4η Εκπ/κή Περιφέρεια Φθιώτιδας

Σχολικός Σύμβουλος Δημητρακάκης Κων/νος M. ed. τ. Δ/ντής ΠΕΚ Λαμίας

  
  

Επιλογές

Υλικό ανά γνωστικό αντικείμενο

Γενικό υποστηρικτικό υλικό

 

Ως πότε θα διαβάζω;
Μετατρέποντας τη μάθηση από καταναγκαστικό έργο σε χαρά και δημιουργία
Μαρίνα Ψιλούτσικου
Διόπτρα, 2012

Πόσες φορές, αλήθεια, δεν βρεθήκατε αντιμέτωποι μ' αυτό τον καταιγισμό ερωτήσεων από τα παιδιά σας; Πόσες φορές δεν προσπαθήσατε να βρείτε τις κατάλληλες απαντήσεις στις ερωτήσεις "Γιατί να διαβάσω"; "Γιατί να σπουδάσω"; "Γιατί να πάω σχολείο";
Το δώρο της μόρφωσης είναι η δυνατότητα να αντιλαμβανόμαστε αυτά που συμβαίνουν γύρω μας, να καταλαβαίνουμε πότε κάποιος μας κοροϊδεύει ή μας λέει ψέματα πάνω απ' όλα, να μη χρειαζόμαστε κανέναν να μας πει τι να κάνουμε. Το δώρο της μόρφωσης είναι η κριτική σκέψη.
Τόσο μεγάλη και καθοριστική είναι η αξία της μόρφωσης και προφανώς δεν τη χρειάζονται μόνο οι μαθητές ή οι νέοι. Τη χρειάζονται περισσότερο οι γονείς, τη χρειάζονται ακόμα περισσότερο οι δάσκαλοι, τη χρειάζονται στον μέγιστο βαθμό όσοι λαμβάνουν αποφάσεις που επηρεάζουν τις ζωές άλλων, τη χρειαζόμαστε όλοι μας για να αποφασίζουμε για τη ζωή μας.
Ένα εξαιρετικό βιβλίο, με ιδιαίτερα έξυπνη γραφή, ευχάριστο, με χιούμορ και καυστικότητα που αξίζει να διαβάσουν όλοι οι γονείς και εκπαιδευτικοί. Και σίγουρα όλα τα παιδιά και οι έφηβοι. Θα βοηθήσει όλους να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της καλλιέργειας και της ανάγνωσης.

 

 

Κοινωνιογνωστικές και κοινωνικοπολιτισμικές προσεγγίσεις στη διδακτική των φυσικών επιστημών στην προσχολική και πρώτη σχολική ηλικία
Wolf Michael Roth, Agustin Aduriz - Bravo, Ευαγγελία Αγγελίδου, Παρασκευή Αγγέλου, Σίμος Αναγνωστάκης, Davide Boni, Olmes Bisi, Διονύσης Βαβουγυιός, Αγγελική Βελλοπούλου, Ειρήνη Γκούσκου, Paola Cagliari, Μαρίντα Εργαζάκη, Βασιλική Ζόγκζα, Χαρίκλεια Θεοδωράκη, Κατερίνα Καζέλα, Δόμνα - Μίκα Κακανά, Μιχάλης Καλογιαννάκης, Πέτρος Καριωτόγλου, Παναγιώτης Κόκκοτας, Δημήτρης Κολιόπουλος, Ελένη Κολοκούρη, Κωνσταντίνος Κορφιάτης, Κωνσταντίνος Κωνσταντίνου, Χρυστάλλα Λουλλή, Κατερίνα Μαλαμίτσα, Γεώργιος Μαλανδράκης, Ζαμπέλ Μουρατιάν, Παναγιώτης Μιχαηλίδης, Χαρίτων Πολάτογλου, Τζένη Παγγέ, κ.ά.
Εκδόσεις Πατάκη, 2012

Το βιβλίο είναι αποτέλεσμα διεθνούς ερευνητικής δραστηριότητας επιφανών και νέων εκπροσώπων της ελληνικής κοινότητας για τις φυσικές επιστήμες στις πρώτες βαθμίδες της εκπαίδευσης. Συμμετέχουν και διακεκριμένοι ερευνητές του εξωτερικού, όπως ο Wolf-Michael Rotho Agustin Aduriz-Bravo o Agustin Aduriz-Bravo και ο Olmes Bisi. Ο Wolf-Michael Roth είναι διεθνώς βραβευμένος ερευνητής της εφαρμοσμένης γνωστικής επιστήμης, με ένα εξαιρετικά πλούσιο και σημαντικό έργο. Ο Agustin Aduriz-Bravo εμβαθύνει στην ιστορία και τη φιλοσοφία της επιστήμης. Ο Olmes Bisi στηρίζει ερευνητικά τα φημισμένα παγκοσμίως νηπιαγωγεία του Reggio Emilia, και αναπτύσσει καινοτομίες όπως το Atelier Ray of Light και το Atelier of Water and Energy.
Η ελληνική κοινότητα καταθέτει δείγματα της ερευνητικής της δραστηριότητας στα Πανεπιστήμια και στα σχολεία, από την Πάτρα, την Αθήνα, την Κύπρο, τη Θεσσαλονίκη, την Αλεξανδρούπολη, τη Φλώρινα και την Κρήτη. Οι διαπανεπιστημιακές και διεπιστημονικές ομάδες ερευνούν θέματα της διδακτικής των φυσικών επιστημών στο εργαστήριο, σε ένα συνεχή διάλογο με τις τέχνες και τον πολιτισμό. Το εργαστήριο, τα μεγάλα κείμενα, οι αφηγήσεις, η επιχειρηματολογία, το θεατρικό παιχνίδι, η σημειωτική, τα μουσεία, τα περιβαλλοντικά κέντρα, τα λογισμικά, τα ρομπότ γίνονται δυναμικά εργαλεία των ερευνητών/εκπαιδευτικών και διαμεσολαβούν στη μάθηση κατά την πραγματοποίηση δραστηριοτήτων από τον κόσμο των φυσικών επιστημών.
Οι ερευνητικές/εκπαιδευτικές προσεγγίσεις των θεμάτων κινούνται από το κοινωνιογνωστικό πλαίσιο προς ένα ευρύτερο κοινωνικοπολιτισμικό. Κατά την άποψή μας, η κοινωνικοπολιτισμική θεωρία είναι η σύγχρονη πρόκληση για να απομακρυνθούμε σταδιακά από τους δυϊσμούς, τις ταμπέλες, την περιχαράκωση και το σχολικό αποκλεισμό, και να προσεγγίσουμε την οντολογία των διαδικασιών, καθώς επίσης και το αδιαχώριστο της ατομικότητας από τη συλλογικότητα. Η Cultural Historical Activity Theory - CHAT προβάλλεται ως εφικτό σύγχρονο παράδειγμα για να την επανασυγκρότηση της διδακτικής των φυσικών επιστημών στην τομή της ψυχολογίας και της κοινωνιολογίας.
Το βιβλίο απευθύνεται σε ερευνητές και εκπαιδευτικούς που ασχολούνται με την εκπαίδευση των μικρών παιδιών στις φυσικές επιστήμες, για την ανάπτυξη επιστημονικά εγγράμματων πολιτών που θα συμβάλουν στην ειρήνη και στην αειφορία.

 

 

Οδηγός αντιρατσιστικής εκπαίδευσης
Γιώργος Τσιάκαλος
Επίκεντρο, 2012

Ο "Οδηγός Αντιρατσιστικής Εκπαίδευσης", αν και αναφέρεται σε τραγικές καταστάσεις και απάνθρωπα φαινόμενα, είναι ένα βιβλίο που φέρνει αισιοδοξία στην εκπαίδευση και, συνεπώς, φέρνει αισιοδοξία σε ολόκληρη την κοινωνία.
Είναι γεγονός πως οι εκπαιδευτικοί ζουν συμπυκνωμένες όλες τις αντιφάσεις, τις αντιθέσεις, τις συγκρούσεις και τα παράδοξα αυτού του κόσμου, καθώς το σχολείο - και ιδιαίτερα το δημόσιο- αποτελεί καθρέφτη όλων των σημαντικών εξελίξεων.
Το βιβλίο αυτό περιέχει πληροφορίες για το φαινόμενο του ρατσισμού, γνώση απαραίτητη για την εισαγωγή της αντιρατσιστικής εκπαίδευσης στη σχολική πράξη. Παρέχει επίσης μία θεώρηση των μαθημάτων και του αναλυτικού προγράμματος από τη σκοπιά αυτή. Παρουσιάζονται ορισμένα ενδεικτικά παραδείγματα εφαρμογής της αντιρατσιστικής εκπαίδευσης σε διάφορα μαθήματα και τάξεις. Με τον τρόπο αυτό, δείχνει ότι η αντιρατσιστική εκπαίδευση είναι δυνατή σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα στο πλαίσιο του ισχύοντος αναλυτικού προγράμματος. Μπορεί επίσης να εφαρμοσθεί με οποιοδήποτε μοντέλο διδασκαλίας, ενώ δεν προϋποθέτει την ύπαρξη προπαρασκευασμένου διδακτικού υλικού.
Πρόκειται για ένα έργο που βοηθά τους εκπαιδευτικούς να ξεκινήσουν από την παρατήρηση συγκεκριμένων ανθρώπων και των προβλημάτων τους, να προχωρήσουν στη θεωρητική προσέγγιση και ερμηνεία του ρατσισμού και των φαινομένων που συνδέονται με αυτόν και, τέλος, να εγκύψουν στην πράξη της αντιρατσιστικής εκπαίδευσης.
Ένα βιβλίο για όλους τους ανθρώπους που ενδιαφέρονται να κατανοήσουν το φαινόμενο του ρατσισμού και να το αντιμετωπίσουν με επιτυχία.

 

 

Κοινωνίες και νηπιαγωγεία
Η διάχυση μιας παγκόσμιας ιδέας
Ann Taylor Allen, Barbara Beaty, Kevin J. Brehony, Margaret Clyde, Limin Bai, Bogna Lorence Kot, Lisa Kirschenbum, Thaveeporn Vasavakul, Benjamin C. Fortna, Shoshana Sitton, Adam Winiarz, Roberta Wollons
μετάφραση: Ρίτα Λαμπρέλλη
επιμέλεια: Ευγενία Κουτσουβάνου
Εκδόσεις Παπαζήση, 2012

Η συλλογή αυτή, την οποία επιμελήθηκε η καθηγήτρια Roberta Wollons, πραγματοποιεί κάτι που λίγες ιστορίες της προσχολικής εκπαίδευσης έχουν κατορθώσει. Τοποθετεί την παιδαγωγική σε εθνικά και παγκόσμια στάδια και δίνει σημασία στο πώς η πολιτική, η εκάστοτε εθνική κουλτούρα και οι διεθνείς συσχετισμοί δυνάμεων καθόρισαν αλλά και διαμόρφωσαν την υιοθέτηση και την εφαρμογή του θεσμού του νηπιαγωγείου. Με την προσεκτική και λεπτομερή συνεισφορά κορυφαίων ακαδημαϊκών, η σειρά αυτή των κειμένων μας προσφέρει μια ζωντανή περιήγηση μέσα από καίριες πολιτικές και πρακτικές της προσχολικής εκπαίδευσης. Πρόκειται για έργο σημαντικό και ουσιώδες για οποιονδήποτε ενδιαφέρεται να προωθήσει την ευημερία των μικρών παιδιών, στο ολοένα και πιο παγκόσμιας απήχησης έργο μας, και παρέχει πολύτιμη γνώση και καθοδήγηση καθώς προχωρούμε με στόχο την πλήρη ένταξη και ανάπτυξη των παιδιών και των οικογενειών τους στα σχολεία μας.
Οι έντεκα μελέτες περίπτωσης, που συναποτελούν τον τόμο, είναι οργανωμένες κατά τέτοιο τρόπο ώστε να ακολουθούν την εξάπλωση του νηπιαγωγείου από τη Δύση στην Ανατολή και από τον Βορρά στον Νότο. Ο συλλογικός τους στόχος είναι να χαρτογραφήσουν τη διάχυσή του στον χώρο και στον χρόνο και να εξηγήσουν τη λειτουργία του σε διαφορετικά πολιτισμικά πλαίσια καθώς και στη δημιουργία εθνικής ταυτότητας.
Το νηπιαγωγείο εξαπλώθηκε από τη Δύση, παράγοντας έναν οικουμενικό λόγο για το παιδί, την εκπαίδευση και την ψυχολογία καθώς και μια νεοαναπτυσσόμενη επιστήμη για την ανατροφή και την ανάπτυξη του παιδιού. Από αυτή την άποψη, τα έθνη που το υιοθέτησαν, ακόμη και εκείνα που απομακρύνθηκαν πολιτικά από τη Δύση, συνδέονταν σε μια παγκόσμια κοινότητα σύγχρονης παιδαγωγικής. Αποτελεί έναν θεσμό διασποράς, οικουμενικό ως προς την ταυτότητά του και τοπικό ως προς την εφαρμογή του. Έχει τροποποιηθεί μέσω των διαδικασιών της διάχυσης, της προσαρμογής σε νέο πλαίσιο και της μετατροπής του σε κάτι συμβατικό, αποδεκτό. Με τη δημοτικότητα και την ευρεία του διάδοση, το νηπιαγωγείο μας παρέχει μια ιδανική ευκαιρία να δείξουμε, περίπτωση την περίπτωση, πώς μια ιδέα γνώρισε παγκόσμια διάχυση, διαχωρίστηκε από το αρχικό της πλαίσιο και μετασχηματίστηκε σε κάθε περίσταση από τις τοπικές ανάγκες.

 

 

Διεπιστημονικές προσεγγίσεις του γλωσσικού γραμματισμού
Από τη γνωστική προσέγγιση στο διευρυμένο πλαίσιο των νέων γραμματισμών
John Bruer, Douglas J. Hacker, Gregory Schraw, Annette F. Gourgey, Hope J. Hartman, Nell K. Duke, David P. Pearson, Bridget Dalton, Patrick Proctor, Claire Wyatt - Smith, John Elkins, Guy Merchant, Gunther Kress, Len Unsworth, Φωτεινή Παπαδημητρίου, Δήμητρα Μακρή
επιμέλεια: Φωτεινή Παπαδημητρίου
Επίκεντρο, 2012

H αμφισβήτηση του γραπτού λόγου ως κυρίαρχου σημειωτικού συστήματος, εξαιτίας διάφορων κοινωνικών, οικονομικών και τεχνολογικών αλλαγών, σηματοδότησε τη μετάβαση σε μια νέα εποχή σημειωτικού πλουραλισμού, η οποία επέβαλε την ανάγκη για την ανάδυση νέων όρων και θεωριών που αποσκοπούν στην κατανόηση των χαρακτηριστικών και των τρόπων λειτουργίας του εκάστοτε σημειωτικού συστήματος, καθώς και τον επαναπροσδιορισμό της έννοιας του γλωσσικού γραμματισμού. ούτως ώστε να μην συνδέεται πλέον με την ανάπτυξη δεξιοτήτων που αφορούν στην οικοδόμηση νοήματος μόνο από το γραπτό και προφορικό λόγο. αλλά και από άλλα σημειωτικά συστήματα.
Η παρούσα συλλογή άρθρων επιχειρεί να σκιαγραφήσει τις πρόσφατες εξελίξεις στο χώρο του γλωσσικού γραμματισμού μέσα από την παρουσίαση ποικίλων διεπιστημονικών θεωρητικών και διδακτικών προσεγγίσεων που εκκινούν από τη γνωστική θεώρηση του γλωσσικού γραμματισμού και καταλήγουν σε σύγχρονες θεωρήσεις του τρόπου με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την έννοια του γλωσσικού γραμματισμού στο νεοδιαμορφούμενο τοπίο των νέων γραμματισμών του ψηφιακού κειμένου, του διαδικτύου και της πολυτροπικότητας.

 

 

Πρακτικός οδηγός του εκπαιδευτικού
Μελέτης Η. Μελετόπουλος
Εκδόσεις Παπαζήση, 2011

Στο εγχειρίδιο αυτό, ο εκπαιδευτικός της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας βαθμίδας θα βρει ένα πολύτιμο χρηστικό εργαλείο για την καλύτερη οργάνωση της καθημερινής του δουλειάς. Ταυτόχρονα, έναν οδηγό για την πορεία του στις συνθήκες που διαμορφώνονται από τις ραγδαίες αλλαγές στην εκπαίδευση και την φιλοσοφία του Νέου Σχολείου. Στην θεματική του βιβλίου συμπεριλαμβάνονται ζητήματα όπως οι μαθησιακές δυσκολίες, η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου, η μοριοδότηση των διαγωνισμάτων, η ανάλυση της βαθμολογικής κλίμακας, η αμφισβητούμενη έννοια του "κακού μαθητή", ο χειρισμός της αποκλίνουσας συμπεριφοράς, το bullying, η συμμετοχή σε πειθαρχικά συμβούλια, η σχέση με τους γονείς, η τεράστια συμβολή της παραπαιδείας, οι τυπικές υποχρεώσεις του εκπαιδευτικού.

 

 

 

 

 

 

 

 

Α ΘΑΝΟΥ-ΚΟΥΖΙΩΚΑ

Το σεργιάνι των χαρταετών στην Ενωμένη Ευρώπη- ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ

Ποτέ δεν μπορείς να είσαι σίγουρος για την εξέλιξη που θα έχει μια βαρετή Κυριακή. O Τηλέμαχος κυνηγούσε με πλήξη τις ώρες της δικής του Κυριακής, μα ένας απρόσκλητος φίλος απ' τον ουρανό τού άλλαξε μεμιάς τη διάθεση. Ύστερα από το σεργιάνι των δεκαπέντε χαρταετών στον ουρανό της Ενωμένης Ευρώπης, τα ελπιδοφόρα μηνύματα που μεταφέρουν στις πολύχρωμες πλάτες τους βρίσκουν τον Τηλέμαχο μπροστά σε μεγάλες αποφάσεις.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

ΑΝΘΟΛΟΓΙΑ

Ταξίδι στην Ελλάδα με 27 διηγήματα από την ελληνική λογοτεχνία- ΚΟΧΛΙΑΣ

Έτσι είναι η Ελλάδα: Αρχίζει και ποτέ δεν τελειώνει, όσο μικρή κι αν φαντάζει στο χάρτη, απόμακρη γωνιά της Μεσογείου. Μια περιήγηση στο γεωγραφικό, μα προπάντων στο ιστορικό της τοπίο, αφού το δεύτερο είναι αυτό που δίνει υπόσταση στο πρώτο, είναι τα διηγήματα αυτού του τόμου. Δεν είναι διηγήματα τουριστικής περιπλάνησης, μα αναζήτηση στιγμάτων ανάμεσα στα σπίτια που "καταρρέουν το βράδυ" στα δέντρα που βρίσκονται "ανάμεσα σ' εκατομμύρια φώτα". Στίγματα σε πολιτείες και ελλαδικούς χώρους που "ποτέ δεν τελειώνουν".

ΚΟΝΤΟΓΛΟΥ, ΡΩΤΑ, ΤΕΡΖΑΚΗ, ΜΥΡΙΒΗΛΗ, ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗ, ΜΠΑΣΤΙΑ, ΠΡΕΒΕΛΑΚΗ…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

KOHL MARY-ANN, GAINER CINDY

Τα παιδιά δημιουργούν με υλικά από το περιβάλλον – ΠΑΤΑΚΗΣ

Γεμάτο από εργασίες που μπορούν να κρατήσουν για χρόνια το ενδιαφέρον μιας τάξης με ανήσυχα μυαλά. . . Υπάρχει υλικό που ωθεί τα παιδιά να εξερευνούν για πολύ καιρό τις διάφορες μορφές τέχνης. Και το πολύ σημαντικό: τα αναγκαία υλικά είναι τόσο εύκολο να βρεθούν. Επίσης, βοηθάει τα παιδιά να μην αντιμετωπίζουν τίποτα σαν άχρηστο. Μαθαίνουν να δημιουργούν και να ανακυκλώνουν ταυτόχρονα. Είναι σαν μια νεωτεριστική γέφυρα ανάμεσα στην επιστήμη και στην καλλιτεχνία. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην τάξη, στο σπίτι, στον παιδικό σταθμό, στην κατασκήνωση, στους προσκόπους, σε μαθήματα περιβαλλοντικής αγωγής.

 

 

 

 

ΦΡ. ΜΑΚ ΚΕΫ

Δραστηριότητες για το περιβάλλον– ΠΑΤΑΚΗΣ

Χρήσιμο εγχειρίδιο για κάθε δάσκαλο, ιδιαίτερα τον ευαισθητοποιημένο στα περιβαλλοντικά θέματα. Προάγει την προστασία του περιβάλλοντος, τη μεθοδική εργασία με πειραματισμό και παρατήρηση, το σεβασμό στη γνώμη και στις απόψεις του άλλου. Αποτελείται από χρήσιμα φύλλα εργασίας, έτοιμα να φωτοτυπηθούν και να διανεμηθούν στους μαθητές. Περιέχει σύντομες οδηγίες για τους δασκάλους, με επεξηγήσεις για το σκοπό κάθε φύλλου και με ιδέες για προέκταση των εργασιών. Περιλαμβάνει τις ενότητες: -Πρώτες ύλες και φυσικοί πόροι -Άνθρωποι και κοινότητες -Κτίρια και βιομηχανία -Νερό, καιρός και κλίμα -Φυτά και ζώα. Κάθε ενότητα έχει πολλαπλές προσεγγίσεις, οι οποίες διαπλέκονται με θέματα από ποικίλα γνωστικά αντικείμενα του αναλυτικού προγράμματος, όπως μαθηματικά, φυσικές επιστήμες, γλώσσα, γεωγραφία, φυσική ιστορία και τεχνολογία.

 

 

 

 

 

 

 

Λ.Ρ. ΧΟΜΠΑΡΝΤ

Μαθαίνω πως να μαθαίνω- ΝΕΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Μια πρωτότυπη μέθοδος που δείχνει στα παιδιά πώς να μαθαίνουν. Όταν ένα παιδί έχει μάθει πώς να μαθαίνει, όλη η γνώση γίνεται διαθέσιμη για αυτό, εξασφαλίζοντας ότι, όποια κι αν είναι τα πεδία ενδιαφερόντων του, θα έχει τη μέγιστη δυνατή ευκαιρία για εκπλήρωση των στόχων του και επιτυχία.

 

 

 

 

 

 

 

ΣΤ ΜΠΑΛΗΣ

Μαθηματικά και ποίηση- Από τον Αρχιμήδη στον Ελύτη – ΝΗΣΙΔΕΣ

Ο Στέφανος Μπαλής γεννήθηκε το 1933 στη Θεσσαλονίκη όπου σπούδασε μαθηματικά (πτυχίο και διδακτορικό δίπλωμα). Δίδαξε μαθηματικά στη μέση εκπαίδευση και στο Πανεπιστήμιο. Έγραψε βιβλία μαθηματικών για τη μέση και την ανώτατη εκπαίδευση και τώρα ασχολείται με την επιμόρφωση των καθηγητών.

Αυτό το βιβλίο γεννήθηκε από την αγάπη του τόσο για τα μαθηματικά όσο και για την ποίηση.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Β. ΑΡΤΙΝΟΠΟΥΛΟΥ

Βία στο σχολείο. Έρευνες και πολιτικές στην Ευρώπη– ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ

Περιστατικά σχολικής βίας και εκφοβισμού έρχονται συχνά στο φως της δημοσιότητας τα τελευταία χρόνια, τόσο στην Ευρώπη όσο και στις ΗΠΑ. Πρόκειται για φαινόμενο που παρατηρείται στο σχολείο εδώ και πολλά χρόνια, το οποίο, ωστόσο, μόλις από το 1997 και έπειτα απασχόλησε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στη συνέχεια τις εθνικές κυβερνήσεις των χωρών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το βιβλίο εξετάζει τις διαδικασίες της κοινωνικής αναγνώρισης του φαινόμενου της σχολικής βίας στο πλαίσιο των θεσμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Παρουσιάζει ποσοτικά και ποιοτικά στοιχεία για την έκταση και τις μορφές της σχολικής βίας σε πολλά κράτη μέλη, και τέλος, αναλύει τις εθνικές πολιτικές για την πρόληψη και την αντιμετώπισή της. Ο αναγνώστης θα ενημερωθεί όχι μόνο για τις πρόσφατες θεωρητικές και ερευνητικές προσεγγίσεις του θέματος, αλλά θα γνωρίσει επίσης όλες τις μέχρι σήμερα θετικά αξιολογημένες στρατηγικές, που υλοποιούνται από τα κράτη, τις περιφέρειες και τα ίδια τα σχολεία για την πρόληψη και την αντιμετώπιση του φαινόμενου της σχολικής βίας.

 

 

 

 

 

M  DE QUEIROZ

Το Σχολείο και οι κοινωνιολογίες του – GUTENBERG

Το πολιτικό και κοινωνικό «παιχνίδι» που «παίζεται» μέσα στο σχολείο

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

MARC FERRO

Πώς αφηγούνται την Ιστορία στα παιδιά σε ολόκληρο τον κόσμο– ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ

Γιατί στην Πολωνία η ιστορία που διδάσκουν στο σχολείο διαφέρει σημαντικά από εκείνη που διδάσκουν στο σπίτι; Γιατί η ιστορία του αρμενικού λαού που διδασκόταν στη σοβιετική Αρμενία ήταν άλλη από αυτή που μαθαίνουν τα αρμενόπουλα της διασποράς, στο σπίτι τους το βράδυ, ενώ υπάρχει και μια τρίτη εκδοχή, αυτή της «επίσημης» παγκόσμιας ιστορίας; Στην Ισπανία του Φράνκο η ιστορία υμνούσε τον Βασιλέα Χριστό, στη δημοκρατική Γαλλία εξαίρει το έθνος και το κράτος, στην πρώην ΕΣΣΔ ή την Κίνα αποθεώνει το κομμουνιστικό κόμμα. Από την ιστορία που διδάσκεται στους μικρούς Αφρικανούς μαθαίνουμε για το παρελθόν της μαύρης ηπείρου τόσα, όσα και για τα σύγχρονα προβλήματά της. Η εικόνα που έχουμε για τους άλλους λαούς ή και για εμάς τους ίδιους συνδέεται με την ιστορία που μας είχαν αφηγηθεί όταν ήμαστε παιδιά και μας σημαδεύει σε ολόκληρη τη ζωή μας. Μέσα από αυτές τις αναπαραστάσεις ανακαλύπτουμε τον κόσμο και το παρελθόν των κοινωνιών. Σήμερα έχει έρθει η στιγμή να αντιπαραβάλουμε όλες αυτές τις αναπαραστάσεις. Γιατί με τη διεύρυνση των γεωγραφικών οριζόντων, με την παγκόσμια οικονομική ενοποίηση, αλλά επίσης με τον πολιτικό κατακερματισμό του κόσμου, το παρελθόν των κοινωνιών προβάλλεται σήμερα περισσότερο από κάθε άλλη ιστορική στιγμή.

Στο βιβλίο έχουν επιλεγεί και παρουσιάζονται 15-20 κοινωνίες και γίνεται μια προσπάθεια να δοθεί για κάθε συλλογικότητα ή έθνος μια σφαιρική αναπαράσταση όσο το δυνατόν πιστότερη. Ο συγγραφέας δεν διστάζει να αντιπαραβάλει διαφορετικές ερμηνείες του ίδιου προβλήματος. Αυτό που ενδιαφέρει πρώτιστα είναι η ταυτότητα κάθε εθνικής ιστορίας, δηλαδή ο τρόπος με τον οποίο κάθε κουλτούρα προσεγγίζει το παρελθόν.

Ο συγγραφέας κλείνει με την ευχή το βιβλίο να βοηθήσει τον αναγνώστη, όπως συνέβη και με τον ίδιο, να καταλάβει καλύτερα τον διπλανό του. Το έργο έχει μεταφραστεί σε οκτώ γλώσσες.

 

 

Κ ΤΣΙΑΝΤΗ 

Ποντίκι αντί κιμωλίας - ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ

Η εισαγωγή της τεχνολογίας στο σχολικό πρόγραμμα.

 

 

ΕΡΜΑΝ ΕΣΣΕ

Μια βιβλιοθήκη στο σπίτι σας - ΓΛΑΡΟΣ

 

 

Ζ. ΚΛ. ΜΙΣΕΛ

Η διδασκαλία της αμάθειας - MICRO-CLIMATS

Δοκίμια

 

 

Γ  ΞΑΝΘΑΚΟΥ

Η δημιουργικότητα στο Σχολείο - ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ

Το βιβλίο αυτό είναι προϊόν μακροχρόνιου προβληματισμού πάνω στη διαπλοκή της δημιουργικότητας με το σχολικό χώρο, της φαντασίας με την εκπαίδευση, της αποκλίνουσας σκέψης με τη μάθηση. Διερευνάται η σημασία της δημιουργικής σκέψης ως επίκαιρου κοινωνικού αλλά και εκπαιδευτικού προβλήματος, σε μια εποχή όπου, μολονότι ως σημαντικές ικανότητες προκρίνονται η ευελιξία, η προσαρμογή στις αλλαγές, η μάθηση και η διά βίου εκπαίδευση, ισχύει ακόμη η διαπίστωση του Saint Exupery: "O Mozart έχει δυστυχώς δολοφονηθεί". Όπου ο μέτριος και ευπειθής παπαγάλος προκρίνεται και αριστεύει, ενώ ο δημιουργικός και ευφάνταστος -όπως είναι δυνάμει κάθε παιδί που πρωτομπαίνει στο σχολείο- χειραγωγείται και συμμορφώνεται προς μονοσήμαντους τρόπους σκέψης.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ζ. Π. ΣΑΡΤΡ

ΛΕΞΕΙΣ – ΑΡΣΕΝΙΔΗΣ

«Κλασσικό» βιβλίο του μεγάλου στοχαστή.

 

 

ΝΤ ΠΕΝΙΑΚ 

Σαν ένα μυθιστόρημα- ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ

Αιώνιο το παράπονο δασκάλων και γονιών: Τα σημερινά παιδιά δε διαβάζουν -ούτε καν μυθιστορήματα! Τι να φταίει άραγε; Η τηλεόραση, το βίντεο, το κομπιούτερ, η μήπως οι ίδιοι οι γονείς; Ή, ακόμα χειρότερα, το ίδιο το σχολείο;

Πατέρας και καθηγητής κι ο ίδιος, ο Ντανιέλ Πενάκ, ένας από τους πιο πετυχημένους συγγραφείς της νέας γενιάς στη Γαλλία, με άλλα τρία μπεστ σέλερ στο ενεργητικό του, με πολύ χιούμορ και κατανόηση, προσπαθεί να εξηγήσει πως έφτασαν εκεί τα πράγματα, πώς μια γενιά στην οποία απαγόρευαν το διάβασμα, «γιατί θα χαλάσουν τα μάτια σου» τη διαδέχτηκε μια γενιά για την οποία το διάβασμα είναι αγγαρεία. Και μας θυμίζει κάτι που όλοι έχουμε ξεχάσει και που δεν καταφέραμε να κάνουμε τα παιδιά μας να καταλάβουν: ότι η ανάγνωση, πρώτα και κυρίως, είναι απόλαυση.

 

 

 

 

 

 

 

 

ΝΤ ΠΕΝΙΑΚ

Αξιότιμοι κύριοι παιδιά – ΠΑΤΑΚΗΣ

«Ξυπνάτε κάποιο πρωί και διαπιστώνετε πως έχετε μεταμορφωθεί σε ενήλικες. Ορμάτε στο δωμάτιο των γονιών σας κι εκεί βλέπετε πως εκείνοι έχουν μεταμορφωθεί σε παιδιά. Διηγηθείτε τη συνέχεια». Με αφορμή το θέμα αυτής της έκθεσης που ένας καθηγητής δίνει ως τιμωρία στους «άτακτους» μαθητές του ο Γάλλος συγγραφέας μεταμορφώνει τρεις μαθητές σε σαραντάρηδες και τους γονείς τους σε παιδιά. Βρίσκει έτσι την ευκαιρία να αναπτύξει σκέψεις γύρω από τη ζωή, το θάνατο, την αλήθεια των παιδιών και τα ψέματα των μεγάλων, τα όνειρα των πρώτων και τον ορθολογισμό των δεύτερων. Και όλα αυτά ειπωμένα ανάλαφρα, μέσα από εξαιρετικά αστείους και εύστοχους διαλόγους και ευρηματικές καταστάσεις.

Οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί, οι παιδοψυχολόγοι, οι συγγραφείς, οι σπουδαστές, οι βιβλιοθηκάριοι, όσοι δηλαδή ασχολούνται με την ανάπτυξη των παιδιών και τη διαπαιδαγώγησή τους, σε αυτό το βιβλίο θα ανακαλύψουν μερικές νέες απόψεις και θα πλουτίσουν τις γνώσεις τους γύρω από τη διαδικασία της ανάγνωσης. Θα επικοινωνήσουν προσοδοφόρα με τη σκέψη του συγγραφέα και την εξονυχιστική διερεύνηση του σύνθετου θέματος «τα παιδιά ως αναγνώστες», την οποία επιχειρεί πολύπλευρα και σε βάθος. Βιβλίο θεωρητικό στη βάση του, αποκαλυπτικό, συστηματικό, λιτό και περιεκτικό, προσφέρει ευκαιρίες στους επαρκείς και ειδικούς αναγνώστες να πληροφορηθούν και να κατανοήσουν τα ζητήματα και τα προβλήματα που περιβάλλουν το θέμα «παιδί-ανάγνωση» με τις παραμέτρους του και προβλέπει δυνατότητες στους ενθουσιώδεις ενδιαφερόμενους να αποβούν ουσιώδεις διεκπεραιωτές μιας υπόθεσης η οποία οδηγεί στην ανάπτυξη της προσωπικότητας του παιδιού μέσα από τη χαρά της ανάγνωσης.

 

 

ΤΖ ΣΠΙΝΚ

Τα παιδιά ως αναγνώστες – ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ

Οι γονείς, οι εκπαιδευτικοί, οι παιδοψυχολόγοι, οι συγγραφείς, οι σπουδαστές, οι βιβλιοθηκάριοι, όσοι δηλαδή ασχολούνται με την ανάπτυξη των παιδιών και τη διαπαιδαγώγησή τους, σε αυτό το βιβλίο θα ανακαλύψουν μερικές νέες απόψεις και θα πλουτίσουν τις γνώσεις τους γύρω από τη διαδικασία της ανάγνωσης. Θα επικοινωνήσουν προσοδοφόρα με τη σκέψη του συγγραφέα και την εξονυχιστική διερεύνηση του σύνθετου θέματος «τα παιδιά ως αναγνώστες», την οποία επιχειρεί πολύπλευρα και σε βάθος. Βιβλίο θεωρητικό στη βάση του, αποκαλυπτικό, συστηματικό, λιτό και περιεκτικό, προσφέρει ευκαιρίες στους επαρκείς και ειδικούς αναγνώστες να πληροφορηθούν και να κατανοήσουν τα ζητήματα και τα προβλήματα που περιβάλλουν το θέμα «παιδί-ανάγνωση» με τις παραμέτρους του και προβλέπει δυνατότητες στους ενθουσιώδεις ενδιαφερόμενους να αποβούν ουσιώδεις διεκπεραιωτές μιας υπόθεσης η οποία οδηγεί στην ανάπτυξη της προσωπικότητας του παιδιού μέσα από τη χαρά της ανάγνωσης.

 

 

 

 

 

 

 

ΚΡ  ΠΟΛΙΑΝΕΚ

Να δώσουμε στα παιδιά την όρεξη για διάβασμα– ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ

"Δεν διαβάζουν! Πώς θα στρέψουμε τα παιδιά στο διάβασμα;" παραπονιούνται συχνά οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί. Kι όμως, υπάρχουν δεκάδες αναγνωστικές εμψυχώσεις που μπορούν να εφαρμοστούν στα σχολεία, τις βιβλιοθήκες, τα πολιτιστικά κέντρα... Μοναδικός στόχος τους είναι να δώσουν στα παιδιά την όρεξη για διάβασμα.

Καθεμιά απ' αυτές τις εμψυχώσεις παρουσιάζει ένα ή περισσότερα από τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:

- Δίνει με ελκυστικό τρόπο πληροφορίες για ενδιαφέροντα βιβλία.

- Οδηγεί τα παιδιά στο διάβασμα μέσω δραστηριοτήτων που εμπεριέχουν το στοιχείο του παιχνιδιού.

- Στρέφει τα παιδιά στο διάβασμα μέσω της ανάληψης κοινωνικής ευθύνης.

- Προσφέρει στα παιδιά τα μέσα για να εμβαθύνουν στο διάβασμα των βιβλίων.

Όλες αυτές οι δραστηριότητες απευθύνονται κυρίως στους αδύνατους αναγνώστες και στα παιδιά που δεν διαβάζουν καθόλου.

Το βιβλίο περιγράφει τριάντα αναγνωστικές εμψυχώσεις, που ασκούνται από το Νηπιαγωγείο ως το Λύκειο - συχνά μέσα από τα κείμενα των εμψυχωτών ή εκπαιδευτικών που τις εφαρμόζουν. Επίσης, επαναπροσδιορίζει κάποιες θεμελιώδεις έννοιες, όπως η ουσία του διαβάσματος, ο τρόπος που ιδιοποιείται ο αναγνώστης τα επίπεδα της ανάγνωσης, οι παράγοντες που συντελούν στην αποτελεσματικότητα μιας αναγνωστικής εμψύχωσης...

 

 

Α  ΔΕΛΩΝΗΣ 

Βασικές γνώσεις για το παιδικό και νεανικό βιβλίο 

Είστε γονιός, νηπιαγωγός, δάσκαλος;

Σ αυτό το βιβλίο θα ανακαλύψετε τρόπους (πρακτικές μεθόδους) με τους οποίους θα μπορέσετε στο σπίτι, στο νηπιαγωγειο, στο δημοτικό σχολείο να συνδέσετε δημιουργικά το παιδιί με το βιβλίο. Θα ανακαλύψετε πως υπάρχουν πολλά βιβλία για κάθε ηλικία και για κάθε κοινωνικό θέμα -υπάρχουν σ αυτό το βιβλίο κριτήρια επιλογής και θεματικοί κατάλογοι με 300 βιβλία. Το βιβλίο αυτό είναι τελικά ένα πολύτιμο εργαλείο. Συνδυάζει τη θεωρία και την πράξη με τρόπο ευχάριστο κι αποτελεσματικό.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ

Η διδασκαλία της Ελληνικής Γλώσσας στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο – ΚΩΔΙΚΑΣ

Πρακτικά- Εισηγήσεις Α΄ Πανελλήνιου Συνεδρίου.

 

 

Β ΑΠΟΣΤΟΛΙΔΟΥ- Ε  ΧΟΝΤΟΛΙΔΟΥ

Λογοτεχνία και εκπ/ση - ΤΥΠΩΘΗΤΩ

 

 

Π  ΤΖΟΝΣΟΝ

Φτιάχνω το δικό μου βιβλίο – ΟΔΥΣΣΕΑΣ

Πρακτικός οδηγός της τέχνης του βιβλίου για ν' αγαπήσει το παιδί την ανάγνωση

Ο Πολ Τζόνσον αγάπησε με πάθος τα βιβλία. Κι αυτή την αγάπη θέλησε να τη μοιραστεί με τα παιδιά. Γι' αυτό από το 1984 επισκέπτεται τα σχολεία της Αγγλίας και διδάσκει την τέχνη του βιβλίου. Με το "Φτιάχνω το δικό μου βιβλίο" θέλει να μεταδώσει και σε άλλους την πολύτιμη εμπειρία του. Με πρακτικά παραδείγματα από την πολύχρονη διδασκαλία του μας ανοίγει την πόρτα στον απέραντο κόσμο της βιβλιοτεχνίας. Έτσι μας παρουσιάζει βιβλία φυσαρμόνικα, βιβλία κατασκευασμένα από ένα μόνο φύλλο χαρτιού, βιβλία φτιαγμένα με παραδοσιακό ή πειραματικό τρόπο, βιβλία ατομικά ή ομαδικά, βιβλία που έγιναν με τη χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή. Και μη φανταστείτε ότι για να φτιάξουμε ένα βιβλίο χρειάζεται ειδικός εξοπλισμός. Για πολλά από τα βιβλία που περιγράφονται απαιτείται μόνο χαρτί και ψαλίδι. Και απαραιτήτως η επιθυμία μέσα από το "παιχνίδι της βιβλιοτεχνίας" να εκφραστούμε και να επικοινωνήσουμε με τους άλλους.

 

 

Α  ΦΡΑΓΚΙΑ

Ένα βιβλίο είναι ένα απλωμένο χέρι προς χαιρετισμό- ΠΟΛΙΣ

Ο μονόλογος του Ανδρέα Φραγκιά, διασώζοντας το άρωμα της προφορικής εξομολόγησης, φωτίζει εξίσου το συγγραφέα και τον άνθρωπο. Θεματικές εμμονές, τεχνοτροπικά γνωρίσματα, βιογραφικές λεπτομέρειες, ηθικές και ιδεολογικές συντεταγμένες διασταυρώνεται αρμονικά.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΛΑΣΤΡΕΓΚΟ- ΤΕΣΤΑ 

Από την τηλεόραση στο βιβλίο– ΔΙΑΓΡΑΜΜΑ

Μπορούν τα παιδιά να "διαβάσουν" την τηλεόραση σαν να ήταν βιβλίο; Εξακολουθούν άραγε να μπορούν να ψυχαγωγούνται διαβάζοντας βιβλία παρά την πανταχού παρούσα τηλεόραση;

Τι μπορούμε να κάνουμε για να τα βοηθήσουμε να ενημερωθούν για τα μοντέλα και τη δύναμη πειθούς των μέσων μαζικής επικοινωνίας; Οι απαντήσεις. που προσπαθεί να δώσει αυτό το βιβλίο γεννήθηκαν μέσα από μια σειρά συναντήσεων που είχαν οι συγγραφείς με πολλούς εκπαιδευτικούς, με θέμα "Από την τηλεόραση στο βιβλίο". Τα συμπεράσματα που βγήκαν από τις συζητήσεις, στη συνέχεια δοκιμάστηκαν μέσα στην τάξη του σχολείου και τώρα παρουσιάζονται σαν μια σειρά πρακτικών προτάσεων. Ο σκοπός είναι να κατευθύνουμε τα παιδιά στο να καταλάβουν ότι η τηλεόραση και το βιβλίο είναι συμπληρωματικές μορφές επικοινωνίας, και να ανακαλύψουν τη χαρά του διαβάσματος. Έτσι, γονείς και εκπαιδευτικοί έχουν στη διάθεσή τους πολλά στοιχεία που θα τους παρακινήσουν να σκεφτούν και να πάρουν πιο συνειδητά τις αποφάσεις που αφορούν ζητήματα της καθημερινής ζωής.

 

 

 

 

 

 

ΧΡ ΚΑΤΣΙΚΑΣ 

Τα "Παραμύθια" της σχολικής μας ζωής- ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ

Τα "Παραμύθια της σχολικής μας ζωής" αποτελούν μια συμβολή στην προσπάθεια "αποφυσικοποίησης" ή απομυθοποίησης κατεστημένων, επιβεβλημένων ή προβεβλημένων απόψεων και αναπαραστάσεων, αφού τέτοιες προσπάθειες συντελούν στο να αναδεικνύουν αυτή την, πολλές φορές "κρυμμένη", διασύνδεση ανάμεσα στην πραγματικότητα και τις αναπαραστάσεις της, βοηθώντας έτσι μέσα από την αλλαγή των αναπαραστάσεων στην με καλύτερους όρους αλλαγή της ίδιας της πραγματικότητας.

Ο συγγραφέας, με τη λεπτομερή και τεκμηριωμένη παράθεση στοιχείων και το ευσύνοπτο και το ευπρόσληπτο της δομής και διατύπωσής του, αποξέοντας τις επιβεβλημένες εγγραφές των κυρίαρχων ιδεολογημάτων στο χώρο της εκπαίδευσης, επιχειρεί την αποκρυπτογράφηση και απομυθοποίηση μιας σειράς εκδοχών της κυρίαρχης εκπαιδευτικής ιδεολογίας για το σχολείο, τον εκπαιδευτικό και το μαθητή.

Πρόκειται για ένα βιβλίο που διαφωτίζει κρυμμένες πλευρές της εκπαιδευτικής διαδικασίας και που χωρίς να επαναλαμβάνει τα τόσο συνήθη, σε πολλές παιδαγωγικές προσεγγίσεις "ανθρωπιστικίζοντα" ευχολόγια, βοηθάει με έναν ουσιαστικό τρόπο τόσο στο διάλογο για την παιδεία όσο και σε μια παιδεία του διαλόγου. Από αυτήν την άποψη είναι ένα χρησιμότατο βοήθημα για όλους αυτούς που χρειάζονται και υπερασπίζονται τη Δημόσια Παιδεία, και γενικότερα τη μόρφωση, ως κοινόχρηστο αγαθό και όχι ως εμπόρευμα.

 

 

ΜΙΛΤΟΣ ΚΟΥΝΤΟΥΡΑΣ 

Κλείστε τα σχολειά (ΕΚΠ/ΚΑ ΑΠΑΝΤΑ) – ΓΝΩΣΗ

Τι είναι το βιβλίο "Κλείστε τα σχολειά;" Ένα ευφυολόγημα ή μια ανατρεπτική φωνή; Κι ο συντάκτης του, ένας φυγόπονος νέος των ευκαιριακών καταλήψεων ή ένας ουτοπιστής ιδεολόγος αναρχικός; Μερικές φορές η απάντηση βρίσκεται σε μια τελείως διαφορετική κατεύθυνση από αυτή που υποθέτουμε κι υιοθετούμε αβασάνιστα. Το Κλείστε τα Σχολειά είναι ένα σύνολο άρθρων που προέρχονται από το μακρινό 1923. Δημοσιεύτηκαν στην εφημερίδα Καμπάνα του Στράτη Μυριβήλη, στην πνευματική Μυτιλήνη. Συντάκτης τους, ο παιδαγωγός Μίλτος Κουντουράς. Τα άρθρα του βιβλίου πλαισιώνονται από μια ερευνητική εισαγωγή και παράρτημα με αρχειακό υλικό και Χρονολόγιο του Μ. Κουντουρά. "Αγάπησα και ονειρεύτηκα ένα περίλαμπρο Σχολειό, κι αποφάσισα να θυσιάσω κάθε μου υλική ευζωία σε μια ψυχική μου ικανοποίηση. Κ' είδα, όσο έζησα εκεί μέσα, τη ρίζα του κακού τόσο βαθιά του εισχωρημένη, ώστε απελπισμένος να καταλήξω πολλές φορές στην εξωφρενιτική ανακραυγή των σημερινών γραφομένων μου: Κλείστε τα Σχολειά!" "Δε μπορούνε να καταλάβουν το απλούστατο αυτό φαινόμενο της ζωής, πως ό,τι μια φορά γίνει, είναι αδύνατο πια κατά τον ίδιον τύπο να επαναληφθεί. Και πολεμούν με τυφλό πείσμα να σταματήσουν τη ζωή που οργά και πάλλεται και κυλάει αιωνίως μεταβαλλόμενη, και να της φορέσουν τις ωραίες ίσως αλλά νεκρές πια προσωπίδες του Αρχαίου Κόσμου, πιστεύοντας πως μ' ένα τέτοιο μασκάρεμα θα ξαναζήσει και ο αρχαίος πολιτισμός." "Η ηθική, το ενδιαφέρον για το Σύνολο, ο βαθύς σεβασμός του νόμου, το καθήκον, κουρελιάζονται, κ' ένας ανήθικος ατομισμός όλο και τρέφεται από τέτοιον κρατικόν οργανισμό, μεγαλώνει, κατακυριεύει επικίνδυνα όλην την εθνική υπόστασή μας, απειλεί τρομαχτική αποσύνθεση..." "Το Κράτος εξάλλου ας θελήσει επιτέλους να σκεφτεί ότι δεν είναι επιχειρηματίας, που το σχολειό είναι απλώς ένα μαγαζί του κι ο δάσκαλος ο υπάλληλος του μαγαζιού του αυτού! Το Σχολείο δεν είναι εμπορική επιχείρηση, αλλά ένας δονούμενος νεφελόκοσμος, κι ο δάσκαλος ο μικρός θεός μιας πραγματικής δημιουργίας!"

 

 

ΛΥΔΙΑ ΠΑΠΑΔΑΚΗ 

Η αλληλοδιδακτική μέθοδος διδασκαλίας στην Ελλάδα του 19ου αιώνα – ΔΩΔΩΝΗ

Για όσους ενδιαφέρονται για την Ιστορία της Εκπ/σης.

 

 

 

 

 

A. MOLNAR- B. LINDQUIST

Προβλήματα συμπεριφοράς στο σχολείο - ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ

Οδηγίες και παρατηρήσεις

 

 

 

 

Λ  ΝΤΕΜΩΖ (ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ) 

Η ιστορία της παιδικής ηλικίας – ΓΛΑΡΟΣ

«Κλασσικό» έργο.

 

 

Γ  ΜΠΑΓΑΚΗΣ 

Προαιρετικά εκπ/κά προγράμματα στη σχολική εκπ/ση – ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ

«Χρήσιμο» βιβλίο για όσους εκπ/κούς «ψάχνονται» συνεχώς μη περιοριζόμενοι σε (και από) το αναλυτικό πρόγραμμα.

 

 

Π ΓΙΑΓΚΟΥΝΙΔΗΣ

Εκπ/κά συστήματα της Ε.Ε. - ART & TEXT (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ)

Ενδιαφέρουσα έκδοση για να ξέρουμε τι «γίνεται γύρω μας»

 

 

ΕΥΓ  ΑΡΑΝΙΤΣΗΣ

Ιψ ο τυπογράφος – ΠΑΤΑΚΗΣ

Το βιβλίο «Ιψ ο Τυπογράφος» του Ευγένιου Αρανίτση μιλάει για τον κόσμο του ποιητή Οδυσσέα Ελύτη. Ο παράξενος τίτλος του είναι το όνομα ενός εντόμου. Εδώ θα διαβάσετε σχετικά με την αγάπη του Ελύτη για τη Φύση, που την είχε στ΄ αλήθεια ερωτευτεί, απ΄ όταν ήταν ακόμη παιδί. Το βιβλίο είναι γραμμένο λίγο πολύ σαν παραμύθι ή σαν όνειρο.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ζ  ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ  Α. ΔΕΛΩΝΗΣ 

Ανθολόγιο Ελληνικών Κειμένων - ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ

Ένα πολύ ενδιαφέρον («διαβαστερό» από μικρούς και μεγάλους) ανθολόγιο που μπορεί να φανεί χρήσιμο παράλληλα με τα επίσημα ανθολόγια.

 

 

ΗΡ. ΜΗΛΛΑΣ

Εικόνες Ελλήνων και Τούρκων – ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ

Η μελέτη αυτή προσεγγίζει με πρωτότυπο τρόπο το πάντα κρίσιμο πεδίο των σχέσεων Ελλάδας και Τουρκίας: εξετάζει τους τρόπους με τους οποίους βλέπουν οι Τούρκοι τους Έλληνες και οι Έλληνες τους Τούρκους, δηλαδή τις κυρίαρχες εικόνες του «άλλου» που σχηματίζει κάθε πλευρά. Αφετηρία είναι και στις δύο περιπτώσεις οι ιδεολογικές αναζητήσεις στην περίοδο της εθνογένεσης, από το 1870 για την Τουρκία και από τα τέλη του 18ου αιώνα για την Ελλάδα.

Στο πρώτο μέρος εξετάζονται οι τουρκικές εικόνες του «Έλληνα». Η πεζογραφία αποτελεί μια πολύτιμη πηγή πληροφοριών: εξετάζονται εδώ περισσότερα από τετρακόσια τουρκικά μυθιστορήματα. Τα σχολικά βιβλία εκφράζουν την «επίσημη» κρατική θέση και οι αλλαγές της εικόνας του Έλληνα σ' αυτά τεκμηριώνουν τις ιδεολογικές εξελίξεις στη γειτονική χώρα. Η ιστοριογραφία και οι διάφορες τάσεις της είναι μια «ενδιάμεση περιοχή», ένας χώρος μεταξύ του κρατικού και του λαϊκού λόγου, που ερευνήθηκε μέσα από το έργο πάνω από πενήντα Τούρκων ιστορικών. Ανάλογες προσεγγίσεις επιχειρούνται σε μικρότερη κλίμακα στην αντίστροφη κατεύθυνση: πώς βλέπουν οι Έλληνες τους Τούρκους.

Η μεθοδολογία αυτή έχει ορισμένα πλεονεκτήματα, καθώς τα υλικά της - μυθιστορήματα, σχολικά βιβλία, ιστορικές μελέτες - φέρνουν στο φως θέσεις και τάσεις που δεν εκφράζονται με την ίδια σαφήνεια στον άμεσο πολιτικό λόγο. Η αποδόμηση του έμμεσου λόγου αποκαλύπτει πολλές άγνωστες πτυχές των ελληνοτουρκικών σχέσεων. Στην Τουρκία, λόγου χάρη, όπου δεν έχει ακόμη επιτευχθεί μεγάλη κοινωνική ομοιογένεια, παρατηρείται μια ποικιλία εικόνων σχετικά με τον «Έλληνα», ενώ στην Ελλάδα ο «Τούρκος» παρουσιάζει ομοιομορφία.

Τα πορίσματα της εργασίας σχετίζονται με διάφορους γνωστικούς χώρους. Η ιστορία αποτελεί το υπόβαθρο. Η ανάλυση κειμένων σκιαγραφεί την ιστορία της λογοτεχνίας από μια άλλη οπτική γωνία: αυτήν του «εμείς» και του «άλλου». Οι ελληνοτουρκικές σχέσεις ερευνώνται με βάση τα υπόρρητα εθνικά βιώματα. Η έννοια του έθνους αποκτά έτσι πυκνότερη υφή και αποκαλύπτεται η σχέση των προκαταλήψεων και της πολιτικής πράξης.

« Ένα από τα ελάχιστα δείγματα ελληνικών εκδόσεων που μας βοηθούν να κατανοήσουμε την τόσο άγνωστη σ' εμάς κοινωνία της Τουρκίας...».

Κώστας Γαβρόγλου, Το Βήμα