«Η μέθοδος του Κ.Π.Καβάφη»: Σημειώματα από λογοτεχνικά περιοδικά


Γλάρος Βαγγέλης

Τι νόημα έχει ένα ακόμη βιβλίο για τον Καβάφη; Με αυτό το ερώτημα στον πρόλογο του βιβλίου των 119 σελίδων, με τίτλο «Η μέθοδος του Κ. Π. Καβάφη», ξεκινάει ο Γιώργος Βαρθαλίτης τη συνάθροιση των κειμένων του για τον αιώνιο Αλεξανδρινό. Πρόκειται για διεισδυτικά σημειώματα που δημοσιεύτηκαν σε λογοτεχνικά περιοδικά, αλλά και νέα αδημοσίευτα που συμπεριλήφθηκαν στην έκδοση του Οίκου «Gutenberg».
Καβάφης
 
Ο μελετητής, γεννημένος το 1972 στην Κόρινθο, με σπουδές φιλολογίας στην Αθήνα και τη Χαϊδελβέργη, ποιητής και δοκιμιογράφος, απαντά ότι προσπάθησε να φωτίσει το έργο του Καβάφη, συσχετίζοντάς το με τη λογοτεχνία της εποχής του. Εξηγεί ότι επιχειρεί να αφουγκραστεί τη μυστική συνομιλία των λογοτεχνημάτων που έχουν γεννηθεί σε μια κοινή ατμόσφαιρα και κυρίως ερευνώντας ορισμένους κορυφαίους Έλληνες και ξένους συγγραφείς όπως είναι οι Γκουστάβ Φλωμπέρ και Άγγελος Σικελιανός.
Τα κείμενα αφορούν τον Καβάφη και τη νέα ιστοριογραφία, την ηθοποιία και την ιστορική του φαντασία, τις τρεις εποχές της Αλεξάνδρειας, τη θεωρία περί κάλλους, τον συμβολισμό, τις συγκλήσεις και τις αποκλίσεις με τον συγκαιρινό του συγγραφέα αρχαιοπρεπών συγγραμμάτων Δημήτριο Βερναρδάκη, την νεκρομαντεία και την τέχνη της ειρωνείας. Και βέβαια, τα πολυσχολιασμένα θέματα του ελληνικού οράματος και τους αρχαίους μύθους.

Γλάρος Ευάγγελος

 
Το βιβλίο, τοποθετώντας τον Καβάφη στο πλαίσιο της εποχής του και ανιχνεύοντας τις υπαρκτές ή «εκλεκτικές» του συγγένειες με συγκαιρινούς του συγγραφείς, σαν τον Anatole France, τον Pater ή τον Αντρέγιεφ, προσπαθεί να σκιαγραφήσει την ποιητική και πνευματική μέθοδο του Αλεξανδρινού και να αναδείξει την ιδιοπροσωπία του, ιδίως στο ζήτημα της ποιητικής αναπαράστασης και αναδημιουργίας του ιστορικού παρελθόντος.
Προχωρώντας πέρα από τα όρια μιας απλής συγκριτικής έρευνας, τα κείμενα που το απαρτίζουν, ιδωμένα μαζί, επιχειρούν να συγκροτήσουν μια ενιαία ερμηνευτική πρόταση.

Πηγή: http://www.pronews.gr

Comments

Το παράθυρο του νοσοκομείου (βίντεο)

Το βίντεο που θα δείτε ονομάζεται “το παράθυρο”. Πρόκειται για την φιλία που αναπτύσσεται ανάμεσα σε 2 άγνωστους ασθενείς ενός νοσοκομείου που μοιράζονται τον ίδιο θάλαμο. Αξίζει πραγματικά να αφιερώσετε 4 λεπτά και 21 δευτερόλεπτα από τον χρόνο σας για να το δείτε μέχρι το τέλος…


Comments

Τι να ελέγχετε ΠΑΝΤΑ στα πλαστικά μπουκάλια νερού το καλοκαίρι

Γλάρος ΒαγγέληςΤι ξέρετε ακριβώς για τους κινδύνους της αγοράς διαφόρων ειδών πλαστικών μπουκαλιών νερού;

Το πιο πιθανό είναι ότι κανείς δεν σας έχει πει μέχρι τώρα κάποιες λεπτομέρειες που πρέπει να ξέρετε για τα πλαστικά μπουκάλια και το πώς μπορεί να επηρεάσουν την υγεία σας.
Σε κάθε μπουκάλι επιβάλλεται να αναφέρεται σε κάποιο σημείο από τι είδους πλαστικό είναι κατασκευασμένο. Η πληροφορία αυτή είναι πολύ σημαντική, καθώς και κάθε είδους πλαστικό περιέχει διαφορετικές χημικές ουσίες που μπορεί να προκαλέσουν διάφορες βλάβες στο ανθρώπινο σώμα.
Ο τύπος των πλαστικών υποδεικνύεται με γράμματα και αριθμούς, υπό την μορφή συμβόλων όπως τα ακόλουθα:

Γλάρος Βαγγέλης

Δείτε τι σημαίνουν όλα αυτά:
PET ή PETE
Το ΡΕΤ είναι ένα από τα συνηθέστερα χρησιμοποιούμενα πλαστικά σε καταναλωτικά προϊόντα και βρίσκεται στα περισσότερα πλαστικά μπουκάλια για νερό και αναψυκτικά. Προορίζεται για πλαστικά μίας μόνο χρήσης. Η επαναλαμβανόμενη χρήση αυξάνει τον κίνδυνο της ανάπτυξης βακτηριδίων. Αυτά τα μπουκάλια μπορεί να απελευθερώσουν βαρέα μέταλλα και χημικές ουσίες που επηρεάζουν την ορμονική ισορροπία του οργανισμού. Το πλαστικό ΡΕΤ είναι δύσκολο να απολυμανθεί και να καθαριστεί σωστά.
HDP ή HDPE
Το πλαστικό HDPE είναι το άκαμπτο πλαστικό που χρησιμοποιείται για τα μπουκάλια γάλακτος, για απορρυπαντικού και για μπουκάλια με λάδι. Αυτό το είδος πλαστικού δεν απελευθερώνει ουσιαστικά καθόλου χημικές ουσίες. Οι ειδικοί συστήνουν την επιλογή αυτών των φιαλών κατά την αγορά εμφιαλωμένου νερού, επειδή είναι ίσως το ασφαλέστερο (και ως εκ τούτου, περιέχει το καθαρότερο νερό) που μπορείτε να βρείτε στην αγορά.
PVC ή 3V
Το PVC είναι ένα μαλακό, εύκαμπτο πλαστικό, που χρησιμοποιείται για να καταστήσει ασφαλές το πλαστικό περιτύλιγμα τροφίμων, τα παιδικά παιχνίδια και τα παιχνίδια για τα κατοικίδια ζώα. Απελευθερώνει δύο τοξικές χημικές ουσίες που επηρεάζουν τις ορμόνες στο σώμα σας. Οι ειδικοί συστήνουν να μην αγοράζετε πλαστικά μπουκάλια νερού με αυτή την ένδειξη, αν είναι δυνατό.
LDPE
Αυτό το πλαστικό δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην παραγωγή φιαλών, ακόμη και αν δεν απελευθερώνει κανένα απολύτως χημικό στο νερό. Ωστόσο, δεν είναι και καλή ιδέα να αγοράσετε τρόφιμα μέσα σε τέτοια πλαστική συσκευασία. Μπορεί να μην βγάζει χημικά στο νερό, αλλά βγάζει άλλες πολύ επικίνδυνες χημικές ουσίες.
PP
Είναι λευκού χρώματος, ή ημιδιαφανές πλαστικό, που χρησιμοποιείται ως συσκευασία για τα σιρόπια και τα κυπελλάκια γιαουρτιού. Το πλαστικό πολυπροπυλένιο είναι σκληρό και ελαφρύ και έχει εξαιρετικές ιδιότητες θερμικής αντοχής. Όταν θερμανθεί, δεν λιώνει. Είναι επομένως σχετικά ασφαλές για μπουκάλι νερού.
PS
Το πολυστυρένιο είναι ένα φθηνό, ελαφρύ πλαστικό με μια ευρεία ποικιλία χρήσεων. Χρησιμοποιείται στα πλαστικά ποτηράκια μιας χρήσης από φελιζόλ, τα χαρτοκιβώτια αυγών και τα πλαστικά μαχαιροπίρουνα. Απελευθερώνει κάποιες καρκινογόνες ουσίες όταν θερμαίνεται. Είναι εντελώς ακατάλληλο για μακροχρόνια χρήση ως δοχείο τροφίμων ή ποτών.
PC ή μη-επισημασμένο πλαστικό
Συχνά χρησιμοποιείται για την μπουκάλια με ενεργειακά ποτά και συσκευασίες τροφίμων. Αυτό είναι το πιο επικίνδυνο πλαστικό που θα συναντήσετε. Αυτή η κατηγορία περιλαμβάνει τα πολυανθρακικά (PC) και “άλλα” πλαστικά. Αυτό σημαίνει ότι τα πρωτόκολλα επαναχρησιμοποίησης και ανακύκλωσης αυτών των πλαστικών δεν είναι τυποποιημένα. Η κύρια ανησυχία με αυτά τα πλαστικά είναι η πιθανότητα χημικής έκπλυσης στις τροφές και τα ποτά που περιέχουν, όταν μεταξύ άλλων αποτελούνται και από το χημικό BPA (δισφαινόλη Α).
Από σήμερα και μπρος, λοιπόν, πάντα να ελέγχετε το πλαστικό μπουκάλι νερού που αγοράζετε!

http://http://www.iatropedia.gr/tips/ti-na-elegchete-panta-sta-plastika-mpoukalia-nerou-kalokairi/57002/

Comments

Προφήτης Ηλίας: Γιατί οι εκκλησίες του βρίσκονται πάντα στο πιο ψηλό σημείο;


Γλάρος Βαγγέλης
Ο Προφήτης Ηλίας  είναι ένας από τους αγαπημένους της Ορθοδοξίας και με το όνομά του έχουν συνδεθεί πολλές παραδόσεις.

Ποιος είναι όμως ο Προφήτης Ηλίας και ποια παράδοση τον συνδέει με εκκλησίες που βρίσκονται σε υψόμετρο;
Ο Ηλίας ο Θεσβίτης ήταν ένας εξέχων Ισραηλίτης προφήτης του Θεού. Ήταν γιος του Σωβάκ και καταγόταν από ένα χωριό της ευρύτερης περιοχής της Γαλαάδ που πιθανόν ονομαζόταν Θέσβη. Κατοικούσε στη γη Γαλαάδ και έδρασε στα χρόνια του βασιλιά Αχαάβ, κατά τον 9ο-10ο αιώνα ΠΚΧ. Το όνομα Ηλίας αποτελεί ελληνική μεταφορά του αντίστοιχου εβραϊκού ονόματος Ελιγιαχού το οποίο σημαίνει «Ο Θεός μου είναι ο Ιεχωβά» ή «Ο Ιεχωβά Είναι Θεός». Αναφορές στον Ηλία περιέχονται και στο Κοράνιο.
Ο Ηλίας υπήρξε εξαιρετικά δραστήριος, δυναμικός και θαρραλέος προφήτης, ενεργώντας ως αντιπρόσωπος του Θεού.
Σε πολλές περιοχές, ιδιαίτερα στη Θράκη και τη Μακεδονία, ο προφήτης Ηλίας θεωρούνταν κύριος της βροχής, των βροντών και των κεραυνών. Αυτό εξηγείται από τα γεγονότα που εξιστορούνται στην Παλαιά Διαθήκη για την ξηρασία που επέβαλε ο Ηλίας και το μετά τριετία άνοιγμα του ουρανού για να ξαναπέσει βροχή. Οι χωρικοί μάλιστα της Βόρειας Θράκης, πού ήρθαν στην  Ελλάδα το 1923 και εγκαταστάθηκαν κυρίως στη Μακεδονία, πρόσφεραν στον άγιο «κουρμπάνι».
Ο κίνδυνος από την κάψα του ηλίου, αλλά και από την καλοκαιρινή νεροποντή, συνδέθηκε με τον προφήτη Ηλία.
Στις κορυφές των βουνών, όπου βρίσκονται πάντα τα εκκλησάκια του, ο προφήτης Ηλίας αντικατέστησε το Δία των αρχαίων μας προγόνων, το Δία τον νεφεληγερέτη, τον κύριο του ηλίου, αλλά και της αστραπής, της βροντής και των ανέμων, μ’ ένα λόγο, το ρυθμιστή των καιρικών συνθηκών. Μ’αυτή του την ιδιότητα ο Δίας λατρεύονταν την ίδια εποχή που γιορτάζεται ο δικός μας προφήτης Ηλίας, δηλαδή στις πρώτες μέρες του τελευταίου δεκαημέρου του Ιουλίου, κατά τα λεγόμενα κυνικά καύματα.

http://www.dogma.gr

Comments

Πώς οι δάσκαλοι μπορούν να κολλήσουν άγχος τους μαθητές τους

Γλάρος βαγγέλης

Γνωρίζετε πως τα παιδιά μπορούν να κολλήσουν στρες απο τους δασκάλους τους;

Συνήθως οι μαθητές είναι αυτοί που εξαντλούν τους εκπαιδευτικούς μέσα στις τάξεις.

Μία καναδική επιστημονική έρευνα όμως, η πρώτη του είδους της διεθνώς, δείχνει ότι μπορεί να συμβεί και το αντίστροφο. Δηλαδή οι ψυχικά εξαντλημένοι δάσκαλοι να μεταφέρουν το στρες και τη βαρεμάρα τους στους μαθητές τους.

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου της Βρετανικής Κολομβίας, με επικεφαλής την επίκουρη καθηγήτρια δημόσιας υγείας Έβα Όμπερλε, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό κοινωνικής ιατρικής «Social Science & Medicine», συνέλεξαν δείγματα σάλιου από 406 μαθητές Δημοτικού, ηλικίας οκτώ έως 12 ετών, για να μετρήσουν το επίπεδο της ορμόνης του στρες κορτιζόλης.

Παράλληλα, μέτρησαν το ίδιο πράγμα σε 17 δασκάλους ηλικίας 34 έως 65 ετών, οι οποίοι επίσης απάντησαν σε ερωτηματολόγια, προκειμένου να διαπιστωθεί ο βαθμός που ένιωθαν να έχουν «καεί» συναισθηματικά μέσα στην τάξη και να μην αντέχουν άλλο να κάνουν μάθημα.

Διαπιστώθηκε ότι όσο μεγαλύτερη ήταν εκ των προτέρων η συναισθηματική εξάντληση ενός εκπαιδευτικού, τόσο πιθανότερο ήταν οι μαθητές του να έχουν αυξημένα επίπεδα κορτιζόλης, άρα στρες. 

Τα υψηλά επίπεδα της εν λόγω ορμόνης έχουν συνδεθεί στο παρελθόν με μαθησιακές δυσκολίες των παιδιών και με ψυχολογικά προβλήματα.
«Τα ευρήματα δείχνουν ότι είναι δυνατό να λαμβάνει χώρα "μόλυνση" στρες στην τάξη ανάμεσα στους μαθητές και στους δασκάλους τους», δήλωσε η Όμπερλε. Παραμένει πάντως ασαφές -και δύσκολο να ξεκαθαρισθεί- σε ποιο βαθμό ο ένας επηρεάζει τον άλλο. Όπως είπε η ίδια, «δεν είναι πάντα σίγουρο ποιο προηγείται, το στρες του δασκάλου ή του μαθητή, αλλά μάλλον πρόκειται για ένα κυκλικό πρόβλημα». Εν ολίγοις, φαύλος κύκλος…

Σε κάθε περίπτωση, όπως επεσήμανε η καθηγήτρια Κίμπερλι Σόνερτ-Ράιχλ του ίδιου πανεπιστημίου, «είναι ξεκάθαρο από προηγούμενες πρόσφατες έρευνες ότι η διδασκαλία είναι ένα από τα πιο αγχωτικά επαγγέλματα και συνεπώς οι εκπαιδευτικοί έχουν ανάγκη από επαρκή υποστήριξη στη δουλειά τους για να τα βγάλουν πέρα με την ψυχική εξάντληση, έτσι ώστε να μην εξαπλώνουν το στρες σε όλη την τάξη. Αν δεν υποστηρίξουμε τους εκπαιδευτικούς, τότε διακινδυνεύουμε παράπλευρες απώλειες στην πλευρά των μαθητών».

http://http://www.iefimerida.gr/news/276776/ereyna-sok-oi-gopes-tsigaron-poy-petioyntai-exo-epistrefoyn-sto-fagito-mas

Comments