διδακτικές περιπλανήσεις

φιλόλογοι όλου του κόσμου... δικτυωθείτε

Κόλλιας Χρήστος

email: ckollias@sch.gr
  • Αρχική σελίδα
  • νεοελληνική λογοτεχνία
  • Ιστορία
  • αρχαία γλώσσα
  • εργασίες μαθητών
  • παλαιολιθική εποχή
  • νεολιθική εποχή
  •  

    Γνόντες δέ οἱ Ἐπιδάμνιοι οὐδεμίαν σφίσιν ἀπό Κερκύρας τιμωρίαν οὖσαν ἐν ἀπόρῳ εἴχοντο θέσθαι τό παρόν , καί πέμψαντες ἐς Δελφούς τόν θεόν ἐπήροντο εἰ παραδοῖεν Κορινθίοις τήν πόλιν ὡς οἰκισταῖς καί τιμωρίαν τινά πειρῷντο ἀπ’ αὐτῶν ποιεῖσθαι .  ὁ δ’ αὐτοῖς ἀνεῖλε παραδοῦναι καί ἡγεμόνας ποιεῖσθαι . ἐλθόντες δέ οἱ Ἐπιδάμνιοι ἐς τήν Κόρινθον κατά τό μαντείον παρέδοσαν τήν ἀποικίαν, τόν τε οἰκιστήν ἀποδεικνύντες σφῶν ἐκ Κορίνθου ὄντα καί τό χρηστήριον δηλοῦντες ,ἐδέοντο τε μή σφᾶς περιορᾶν φθειρομένους , ἀλλ’ ἐπαμῦναι.   Κορίνθιοι δέ κατά τε τό δίκαιον ὑπεδέξαντο τήν τιμωρίαν , νομίζοντες οὐχ ἧσσον ἑαυτῶν εἶναι τήν ἀποικίαν ἤ Κερκυραίων, ἄμα δέ καί μίσει τῶν Κερκυραίων , ὅτι αὐτῶν παρημέλουν ὄντες ἄποικοι.

                                                                                     λεξιλόγιο

     


    τιμωρία : βοήθεια

    τίθεμαι τό παρόν : διαχειρίζομαι την παρούσα κατάσταση

    ἐπερωτῶ τόν θεόν: ζητώ χρησμό    ἀναιρεῖ ὁ θεός : δίνει χρησμό

    χρηστήριον : ο χρησμός

    ασκήσεις

    να αναγνωρίσετε τις δοτικές του κειμένου

    να χαρακτηρίσετε τις δευτερεύουσες προτάσεις του κειμένου

    «νομίζοντες οὐχ ἧσσον ……  Κορκυραίων» : να μετατραπεί ο πλάγιος λόγος σε ευθύ

    ἀποδεικνύντες - δηλοῦντες - ἐδέοντο - ἐπαμῦναι : να γίνει εγκλιτική αντικατάσταση στο γ’ ενικό στο χρόνο και στη φωνή που βρίσκεται ο κάθε ρηματικός τύπος

    ὁρῶ (σύνθετα)

     


    ἀφορῶ : αποβλέπω σε κάτι , βλέπω μακρυά  διορῶ : διακρίνω  εἰσορῶ : προσβλέπω , βλέπω μέσα    ἐνορῶ : ενατενίζω  ἐξορῶ : βλέπω από μακρυά

    ἐφορῶ : επιτηρώ , επιβλέπω ,προτιμώ   περιορῶ :ανέχομαι , περιφρονώ

    παρορῶ : παραβλέπω    προορῶ : προβλέπω , προνοώ    ὑπερορῶ : επιθεωρώ , παραβλέπω      ὑφορῶ : υποπτεύω , κοιτάζω λοξά

     

     

     

     

     

    ας κάνουμε το διαδίκτυο έναν χώρο ανταλλαγής σημειώσεων, ασκήσεων, παρατηρήσεων, έναν χώρο αυτοεπιμόρφωσης