διδακτικές περιπλανήσεις

φιλόλογοι όλου του κόσμου... δικτυωθείτε

Κόλλιας Χρήστος

email: ckollias@sch.gr
  • Αρχική σελίδα
  • νεοελληνική λογοτεχνία
  • Ιστορία
  • αρχαία γλώσσα
  • εργασίες μαθητών
  • παλαιολιθική εποχή
  • νεολιθική εποχή
  •  

    Ενότητα 4η

     

    Μετάφραση κειμένου : ΟΙ ΣΕΛΗΝΙΤΕΣ

     

    Κατά τη γνώμη των σεληνιτών όμορφος θεωρείται εάν κάποιος τυχαίνει να είναι φαλακρός. Και μάλιστα  έχουν γένια λίγο πιο πάνω από τα γόνατα. Και στα πόδια δεν έχουν νύχια, αλλά όλοι είναι μονοδάκτυλοι (έχουν ένα δάχτυλο). Και όταν κάνουν κάτι κουραστικό ή όταν γυμνάζονται ιδρώνουν παράγοντας γάλα σε όλο τους το σώμα που μέχρι και τυρί μπορούν να πήξουν από αυτό. Τα μάτια τους μάλιστα είναι πρόσθετα (δηλαδή μπορούν να τα βάζουν και να τα αφαιρούν όποτε θέλουν) και πολλοί αν χάσουν τα δικά τους βλέπουν χρησιμοποιώντας αυτά που παίρνουν από τους άλλους. Κάποιοι πλούσιοι όμως έχουν και μερικά μάτια αποθηκευμένα (για ώρα ανάγκης). Ένας καθρέφτης πάρα πολύ μεγάλος βρίσκεται πάνω από ένα πηγάδι όχι πολύ βαθύ. Λοιπόν, εάν κάποιος κατέβει στο πηγάδι, ακούει όλα όσα λέγονται στη γη και εάν κοιτάξει προσεκτικά μέσα στον καθρέφτη βλέπει όλες τις πόλεις και όλα τα έθνη. Τότε εγώ είδα και τους συγγενείς μου και όλη την πατρίδα. Εάν όμως με έβλεπαν κι εκείνοι, δεν μπορώ καθόλου να το πω. Και όποιος δεν πιστεύει ότι αυτά έτσι έχουν γίνει, αν κάποτε κι αυτός φτάσει προς τα εκεί, θα καταλάβει ότι λέω αλήθεια. 

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Κατανόηση κειμένου α

     

    Προσπαθήστε να απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις με βάση το κείμενο Α

    Πώς ονομάζεται ο κάτοικος της Σελήνης;

    Έχουν γένια οι κάτοικοι της Σελήνης;

    Νύχια;

    Τι βγάζουν όταν ιδρώνουν;

    Τι σημαίνει «περιαιρετός» και «απόθετος» οφθαλμός;

    Στο φεγγάρι υπάρχει ένα πηγάδι, «φρέαρ», σε τι χρησιμεύει;

    Είδε ο Λουκιανός από το φεγγάρι τους συγγενείς του;

    Ποια ομοιότητα αναγνωρίζεται ανάμεσα στη ζωή στο Φεγγάρι και τη Γη;

     

    Κατανόηση κειμένου β (σελ 147 παράλληλο 2ο)

     

    Η σελήνη φαινόταν το ίδιο κάθε βράδυ;

    Τους φάνηκε παράξενο;

    Από πού έρχεται το φως, «φέγγος» της σελήνης

     

    ¶σκηση μετάφρασης και σύνταξης

     

    Και ὂνυχας ἐν τοῖς ποσίν ἔχουσιν, ἀλλά πάντες εἰσίν μονοδάκτυλοι

     

    ἄν μέν οὖν εἰς το φρέαρ καταβῇ τις, ἀκούει πάντων τῶν ἐν τῇ γῇ λεγομένων

     

    κατασκευή υποτακτικής

    οριστική ενεστώτα               υποτακτική εν.                    υποτακτική αορ.

     

    ο, ου= ω

    ε= η

    ει= ῃ

     

    Προσθέτω ένα ‘σ’ πριν την κατάληξη

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    ασκήσεις γραμματικής

    υποτακτική

    1. να συμπληρώσετε τον πίνακα

     

    ενεστώτας

    αόριστος

    στρατεύῃ

     

    δικάζωμεν

     

     

    κινδυνεύσῃ

    τρίβω

     

     

    σφραγισώμεθα

    ἱδρύωνται

     

     

    βλάψωμεν

     

     

    2. Να συμπληρώσετε τις παρακάτω προτάσεις με τον κατάλληλο τύπο της υποτακτικής στο χρόνο που σας ζητείτε στην παρένθεση

    ἐάν ταῦτα  ὑμεῖς …………….  , ὅπλα καί χρήματα ἔξετε ( πράττω --αόριστος)

    ὁ Θεμιστοκλῆς τά πλοῖα κατέκαυσε , ἵνα Ξέρξης μή ………………. τούς Ἀθηναίους  ( καταδιώκω –αόριστος)

    ἐκάλεσα σέ , ὦ ἰατρέ , ἵνα ………………… τόν παῖδα (θεραπέυω –αόριστος

    κίνδυνος ἐστί μή ὁ πόλεμος …………………..τά πράγματα τῆς πόλεως

    (βλάπτω – ενεστώτας)

    ἐάν ὑμεῖς ………………………., δικασθήσεσθε ( φονεύω –αόριστος)

    …………………….τό ἀργύριον (κρύπτω – ενεστώτας –α’ πληθυντικό)

     

     

    κλίση επιθέτων  σε υς-εια-υ

     

    να κλίνετε μαζί

    το τραχύ ἔδαφος                ὁ βαθύς ποταμός              ἡ βραχεῖα συλλαβή

     

     

    ας κάνουμε το διαδίκτυο έναν χώρο ανταλλαγής σημειώσεων, ασκήσεων, παρατηρήσεων, έναν χώρο αυτοεπιμόρφωσης