διδακτικές περιπλανήσεις

φιλόλογοι όλου του κόσμου... δικτυωθείτε

Κόλλιας Χρήστος

email: ckollias@sch.gr
  • Αρχική σελίδα
  • νεοελληνική λογοτεχνία
  • Ιστορία
  • αρχαία γλώσσα
  • εργασίες μαθητών
  • παλαιολιθική εποχή
  • νεολιθική εποχή
  •  

    Ενότητα 3η

    Το χρέος του ιστορικού

     

    Κείμενο Α

    Μετάφραση

    Στις υπόλοιπες δραστηριότητες της ζωής δε θα μπορούσε κανείς να αποβάλει αυτού του είδους την εύνοια προς γνωστούς και φίλους. Γιατί πράγματι ο σωστός άνθρωπος πρέπει ν’ αγαπά τους φίλους και την πατρίδα και μαζί με τους φίλους του να μισεί τους ίδιους  εχθρούς και ν’ αγαπά τους ίδιους φίλους. Όταν όμως επωμίζεται το έργο του ιστορικού κάποιος, πρέπει να ξεχάσει όλα αυτά και πολλές φορές να επαινεί και να τιμά με τους μεγαλύτερους επαίνους τους εχθρούς, όταν οι πράξεις απαιτούν κάτι τέτοιο, και πολλές φορές να ελέγχει και να κατηγορεί τους στενούς συγγενείς κατά τρόπο ντροπιαστικό, όταν τα σφάλματα στις πράξεις τους το υποδεικνύουν. Γιατί, όπως ακριβώς, αν αφαιρεθούν τα μάτια ενός ζώου, αχρηστεύεται ολόκληρο, έτσι και, αν αφαιρεθεί η αλήθεια από την ιστορία, ό,τι απομείνει από αυτήν ανωφελές διήγημα καταντά.

     

    Ερωτήσεις πάνω στο κείμενο - συντακτικό

    Βρείτε το υποκείμενο των ρηματικών τύπων

    δε

    συμμισεν

    χρή

    ποδεικνύουσιν

    φαιρεθεισν

    γίνεται

     

     

    θυμόμαστε από πέρυσι

    γράψτε τα απαρέμφατα του ρήματος «πράττω»

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    τι μπορεί να είναι συντακτικά ένα απαρέμφατο; 

     

     

     

    Σε τι πτώση μπορεί να βρίσκεται το υποκείμενο του απαρεμφάτου;

     

     

     

     

     

     

     

    γραμματική

    1. Να συμπληρώσετε τις προτάσεις με τον κατάλληλο τύπο του ουσιαστικού της παρενθέσεως

    Οἱ Συρακόσιοι ἀπέκλεισαν τό στόμιον τοῦ ………………….(λιμήν)

    Οἱ μαθηταί τοῦ …………………………(Ἰσοκράτης)μανθάνουν ῥητορικήν

    Τοῖς αἰχμηροῖς ……………………….(ξίφος) πολεμοῦσι οἱ Σκύθες

    ……………………….(ὁἝλλην) ἐμάχοντο τοῦς Πέρσας ὑπέρ τῶν τάφων

    τῶν …………………….. και τῶν ………………….(πατήρ – μήτηρ)

    πυκνά …………………(νέφος) ἐκβαίνουσι τοῦ ……………………..(κρατήρ) τοῦ ἠφαιστείου

    πορευόμεθα προσέχοντες τόν νοῦν τῷ πολικῷ …………………….(ἀστήρ)

     

     

    2. να κλίνετε μαζί στον πληθυντικό αριθμό 

     « τό εὔφορον  ἔδαφος»        «ὁ ἠχηρός κώδων»

     

     

     

     

     

     

     

     

    3.  Πως θαλέγαμε στα αρχαία;

    Μέσα στο λιμάνι =

    Φέρε το σαπούνι =

    Η τρύπα του σωλήνα =

    Το χέρι του Σωκράτη =

    Μαζί με τον Ισοκράτη =

    Ο νιπτήρας της μητέρας =

    Η φλόγα του σπινθήρα =

    Με γυναίκες και παιδιά =

    Χρησιμοποιήστε τις λέξεις του πλαισίου

     

    ὁ λιμήν - ὁ σάπων - ἡ ὀπή - ὁ σωλήν - ἡ χείρ - ὁ νιπτήρ - ἡ φλόξ - ὁ σπινθήρ – τά τέκνα

     

     

    4. συνδυάστε τα επίθετα της πρώτης στήλης με τα ουσιαστικά της δεύτερης προσέχοντας να τοποθετήσετε τα ουσιαστικά στην ίδια πτώση

     

    εὐγενῶν               πατήρ

    καλοῖς                  μήν

    μεγάλῳ                 μήτηρ

    στοργικήν            ἀστήρ

    ὦ λαμπερέ            Ἕλλην

    αὐστηρῷ               λιμήν

    γενναίους              ἀνήρ     

    ἐαρινόν                 ἡγεμών (-όνος)     

     

    *ἐαρινός = ανοιξιάτικος    μήν =μήνας

    ας κάνουμε το διαδίκτυο έναν χώρο ανταλλαγής σημειώσεων, ασκήσεων, παρατηρήσεων, έναν χώρο αυτοεπιμόρφωσης