Ορισμός
Φυλετικός ρατσισμός: η αντίληψη εκείνων που πιστεύουν ότι η δική τους φυλή είναι ανώτερη από τις άλλες που η φύση τις έχει καταδικάσει σε κληρονομική κατωτερότητα
Kοινωνικός ρατσιμός: αντίληψη ανωτερότητας και υποτιμητική συμπεριφορά σε βάρος κοινωνικών ομάδων που μειονεκτούν ή διαφέρουν.
Αίτια ρατσισμού
- Η προώθηση ρατσιστικών πεποιθήσεων από την οικογένεια και από το σχολείο.
- Θρησκευτικός ή και εθνικός φανατισμός (π.χ. Χριστιανοί-Μωαμεθανοί)
- Φυλετικές διαφορές (λευκή φυλή-μαύρη φυλή) .
- Προκαταλήψεις ? στερεότυπα.
- Οικονομικά συμφέροντα (π.χ. οικονομική εκμετάλλευση τριτοκοσμικών χωρών).
- Πολιτικές σκοπιμότητες (π.χ. επεκτατικές βλέψεις ? Χίτλερ).
- Αρνητικά πρότυπα απ? τα ΜΜΕ (π.χ. ανώτερος απ` τους άλλους αυτός που έχει πολλά υλικά αγαθά κ.λπ.).
- Ξενοφοβία. Τροφοδοτείται από τη γενικότερη οικονομική κρίση
Συνέπειες ρατσισμού.
- Περιθωριοποίηση ( μετανάστες που ζουν σε εξαθλίωση)
- Στέρηση ελευθερίας
- Παραβίαση ανθρώπινων δικαιωμάτων (π.χ. το δικαίωμα στην εργασία, την εκπαίδευση)
- Βία ? εγκληματικότητα,
- Ανασφάλεια ? άγχος ? αίσθημα κατωτερότητας (για τα θύματα του ρατσισμού)
- Έξαρση ακραίων φαινομένων (π.χ. ναζιστικές εκδηλώσεις)
Τρόποι αντιμετώπισης ρατσισμού.
Οικογένεια
- Καλλιέργεια σεβασμού και ανοχής του διαφορετικού.
- Απαλλαγή από προκαταλήψεις και στερεότυπα
- Διάλογος με τα παιδιά με σκοπό τη μύηση στην ιδέα των πολυπολιτισμικών κοινωνιών.
- Προσωπικό παράδειγμα γονέων με υπεύθυνη ανθρωπιστική συμπεριφορά και κοινωνική συνείδηση, γιατί τα παιδιά μιμούνται τη στάση των γονέων.
Κράτος
- Δημοκρατικό πολίτευμα
- Ενίσχυση κράτους πρόνοιας ? ίσες ευκαιρίες πρόσβασης σε παιδεία, περίθαλψη, ασφάλιση κ.λπ.
- Εξασφάλιση καλών συνθηκών εργασίας με πνεύμα ισοτιμίας για όλους τους πολίτες.
Σχολείο
- Ανάπτυξη της ανθρωπιστικής παιδείας και η καθιέρωση ειδικών μαθημάτων ή δράσεων για την ανοχή της διαφορετικότητας όλων των ατόμων και των λαών.
- Παράλληλα η στάση των δασκάλων θα πρέπει να είναι αμερόληπτη και ισότιμη προς όλους τους μαθητές έτσι ώστε να αποτελεί πρότυπο προς μίμηση.