Εθελοντισμός σημειώσεις

ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ

Εθελοντισμός: η οργανωμένη προσφορά υπηρεσιών στο κοινωνικό σύνολο χωρίς την απαίτηση ανταλλάγματος

Εθελοντής: αυτός που προσφέρει χρόνο, γνώσεις, δεξιότητες σε κάποιο άτομο ή ομάδα χωρίς αντάλλαγμα.

Γιατί να γίνω εθελοντής;

  • Απολαμβάνω τη χαρά της προσφοράς (ψυχική ικανοποίηση). Ιδιαίτερα σημαντικό για συνταξιούχους.
  • Νιώθω χρήσιμος
  • Αποκτώ γνώσεις και εμπειρίες μέσα από δημιουργική απασχόληση
  • Γνωρίζω και συνεργάζομαι με ανθρώπους με ανάλογα ενδιαφέροντα και προβληματισμό.
  • Ευαισθητοποιούμε κοινωνικά.

Ποια είναι η αξία του εθελοντισμού για την κοινωνία;

  • Προσφορά βοήθειας στην αντιμετώπιση διάφορων καταστροφών.
  • Οργάνωση μεγάλων εκδηλώσεων (π.χ. Ολυμπιακοί Αγώνες)
  • Κάλυψη κενών του κρατικού μηχανισμού στο χώρο της υγείας, εκπαίδευσης, κλπ.
  • Προσφορά βοήθειας σε ανήμπορα μέλη ή ομάδες μιας κοινωνίας (καλλιέργεια κοινωνικής συνοχής και αλληλεγγύης)
  • Πώς καλλιεργείται η εθελοντική συνείδηση;

  • Κάποιες οικογενειακές υποχρεώσεις (π.χ. καθάρισμα σπιτιού) μπορούν να γίνονται συνεργατικά (καλλιέργεια συνεργατικού κλίματος)
  • Γονείς συμμετέχουν σε εθελοντικές δραστηριότητες και αποτελούν πρότυπο για τα παιδιά τους
  • Το σχολείο μέσα από τη συμμετοχή σε εθελοντικές δράσεις (δενδροφύτευση, ανακύκλωση,κλπ), μέσα από προγράμματα, αφιερώματα, μαθήματα (ΚΠΑ, Γλώσσα).
  • Η πολιτεία ενθαρρύνει μέσα από την επιβράβευση και την επίσημη αναγνώριση (π.χ. η εθελοντική δραστηριότητα να θεωρείται επίσημα προσόν για την κάλυψη μιας θέσης εργασίας)
  • Τα ΜΜΕ να προβάλουν ιστορίες και επιτεύγματα εθελοντών
  • Σχετικές έννοιες:


    –  αλληλεγγύη: το ηθικό καθήκον της αλληλοβοήθειας, της υποχρέωσης που έχουν τα μέλη μιας ομάδας να υποστηρίζονται και να ενισχύονται αμοιβαία.
    –  φιλανθρωπία
      :  η πράξη, η χειρονομία ενίσχυσης, βοήθειας (οικονομικής κυρίως) προς ανθρώπους που έχουν ανάγκη.

Πόλεμος και ειρήνη σημειώσεις

ΠΟΛΕΜΟΣ

  • Είναι η βίαια σύγκρουση για την επίλυση διαφορών, σε ατομικό, εθνικό ή διακρατικό επίπεδο.
  • Πόλεμος= σύρραξη, συμπλοκή, σύγκρουση, εχθροπραξίες, μάχη, διαμάχη, φιλονικία, ανταγωνισμός.

Μορφές πολέμου

αμυντικός, επιθετικός, επεκτατικός, απελευθερωτικός, οικονομικός, ψυχρός, ιερός, εμφύλιος, παγκόσμιος, βαλκανικός, ψυχολογικός,?

Αιτίες πολέμου

  • Οικονομικός ανταγωνισμός – ιμπεριαλισμός (επεκτατική πολιτική) – έλεγχος πηγών ενέργειας.
  • Εθνικισμός
  • Θρησκευτικός φανατισμός
  • Πολεμική βιομηχανία – μιλιταρισμός
  • Πολιτικές διαφορές
  • Εδαφικές διαφορές ανάμεσα σε κράτη
  • Προσωπικές φιλοδοξίες ηγετών (π.χ. Χίτλερ)
  • Κοινωνικά φαινόμενα, π.χ. φυλετικές διακρίσεις

Διαβάστε περισσότερα «Πόλεμος και ειρήνη σημειώσεις»

Ρατσισμός σημειώσεις

Ορισμός

Φυλετικός ρατσισμός: η αντίληψη εκείνων που πιστεύουν ότι η δική τους φυλή είναι ανώτερη από τις άλλες που η φύση τις έχει καταδικάσει σε κληρονομική κατωτερότητα

Kοινωνικός ρατσιμός:  αντίληψη ανωτερότητας και υποτιμητική συμπεριφορά σε βάρος κοινωνικών ομάδων που μειονεκτούν ή διαφέρουν.

 

Αίτια ρατσισμού

  • Η προώθηση ρατσιστικών πεποιθήσεων από την οικογένεια και από το σχολείο.
  • Θρησκευτικός ή και εθνικός φανατισμός (π.χ. Χριστιανοί-Μωαμεθανοί)
  • Φυλετικές διαφορές (λευκή φυλή-μαύρη φυλή) .
  • Προκαταλήψεις ? στερεότυπα.
  • Οικονομικά συμφέροντα (π.χ. οικονομική εκμετάλλευση τριτοκοσμικών χω­ρών).
  • Πολιτικές σκοπιμότητες (π.χ. επεκτατικές βλέψεις ? Χίτλερ).
  • Αρνητικά πρότυπα απ? τα ΜΜΕ (π.χ. ανώτερος απ` τους άλλους αυτός που έχει πολλά υλικά αγαθά κ.λπ.).
  • Ξενοφοβία. Τροφοδοτείται από τη γενικότερη οικονομική κρίση

Συνέπειες ρατσισμού.

  • Περιθωριοποίηση ( μετανάστες που ζουν σε εξαθλίωση)
  • Στέρηση ελευθερίας
  • Παραβίαση ανθρώπινων δικαιωμάτων (π.χ. το δικαίωμα στην εργασία, την εκπαίδευση)
  • Βία ? εγκληματικότητα,
  • Ανασφάλεια ? άγχος ? αίσθημα κατωτερότητας (για τα θύματα του ρατσισμού)
  • Έξαρση ακραίων φαινομένων (π.χ. ναζιστικές εκδηλώσεις)

Τρόποι αντιμετώπισης ρατσισμού.

Οικογένεια

  • Καλλιέργεια σεβασμού και ανοχής του διαφορετικού.
  • Απαλλαγή από προκαταλήψεις και στερεότυπα
  • Διάλογος με τα παιδιά με σκοπό τη μύηση στην ιδέα των πολυπολιτισμικών κοινωνιών.
  • Προσωπικό παράδειγμα γονέων με υπεύθυνη ανθρωπιστική συμπεριφορά και κοινωνική συνείδηση, γιατί τα παιδιά μιμούνται τη στάση των γονέων.

Κράτος

  • Δημοκρατικό πολίτευμα
  • Ενίσχυση κράτους πρόνοιας ? ίσες ευκαιρίες πρόσβασης σε παιδεία, περί­θαλψη, ασφάλιση κ.λπ.
  • Εξασφάλιση καλών συνθηκών εργασίας με πνεύμα ισοτιμίας για όλους τους πολίτες.

Σχολείο

  • Ανάπτυξη της ανθρωπιστικής παιδείας και η καθιέρωση ειδικών μαθημάτων ή δράσεων για την ανοχή της διαφορετικότητας όλων των ατόμων και των λαών.
  • Παράλληλα η στάση των δασκάλων θα πρέπει να είναι αμερόληπτη και ισότιμη προς όλους τους μαθητές έτσι ώστε να αποτελεί πρότυπο προς μίμηση.

Τα λουλούδια της Χιροσίμα

Στις 6 Αυγούστου 1945 ένα αμερικανικό βομβαρδιστικό τύπου Β-29 με την επιγραφή «Ενόλα Γκέι» έριξε πάνω από την ιαπωνική πόλη Χιροσίμα μία ατομική βόμβα, σκοτώνοντας 140.000 ανθρώπους.
Η φρίκη επαναλήφθηκε λίγες ημέρες αργότερα, όταν ένα άλλο Β-29 ισοπέδωσε την πόλη Ναγκασάκι με μία ακόμη ατομική βόμβα θανατώνοντας 73.800 ανθρώπους.

Τα λουλούδια της Χιροσίμα της Εντίτα Μόρρις είναι ένα μυθιστόρημα που αναδεικνύει την τραγική μοίρα των hibakusha – όσων επέζησαν του  βομβαρδισμού από την ατομική βόμβα. Ένα βιβλίο γραμμένο το 1965, σήμερα, με τα όσα συμβαίνουν στη Φουκοσίμα, φαίνεται περισσότερο επίκαιρο από ποτέ. Διαβάστε το, θα σας συγκλονίσει.

 

 

Enola Gay, το τραγούδι

Πρόκειται για το αεροσκάφος της αμερικανικής Πολεμικής Αεροπορίας, το οποίο πήρε το όνομά του από τη μητέρα του πιλότου Paul Tibbets, Enola. Το αεροσκάφος, μετέφερε την πρώτη ατομική βόμβα, με κωδικό όνομα «Little Boy», η οποία εξερράγη πάνω από τη Χιροσίμα, σκοτώνοντας επί τόπου δεκάδες χιλιάδες κατοίκους της περιοχής και -λόγω ραδιενέργειας­ ακόμα περισσότερους τα επόμενα χρόνια. Η αμερικανική αυτή αποστολή έγινε στο πλαίσιο του B’ Παγκοσμίου Πολέμου και το πλήρωμα, όπως ομολόγησε, μέχρι και την τελευταία στιγμή δεν γνώριζε τι ακριβώς μετέφερε η κοιλιά του αεροσκάφους. Συγκεκριμένα, ένα από τα μέλη του πληρώματος,o Robert Liouis, ομολόγησε πώς μετά την εκτυφλωτική έκρηξη, είπε με τρόμο: «Θέε μου, τι κάναμε;»
Πηγή: www.musicpaper.gr

Ένας αριθμός

 

Περί Τσέχωφ

Τσέχωφ: «Γιατί, τελικά, αυτή είναι η ζωή. Ή μήπως όχι;»

Ένας αριθμός, Α. Τσέχωφ (σημειώσεις)

Είδος: διήγημα
Τόπος: ένα σπίτι στη Ρωσία
Χρόνος: αόριστος (Ρωσία 19ος αιώνας)
Κεντρικοί ήρωες:Ο πατέρας των παιδιών-εργοδότης, η δ. Ιουλία (δασκάλα)
Κεντρικό γεγονός: η ημέρα της πληρωμής (όλο το διήγημα είναι μία σκηνή)
Σκοπός:Να τονίσει την παθητική συμπεριφορά μιας εργαζόμενης γυναίκας
Στοιχεία αφήγησης:
– πρωτοπρόσωπη αφήγηση
– παντογνώστης αφηγητής (ο πατέρας)
– διάλογος, περιγραφή
Γλώσσα: απλή δημοτική
Ύφος: ευτράπελο, κωμικό
Ενότητες:
Α΄ Τις προάλλες?ψιθύρισε
Τίτλος:
Ο πατέρας προσχεδιασμένη στήνει μια φάρσα στη δασκάλα.
Η δασκάλα παραμένει άβουλη ως το τέλος, χωρίς πρόθεση να υπερασπιστεί τον εαυτό της.
Υπερβολή;
Β΄ Πετάχτηκα?βγήκε
Τίτλος:
Πήρε το μάθημά της η δασκάλα;
Χαρακτηρισμός πατέρα:
παρουσιάζεται:
είναι:
Χαρακτηρισμός της δασκάλας: