- Διαβάζω πρώτα τα χαρακτηριστικά του ημερολογίου για να τα θυμηθώ
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
Είναι ένα κειμενικό είδος στο οποίο ένα άτομο καταγράφει τα πιο σημαντικά γεγονότα της προσωπικής του ζωής καθώς και της δημόσιας ζωής της εποχής του. Είναι κείμενο με προσωπικό χαρακτήρα και δε γράφεται για να δημοσιευτεί ή για να διαβαστεί από άλλους εκτός από τον ίδιο τον συγγραφέα.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΤΟΥ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ
- Ακριβής προσδιορισμός του χρόνου και του τόπου με την καταγραφή της ημερομηνίας στην αρχή της σελίδας πάνω δεξιά. Π.χ Πέμπτη 5 Μαρτίου 2020 (είναι η ημέρα που έκλεισε το σχολείο)
- Χρησιμοποίηση της φράσης «αγαπημένο μου ημερολόγιο » από κάτω και αριστερά. (το ημερολόγιο μπορεί να έχει και όνομα)
- Αυστηρά χρονολογική καταγραφή των γεγονότων.
- Χρήση συνήθως πρώτου ενικού προσώπου. Υπάρχει περίπτωση το ημερολόγιο να απευθύνεται σε κάποιο τρίτο, συνήθως φανταστικό πρόσωπο, οπότε χρησιμοποιείται το δεύτερο ενικό πρόσωπο.
- Γλώσσα αυθόρμητη, απλή , καθημερινή, με στοιχεία προφορικού λόγου
- Ύφος απλό, προσωπικό, εξομολογητικό.
- Αν προορίζεται για δημοσίευση, τότε το ύφος είναι πιο φροντισμένο (αυτό συνήθως γίνεται σημαντικά πρόσωπα της δημόσιας ζωής)
Παράδειγματα ημερολογίου
1.Απόσπασμα από το βιβλίο της Zωρζ Σαρή «Το ψέμα»
19 Oκτωβρίου, στο δωματιάκι μου
Oι μέρες πέρασαν χωρίς να γράψω ούτε μια λέξη. Kι όμως, Xριστινάκι, εσύ το ξέρεις καλά πόσα πολλά θα ‘χα να σου πω. H μητέρα κοιμάται. Όταν βραδιάζει, είναι πάντα κουρασμένη. […]
Άρχισα γερμανικά σ’ ένα φροντιστήριο της πλατείας Kάνιγγος. Παίρνω το λεωφορείο που σταματάει μπροστά στο σπίτι μας και κατεβαίνω στο τέρμα. Tρεις φορές την εβδομάδα. Έχω πολλή μελέτη.
H μαμά δεν έφερε αντίρρηση για τα γερμανικά. Ξέρω όμως πως πολύ στενοχωρέθηκε. Aχ, θα ήθελα να μη μου περίσσευε καιρός ούτε για να πάρω ανάσα. Δε θέλω να σκέφτομαι. Προσπαθώ να σβήσω απ’ το μυαλό μου τον πατέρα, το θυρωρείο. Kι όμως, η κάθε λεπτομέρεια της ζωής μου μπήγεται στη σκέψη μου σαν τη βελόνα της μαμάς στο ρούχο της πελάτισσας.
- Από το ημερολόγιο της Άννα Φρανκ
Σάββατο, 7 Νοεμβρίου 1942
Αγαπητή Κίτυ,
Η μητέρα είναι τρομερά εκνευρισμένη, πράγμα που με εκθέτει σε κίνδυνο. Είναι τάχα τυχαίο που πάντα εγώ τα πληρώνω και ποτέ η Μαργκότ; Χθες βράδυ, για παράδειγμα, η Μαργκότ διάβαζε ένα βιβλίο εικονογραφημένο με υπέροχα σκίτσα· κάποια στιγμή σηκώθηκε και βγήκε από το δωμάτιο, αφήνοντας το βιβλίο της ανοιχτό, για να συνεχίσει το διάβασμα μόλις θα ξαναγύριζε. Δεν είχα τίποτα το ιδιαίτερο να κάνω εκείνη την ώρα και το πήρα για να χαζέψω τις εικόνες. Μόλις γύρισε η Μαργκότ, με είδε με το βιβλίο στα χέρια, ζάρωσε τα φρύδια της και με παρακάλεσε να της το δώσω. Θέλησα να το κρατήσω ακόμα μια στιγμή. Η Μαργκότ θύμωσε για τα καλά και τότε μπήκε στη μέση η μητέρα λέγοντας: – Η Μαργκότ είχε και διάβαζε αυτό το βιβλίο· πρέπει λοιπόν να της το δώσεις…….. (συνεχίζεται)
Δική σου, Άννα
- Θέμα: Ημερολόγιο καραντίνας.
(στο κείμενό σου θέλω να υπάρχουν οπωσδήποτε 2 ημέρες – θυμίζω ότι η καραντίνα ξεκίνησε στις 23 Μαρτίου- δεν υπάρχει περιορισμός σε έκταση)
Για οποιαδήποτε απορία επικοινωνήστε μαζί μου στο kdori@sch.gr.