1η σκηνή: στ. 437-494
2η – 3η σκηνή: 495-575
Βοηθητικό υλικό για Φιλολογικά μαθήματα Γυμνασίου
1η σκηνή: στ. 437-494
2η – 3η σκηνή: 495-575
Πάροδος: 192-263
Ο Χορός στην Ελένη αποτελείται από 15 Ελληνίδες αιχμάλωτες – κοινά στοιχεία με την Ελένη που δημιουργούν σχέση αλληλοκατανόησης και αλληλοβοήθειας.
Στίχος 404: ο Χορός αποχωρεί
Στίχος 436: Η Ελένη αποχωρεί. Η σκηνή αδειάζει με τη «δικαιολογία» ότι Ελένη και Χορός πάνε να βρουν τη μάντισσα Θεονόη. Στην πραγματικότητα η σκηνή αδειάζει γιατί πρόκειται να εμφανιστεί ο…
Η Πάροδος δεν προσθέτει κάτι νέο στην υπόθεση. Κάνει πιο έντονη όμως την τραγικότητα της Ελένης (βλέπε λεξικό για τραγικό ήρωα, σελ.144)
Τέλος ο Χορός δεν δρα, θέτει όμως ερωτήματα, σχολιάζει και συμβουλεύει με την πιθανότητα να δώσει νέα τροπή στην εξέλιξη
Ο μικρός Νικόλας
Μετά το μεσημεριανό φαγητό, η μαμά είπε, «Θα φτιάξω μία λαχταριστή μηλόπιτα για το βράδυ», κι εγώ είπα, «Γιούπι», όμως, ο μπαμπάς είπε, «Νικόλα, το απόγευμα θα δουλέψω στο σπίτι. Να είσαι λοιπόν φρόνιμο αγόρι μέχρι την ώρα του φαγητού, αλλιώς δεν έχει μηλόπιτα».
Εγώ υποσχέθηκα να μην κάνω βλακείες. Οι μηλόπιτες της μαμάς ξεχωρίζουν για τη νοστιμιά τους. Πρέπει να προσέξω για να είμαι φρόνιμος, γιατί μερικές φορές θέλεις πραγματικά να είσαι φρόνιμος και τσακ! κάτι συμβαίνει χωρίς να το θέλεις. Κι ο μπαμπάς δεν αστειεύεται, όταν λέει πως αλλιώς δεν έχει μηλόπιτα, ακόμα κι αν κλάψω κι αν πω πως θα φύγω από το σπίτι και πως μετά θα το μετανιώσουν, δεν έχει μηλόπιτα.
Βγήκα λοιπόν στον κήπο, για να μην ενοχλώ τον μπαμπά που δούλευε στο σαλόνι και μετά ήρθε ο Αλσέστ. Ο Αλσέστ είναι ένας φίλος μου από το σχολείο, ένας χοντρός που τρώει συνεχώς. «Γεια!» μου είπε ο Αλσέστ, «τι κάνεις;» «Τίποτα», απάντησα. «Πρέπει να είμαι φρόνιμος μέχρι το βράδυ, αν θέλω να φάω μηλόπιτα μετά το φαγητό». Ο Αλσέστ άρχισε να γλείφει πολλές φορές τα χείλη του και μετά σταμάτησε να το κάνει και μου είπε, «Και νομίζεις πώς, αν είμαι φρόνιμος, θα φάω κι εγώ μηλόπιτα;» Εγώ του είπα πως δεν ξέρω, γιατί δε μου επιτρέπουν να καλώ φίλους χωρίς να ρωτάω τον μπαμπά και τη μαμά. Τότε ο Αλσέστ είπε πως θα πήγαινε να ζητήσει από τον μπαμπά μου να τον καλέσει για φαγητό και χρειάστηκε να τον κρατήσω από τη δερμάτινη ζώνη τη στιγμή που έμπαινε στο σπίτι. «Μην το κάνεις αυτό, Αλσέστ», του είπα. «Αν ενοχλήσεις τον μπαμπά μου, κανείς δε θα φάει μηλόπιτα, ούτε εσύ ούτε εγώ». Ο Αλσέστ έξυσε το κεφάλι του, έβγαλε από την τσέπη του ένα τσουρεκάκι, το δάγκωσε και είπε, «Εντάξει, τι θα γίνει, ας μη φάω. Τι θα παίξουμε;» Εγώ είπα στον Αλσέστ να παίξουμε κάτι ήσυχο και αποφασίσαμε να παίξουμε βόλους, χωρίς να μιλάμε. Τελικά όλα έδειχναν ότι δεν θα έχανα τη μηλόπιτα με τίποτα.
(Ρενέ Γκοσινί-Ζαν Ζακ Σανπέ., Ο μικρός Νικόλας σε νέες περιπέτειες, σελ. 249-25, διασκευή)
1) Η ιστορία που διάβασες αναφέρεται: (να κυκλώσεις τη σωστή απάντηση)
Α. στη φιλία δύο παιδιών
Β. στην παρασκευή μιας μηλόπιτας
Γ. στην αγωνία του Νικόλα για τη μηλόπιτα
Δ. στην αγωνία του Αλσέστ για τη μηλόπιτα
2) Τι ζήτησε από το Νικόλα ο πατέρας του και για ποιο λόγο;
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………….
3) Ποιος φίλος του Νικόλα ήρθε να παίξουν; Γιατί αυτό ανησύχησε το Νικόλα;
…………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………………….
4) «Βγήκα λοιπόν στον κήπο, για να μην ενοχλώ τον μπαμπά που δούλευε στο σαλόνι και μετά ήρθε ο Αλσέστ».: Να βρεις τα ρήματα και τα υποκείμενά τους.
Ρήμα | Υποκείμενο |
5) Επίλεξε το σωστό είδος της πρότασης από την παρένθεση: