλίσης σε -ων και -ας Ουδέτερα σιγμόληκτα σε -ος,-ους Φωνηεντόληκτα σε -ις, -υς, -υ Φωνηεντόληκτα καταληκτικά μονόθεμα σε -εὺς Τα συγκοπτόμενα Ενρινόληκτα- Υγρόληκτα Επίθετα γ΄ κλίσης σε -ης -και -ων Επίθετα γ΄κλίσης σε -υς, -εια, -υ Επίθετα γ ΄κλ. : πολύς - μέγας Επανάληψη ΑΕ Γλώσσα Β΄ Γυμνασίου Αρχαία Ελληνικά Γ΄γυμνασίου Ευκτική ε.φ. Ευκτική μ.φ. Παραθετικά επιθέτων-επιρρημάτων Αόριστος β΄ Θέση του τόνου στα σύνθετα ρήματα της α.ε. Κλίση: ἡ γυνή, ὁ/ἡ παῖς Κλίση: αὐτός, αὐτή, αὐτό Παθητικοί χρόνοι Ποιητικό αίτιο και παθητική σύνταξη Σύνδεση προτάσεων ή όρων προτάσεων Η σύνταξη συνοπτικά: ρήμα, απαρέμφ.,μετοχή Τα είδη του μορίου ἄν Οι δευτερεύουσες προτάσεις Δευτερεύουσες ονοματικές Ειδικές Ενδοιαστικές Πλάγιες ερωτηματικές Αναφορικές Δευτερεύουσες επιρρηματικές Αιτιολογικές Τελικές Συμπερασμ./αποτελεσματικές Εναντιωματικές-Παραχωρητικές Υποθετικές Χρονικές Αναφορικές Συνηρημένα ρήματα Επανάληψη ΑΕ Γλώσσα Γ Γυμνασίου Αρχαία από μετάφραση Όροι Οδύσσειας Οδύσσεια Ιλιάδα - Εισαγωγή - Ο μύθος Παίζοντας με την Οδύσσεια και την Ιλιάδα Ελένη - Εισαγωγή Η εποχή - το έργο - η ομορφιά Τρωικός και Πελοποννησιακός πόλεμος Ελένη - escape room κ.ά. πολλά Μία Αριάδνη γεμάτη μύθους Νέα Ελλ. Α΄ Ανάλυση κειμένων: πεδία διερεύνησης Ο δρόμος για τον παράδεισο... Τα πράγματα στρώνουν περισσότερο Το πιο γλυκό ψωμί Τα κόκκινα λουστρίνια Ο Βάνκας Ο πιστός φίλος Ο παππούς και το εγγονάκι Μανιτάρια στην πόλη Η ζωή στη Σύμη Η Νέα Παιδαγωγική Η Έξοδο Η πείνα του Καραγκιόζη Τα φαντάσματα Η γάτα του παπά Η Λεώνη μας Γλωσσικές επαναλήψεις Είδη προτάσεων Δομή πρότασης Οι Όροι της πρότασης - παίζοντας Δομή της παραγράφου τουβλάκια...συνοχής Είδη λόγου, Περιγραφή -αφήγηση-επιχειρ. Παραγωγή, σύνθεση, Οικογ. λέξεων Το ρήμα Προσδιορισμοί νεοελληνιστί Παράθεση ή επεξήγηση; Επιθετικός ή κατηγορηματικός προσδιορισμός; Το άρθρο Κλίση ουσιαστικών Κλίση επιθέτων Τα πολύπαθα σημεία στίξης Ασκήσεις ορθογραφίας Το δύστυχο πολύ... Το ταλαίπωρο τελικό -ν το πολύπαθο ως λέξεις με δύο -ρρ- Επανάληψη...ποικιλοτρόπως Νέα Β΄Γυμνασίου Και πάλι στο σχολείο Η Ιουλία... Άννα Φρανκ Στην εποχή του τσιμέντου και της πολυκατοικίας Για τον όρο μετανάστες Ο Άλλος στη λογοτεχνία Θερμοπύλες Κάσπαρ Χάουζερ Να ΄σαι καλά δάσκαλε Ξενιτεμένο μου πουλί Η Κωνσταντίνα... Ο μικρός πρίγκιπας Ο λύκος Η εσχάτη των ποινών επίθετα κληροδοτημένα και μη Οι αντωνυμίες Αποθετικά ρήματα Η περίληψη Το υποκείμενο του ρήματος Μονόπτωτα /δίπτωτα ρήματα Οι εγκλίσεις και η σημασία τους Οι χρόνοι του ρήματος Χρονική βαθμίδα - έγκλιση : εξάσκηση Οι μετοχές Τα συνθετικά και τα είδη των συνθέτων Αχώριστα μόρια Οικογένειες λέξεων Διαθέσεις, Ενεργ.-παθ. σύνταξη Μετατροπή ενεργ. σε παθ. και αντίστροφα Βαθμοί επιθέτου-μετοχής / παραθετικά Η σύγκριση Επιρρηματικοί προσδιορισμοί Τρόποι ανάπτυξης παραγράφου «Φιλία: ένας ανεκτίμητος θησαυρός» Εργασία - Επάγγελμα Σχολείο στον χρόνο Επανάληψη ΝΕ. Γλώσσα, Β΄ Νέα Γ΄ γυμνασίου Τρόποι σύνδεσης προτάσεων Ασκήσεις σύνδεσης προτάσεων Δευτερεύουσες προτάσεις Ειδικές, βουλητικές, ενδοιαστικές Ευθύς και πλάγιος λόγος Ερωτηματικές προτάσεις Αναφορικές προτάσεις Τελικές και αιτιολογικές Χρονικές και υποθετικές Αποτελεσματικές και εναντιωματικές Επιρρηματικές-ονοματικές: ασκήσεις Συνώνυμα-Αντώνυμα Πολυσημία λέξεων Ομώνυμες/ομόηχες,-παρώνυμες λέξεις Υπώνυμα Γλωσσικά ολισθήματα Σχήματα λόγου λάθος γένος Του γιοφυριού της Άρτας Ερωτόκριτος Θούριος Ε. Μαρτινέγκου, Αυτοβιογραφία Ελεύθεροι πολιορκημένοι Όσο μπορείς Πρώτες ενθυμήσεις Ζορμπάς Στο παιδί μου Η μεταμφίεση Ζητείται ελπίς Επανάληψη Γλ. Γ΄ Ιστορία Α΄ Ιστορία Β΄ Ιστορία Γ΄ , αναλυτικά ενότητες 1-32 Ενότητα 33 Ενότητα 36 Ενότητα 38 Ενότητα 39 Ενότητα 40 Ενότητα 41 Ενότητα 42 Ενότητα 43 Ενότητα 44 Ενότητα 46 Ενότητα 47 Ενότητα 54
|
OI ΧΡOΝΙΚΕΣ ΠΡOΤΑΣΕΙΣΤο βιβλίο μας:
Συμβουλευόμαστε το Συντακτικό μας, σελ.162 κ.ε.:
Χρονικές ονομάζονται οι δευτερεύουσες επιρρηματικές προτάσεις που προσδιορίζουν χρονικά το περιεχόμενο της προσδιοριζόμενης (κύριας συνήθως) πρότασης. Δέχονται άρνηση οὐ ή μή. N.E.: Διάβαζε, ώσπου νύχτωσε. Oι χρονικές προτάσεις δηλώνουν, όπως και στη Ν.Ε.: - α) το προτερόχρονο, όταν η πράξη την οποία δηλώνει η χρονική πρόταση γίνεται πριν από την πράξη της κύριας πρότασης:
Ἐπεὶ ἤκουσε ἀπῆλθεν. [Πρώτα άκουσε και μετά έφυγε.] - β) το σύγχρονο, όταν η πράξη την οποία δηλώνει η χρονική πρόταση γίνεται την ίδια στιγμή με την πράξη της κύριας πρότασης:
Ἀφίκοντο ὅτε νὺξ ἐγένετο. [Έφτασαν την ώρα που νύχτωσε.] - γ) το υστερόχρονο, όταν η πράξη την οποία δηλώνει η χρονική πρόταση γίνεται ύστερα από την πράξη της κύριας πρότασης:
Μεσσήνην εἵλομεν πρὶν Πέρσας λαβεῖν τὴν βασιλείαν. [Η ανάληψη της βασιλείας από τους Πέρσες έγινε ύστερα από την άλωση της Μεσσήνης.]
Eισαγωγή Oι χρονικές προτάσεις εισάγονται (συνηθέστερα): - α) Όταν δηλώνουν το προτερόχρονο:
- Mε τους χρονικούς συνδέσμους ή τις χρονικές εκφράσεις ὡς (αφού, μόλις), ἐπεί, ἐπειδὴ (αφού, αφότου), ἐπεὶ (ἐπειδὴ) πρῶτον, ἐπεὶ (ἐπειδὴ) τάχιστα (αμέσως μόλις, όταν), πρὶν + έγκλιση (παρά αφού):
Oἱ δὲ τριάκοντα ᾑρέθησαν ἐπεὶ τάχιστα τὰ μακρὰ τείχη καθῃρέθη. (γκρεμίστηκαν) - Mε τις εμπρόθετες αναφορικές εκφράσεις ἐξ οὗ, ἐξ ὅτου, ἀφ οὗ, ἀφ ὅτου (αφού, αφότου):
Φίλιππος, ἀφ οὗ τὴν εἰρήνην ἐποιήσατο, οὐ μόνον ὑμᾶς, ἀλλὰ καὶ τοὺς ἄλλους ἀδικεῖ. N.E.: Εισάγονται με τα αφού, αφότου, καθώς, όταν, μόλις κ.ά.
- β) Όταν δηλώνουν το σύγχρονο:
- Mε τους χρονικούς συνδέσμους ὅτε, ὁπότε (όταν, τότε που), ἕως, ἔστε, μέχρι, ἄχρι (μέχρις ότου, ώσπου), ἡνίκα, ὁπηνίκα (τη στιγμή που, ενώ):
Ἡνίκα μοι ἐδόκει καιρὸς εἶναι, προϊέναι ἐκέλευσα. - Με τα χρονικά επιρρήματα ὁσάκις, ὁποσάκις (κάθε φορά που):
Tὸν Eὐφράτην, ὁσάκις κατέλαβεν αὐτοὺς ἀνάγκη, ἐγεφύρωσαν. - Με τις αναφορικές εκφράσεις ὅσον χρόνον, ἐν ᾧ, ἐν ὅσῳ (ενώ, καθώς, στο διάστημα που):
Ἐν ὅσῳ ταῦτα ἐπράττετο, Ἐπαμεινώνδας ἐξῄει. (εκστράτευε) N.E.: Εισάγονται με τα ενώ, καθώς, όταν, όσο κ.ά.
- γ) Όταν δηλώνουν το υστερόχρονο:
- Με τους χρονικούς συνδέσμους ἕως, ἔστε, ἄχρι, μέχρι, πρὶν + απαρέμφατο (προτού να):
Mέχρι τούτου Λασθένης φίλος ὠνομάζετο, ἕως προὔδωκεν Ὄλυνθον. - Με τις εμπρόθετες αναφορικές εκφράσεις μέχρι οὗ, ἄχρι οὗ, μέχρι ὅτου, ἄχρι ὅτου (μέχρις ότου, έως ότου):
Ἐκεῖ ἔμεινε μέχρι οὗ Kῦρος εἰς Σάρδεις ἀφίκετο. - N.E.: Εισάγονται με τα μέχρι να, έως ότου να, ώσπου να, προτού να κ.ά.
Παρατηρήσεις- α) Tο ληκτικό φωνήεν του συνδέσμου ὅτε εκθλίβεται, όταν βρεθεί μπροστά από το αρχικό φωνήεν ή την αρχική δίφθογγο της λέξης που ακολουθεί. Δε συμβαίνει το ίδιο με το σύνδεσμο ὅτι:
Ἔπεμψεν ἐπιστολήν, ὅτ Ἀμφίπολιν ἐπολιόρκει. - β) Tα ἄχρι, μέχρι, ως καταχρηστικές προθέσεις με γενική, σχηματίζουν εμπρόθετους προσδιορισμούς τόπου ή χρόνου:
μέχρι τοῦ ὁμαλοῦ – ἄχρι τῆς τήμερον ἡμέρας
- Μια σταγόνα διαδραστικής θεωρίας με τη κ. Κ. Σάιτ
- https://content.e-me.edu.gr/wp-admin/admin-ajax.php?action=h5p_embed&id=1195012
- κι άλλη μια σταγόνα εξάσκησης με τον Ελληνικό Πολιτισμό:
- http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/Theoria%20arxaia/2askiseis/g11.4/1.htm
|