διδακτικές περιπλανήσεις

φιλόλογοι όλου του κόσμου... δικτυωθείτε

Κόλλιας Χρήστος

email: ckollias@sch.gr
  • Αρχική σελίδα
  • νεοελληνική λογοτεχνία
  • Ιστορία
  • αρχαία γλώσσα
  • εργασίες μαθητών
  • παλαιολιθική εποχή
  • νεολιθική εποχή
  •  

    Ενότητα 6η

     

    Μετάφραση κειμένου: Η ΕΥΘΥΝΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ

     

    ΣΩ: Αλλά όμως εσύ, Μέλητε, υποστηρίζεις ότι ασχολούμενος με τέτοια καταστρέφεις τους νέους; Και όμως γνωρίζουμε από τη μια ποιες είναι οι διαφθορές των νέων. Εσύ όμως πες μου εάν γνωρίζεις ότι κάποιος έχει γίνει εξαιτίας μου είτε από ευσεβής ανόσιος  ή από συνετός αλαζόνας.

    ΜΕΛ: Αλλά ναι, μα τον Δία, γνωρίζω εκείνους τους οποίους εσύ τους έκανες να υπακούουν περισσότερο σε εσένα από ότι στους γονείς τους.

    ΣΩ: Ναι το ομολογώ, όσον αφορά τουλάχιστον την παιδεία. Γιατί γνωρίζουν ότι γι’ αυτό νοιάζομαι. Και για την υγεία τους οι άνθρωποι υπακούουν περισσότερο στους γιατρούς από ότι στους γονείς τους. Και στις συνελεύσεις του λαού όλοι βέβαια οι Αθηναίοι υπακούουν περισσότερο σε αυτούς που μιλάνε πιο συνετά/μυαλωμένα παρά στους συγγενείς τους. Και δεν εκλέγετε βέβαια στρατηγούς τους οποίους ενδεχομένως θεωρείτε  ότι σχετικά με τις πολεμικές υποθέσεις είναι οι πιο μυαλωμένοι; Λοιπόν δεν το θεωρείς κι αυτό περίεργο, δηλαδή να αντιμετωπίζω από εσένα κατηγορία που επισύρει την ποινή θανάτου, επειδή για το μεγαλύτερο αγαθό που υπάρχει στους ανθρώπους, για την παιδεία, θεωρούμαι καλύτερος από τους άλλους;

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Ενότητα 6η

     

    • Βρείτε από τα γλωσσικά σχόλια τη μετάφραση των παρακάτω λέξεων

    φῄς                            ἐπιτηδεύοντα                        ἐπίσταμαι

    οἶδα                      οἱ λέγοντες φρονιμώτατα                                     αἱρεῖσθαι

     

    • προσπαθήστε να απαντήσετε στις ερωτήσεις αφού διαβάσουμε το κείμενο

    ποιος είναι ο Κατήγορος του Σωκράτη;

    Τον κατηγορεί ότι :α) εκμεταλλεύεται οικονομικά τους νέους  β) βασανίζει τους νέους  γ) καταστρέφει ηθικά τους νέους

    Ποιο είναι το αντίθετο του εὐσεβούς και του σώφρονος

    Σε ποιον ορκίζεται ο Μέλητος;

    Ποια παραδείγματα φέρνει ο Σωκράτης: α) του γιατρού  β) του δασκάλου   γ) του δικηγόρου   δ) του νομοθέτη  ε) του πολιτικού   στ) του ψαρά   ζ) του στρατιωτικού   η) του αρχιτέκτονα

    Ποια ποινή έχει ζητήσει ο κατήγορος για τον Σωκράτη;

    Γιατί απορεί ο Σωκράτης;

     

    • Προηγούμενη γνώση

    Να κλίνετε το «βέλος»  και ο «μην»  στον ενικό και στον πληθυντικό και να σημειώσετε τις καταλήξεις

     

    • ασκήσεις

    Α)Να συμπληρώσετε τα κενά με το κατάλληλο τύπο του επιθέτου που βρίσκεται στην παρένθεση

    Τοῦ__________μαθητοῦ (επιμελής)

    τῇ ___________θαλάσσῃη (καθαρός )

    τόν __________ Σωκράτη (σοφός )

    τούς _________ ὠκεανούς (βαθύς )

    τήν _________ τράπεζαν ( βαρεια )

    τῶν __________ἀνθρώπων (δίκαιος )

    οἱ ____________ πολῖται  (άφρων )

    τάς ___________πολιτείας (ευδαίμων )

     

    Β)Να γράψετε τον αντίστοιχο τύπο του θηλυκού των παρακάτω επιθέτων

    αρσενικό                θηλυκό

    δικαίοις                 ________

    σοφῶ                   ________

    εὐδαιμόνων           ________

    ἀγενῆ                    ________

    μιαρός                   ________

    καλούς                  ________

    βαθύν                    ________

    οἱ ταχεῖς                ________

    τραχέος                 ________

     

    Γ)Να γράψετε τη δοτική ενικού και πληθυντικού των επιθέτων

                                δοτική ενικού                   δοτική πληθυντικού

    ὁ εὐγενής

    ὁ σώφρων

    ἡ καθαρά

    ἡ δικαία

    ἡ ὀξεῖα

    τό ταχύ

    ἠ ἀληθής

    ὁ εὐδαίμων

    τό καλόν

    τό φαιδρόν

    ἡ χλιαρά

    ὁ ἀμνήμων

     

    Δ)Να συμπληρώσετε το άρθρο των τύπων των εξής επιθέτων

    ___ εὐγενοῦς (θηλ.)

    ___ ἀληθεῖ   (αρσ .)

    ___καθαρόν (ουδ . )

    ___σοφαῖς

    ___εὐδαίμοσι (θηλ.)

    ___τραχύν

    ___συνεπῶν

    ___βαρύ (αρσ .)

    ___βαθεία (θηλ.)

     

     

    ας κάνουμε το διαδίκτυο έναν χώρο ανταλλαγής σημειώσεων, ασκήσεων, παρατηρήσεων, έναν χώρο αυτοεπιμόρφωσης