συν-e-μάθηση


Αρχική σελίδα
Συνεργατικά σκαλιά γνώσεων
Αρχαία Ελληνικά Α΄γυμνασίου
Αρχαίες φράσεις σήμερα
Ομιλείτε την ελληνικήν, όχι όμως στα ελληνικά...
Φωνήεντα και τα σύμφωνα
Τα μέρη του λόγου: αρχ.-νέα
Κλίση άρθρου
Τα πνεύματα και ο τονισμός
νεοελληνική δοτική
Β΄ κλίση ουσιαστικών
Α΄ κλίση ουσιαστικών
Σύγκριση Α΄ και Β΄ κλίσης
Δευτερόκλιτα επίθετα
ΤΟ αντωνυμιακό τανγκό
Η δεικτική αντωνυμία
Οριστική ΕΝΣ-ΜΕΛ ε.φ.
Ενεστώτας του εἰμί
Παρατατικός του εἰμί
Παρατατικός-Αόριστος, Οριστική ε.φ.
Παρακείμ.-Υπερσυντ, Οριστική ε.φ.
Απαρέμφατο, ε.φ.
Τα επαγγέλματα των Αρχαίων
Αληθής ιστορία;
Το ελάφι του Αίσωπου
Εισαγωγή στη σύνταξη
Σύνταξη: υποκείμενο-κατηγόρημα
Σύνταξη: Βασικοί όροι : Υρ - Αρ - Κυρ
Σύνταξη: βασικοί όροι-ασκήσεις
Σύνταξη: βασικοί όροι-παρουσίαση
Είδη προτάσεων
Επανάληψη ΑΕ Γλώσσα Α Γυμνασίου
Αρχαία Ελληνικά Β΄γυμνασίου
...το αγαπημένο μας λύω...
Υποτακτική ε.φ. Θεωρία -ασκήσεις
Σχηματισμός υποτακτ. -παρατηρήσεις
Προστακτική ε.φ. θεωρία - ασκήσεις
Ασκήσεις εγκλίσεων ε.φ.
Ερωτηματική – Αόριστη αντωνυμία
Αναφορικές αντωνυμίες
..και το λύομαι
Οριστική μέσης φωνής
Προφορική άσκηση οριστικής μέσης φωνής
Υποτακτική μ.φ. Θεωρία -ασκήσεις
Προστακτική μ.φ. θεωρία - ασκήσεις
Προφορικές ασκ. υποτακτ.-προστακτ.μ.φ.
...και το ΕΙΜΙ
Κλίση μετοχών ε.φ.
Κλίση μετοχών μ.φ.
Η Σύνταξη χωρίς φόβο και με πολύ πάθος
Το αντικείμενο του ρήματος
Το απαρέμφατο
Μετοχές-σύνταξη
Επιρρηματικές μετοχές
Η Γ΄κλίση - γενικά
Αφωνόληκτα
Ουσιαστικά της γ΄κλίσης σε -ων και -ας
Ουδέτερα σιγμόληκτα σε -ος,-ους
Φωνηεντόληκτα σε -ις, -υς, -υ
Φωνηεντόληκτα καταληκτικά μονόθεμα σε -εὺς
Τα συγκοπτόμενα
Ενρινόληκτα- Υγρόληκτα
Επίθετα γ΄ κλίσης σε -ης -και -ων
Επίθετα γ΄κλίσης σε -ύς, -εῖα, -ύ
Επίθετα γ ΄κλ. : πολύς - μέγας
Επανάληψη ΑΕ Γλώσσα Β΄ Γυμνασίου
Αρχαία Ελληνικά Γ΄γυμνασίου
Ευκτική ε.φ.
Ευκτική μ.φ.
Παραθετικά επιθέτων-επιρρημάτων
Αόριστος β΄
Θέση του τόνου στα σύνθετα ρήματα της α.ε.
Κλίση: ἡ γυνή, ὁ/ἡ παῖς
Κλίση: αὐτός, αὐτή, αὐτό
Παθητικοί χρόνοι
Ποιητικό αίτιο και παθητική σύνταξη
Σύνδεση προτάσεων ή όρων προτάσεων
Η σύνταξη συνοπτικά: ρήμα, απαρέμφ.,μετοχή
Τα είδη του μορίου ἄν
Οι δευτερεύουσες προτάσεις
Δευτερεύουσες ονοματικές
Ειδικές
Ενδοιαστικές
Πλάγιες ερωτηματικές
Αναφορικές
Δευτερεύουσες επιρρηματικές
Αιτιολογικές
Τελικές
Συμπερασμ./αποτελεσματικές
Εναντιωματικές-Παραχωρητικές
Υποθετικές
Χρονικές
Αναφορικές
Επανάληψη ΑΕ Γλώσσα Γ Γυμνασίου
Αρχαία από μετάφραση
Όροι Οδύσσειας
Οδύσσεια-Εισαγωγή - η ιστορία
Ιλιάδα - Εισαγωγή
Παίζοντας με την Οδύσσεια και την Ιλιάδα
Ελένη - Εισαγωγή
Η εποχή - το έργο - η ομορφιά
Τρωικός και Πελοποννησιακός πόλεμος
Ελένη - escape room κ.ά. πολλά
Μία Αριάδνη γεμάτη μύθους
Νέα Ελλ. Α΄
Ανάλυση κειμένων: πεδία διερεύνησης
Ο δρόμος για τον παράδεισο...
Τα πράγματα στρώνουν περισσότερο
Το πιο γλυκό ψωμί
Τα κόκκινα λουστρίνια
Ο Βάνκας
Ο παππούς και το εγγονάκι
Μανιτάρια στην πόλη
Η ζωή στη Σύμη
Η Νέα Παιδαγωγική
Η Λεώνη μας
Γλωσσικές επαναλήψεις
Είδη προτάσεων
Δομή πρότασης
Οι Όροι της πρότασης - παίζοντας
Δομή της παραγράφου
τουβλάκια...συνοχής
Περιγραφή -αφήγηση-επιχειρ.
Παραγωγή, σύνθεση, Οικογ. λέξεων
Το ρήμα
Προσδιορισμοί νεοελληνιστί
Παράθεση ή επεξήγηση;
Επιθετικός ή κατηγορηματικός προσδιορισμός;
Το άρθρο
Κλίση ουσιαστικών
Κλίση επιθέτων
Τα πολύπαθα σημεία στίξης
Ασκήσεις ορθογραφίας
Το δύστυχο πολύ...
Το ταλαίπωρο τελικό -ν
το πολύπαθο ως
λέξεις με δύο -ρρ-
Επανάληψη...ποικιλοτρόπως
Νέα Β΄Γυμνασίου
Και πάλι στο σχολείο
Να ΄σαι καλά δάσκαλε
Άννα Φρανκ
Για τον όρο μετανάστες
Ο Άλλος στη λογοτεχνία
Ξενιτεμένο μου πουλί
Κάσπαρ Χάουζερ
Η Ιουλία...
Θερμοπύλες
Η Κωνσταντίνα...
Ο μικρός πρίγκιπας
Ο λύκος
Η εσχάτη των ποινών
επίθετα κληροδοτημένα...
Οι αντωνυμίες
Αποθετικά ρήματα
Η περίληψη
Το υποκείμενο του ρήματος
Μονόπτωτα /δίπτωτα ρήματα
Οι εγκλίσεις και η σημασία τους
Οι χρόνοι του ρήματος
Χρονική βαθμίδα - έγκλιση : εξάσκηση
Οι μετοχές
Τα συνθετικά και τα είδη των συνθέτων
Αχώριστα μόρια
Οικογένειες λέξεων
Διαθέσεις, Ενεργ.-παθ. σύνταξη
Μετατροπή ενεργ. σε παθ. και αντίστροφα
Βαθμοί επιθέτου
Η σύγκριση
Επιρρηματικοί προσδιορισμοί
Τρόποι ανάπτυξης παραγράφου
«Φιλία: ένας ανεκτίμητος θησαυρός»
Εργασία - Επάγγελμα
Σχολείο στον χρόνο
Επανάληψη ΝΕ. Γλώσσα, Β΄
Νέα Γ΄ γυμνασίου
Τρόποι σύνδεσης προτάσεων
Ασκήσεις σύνδεσης προτάσεων
Δευτερεύουσες προτάσεις
Ειδικές, βουλητικές, ενδοιαστικές
Ευθύς και πλάγιος λόγος
Ερωτηματικές προτάσεις
Αναφορικές προτάσεις
Τελικές και αιτιολογικές
Χρονικές και υποθετικές
Αποτελεσματικές και εναντιωματικές
Επιρρηματικές-ονοματικές: ασκήσεις
Συνώνυμα-Αντώνυμα
Ομώνυμες/ομόηχες,-παρώνυμες λέξεις
Υπώνυμα
Γλωσσικά ολισθήματα
Σχήματα λόγου
λάθος γένος
Του γιοφυριού της Άρτας
Ερωτόκριτος
Θούριος
Ε. Μαρτινέγκου, Αυτοβιογραφία
Ελεύθεροι πολιορκημένοι
Όσο μπορείς
Πρώτες ενθυμήσεις
Ζορμπάς
Στο παιδί μου
Η μεταμφίεση
Ζητείται ελπίς
Επανάληψη Γλ. Γ΄
Ιστορία Α΄
Ιστορία Β΄
Ιστορία Γ΄
Ενότητα 1
Ενότητα 2
Ενότητες 3 - 4
Ενότητα 5
Ενότητα 7
Ενότητα 8
Ενότητα 9
Ενότητα 10
Ενότητα 12
Ενότητα 13
Ενότητα 17
Ενότητα 18
Ενότητα 19
Ενότητα 20
Ενότητα 21
Ενότητα 22
Ενότητα 23
Ενότητα 27
Ενότητα 28
Ενότητα 29
Ενότητα 30
Ενότητα 31
Ενότητα 32
Ενότητα 33
Ενότητα 36
Ενότητα 38
Ενότητα 39
Ενότητα 40
Ενότητα 41
Ενότητα 42
Ενότητα 43
Ενότητα 44
Ενότητα 46
Ενότητα 47
Ενότητα 54
 

Λάθη στη συμφωνία των όρων της πρότασης.

Λάθη που αφορούν το γένος ονόματος και επιθέτου / μετοχής.

Τα επίθετα ή οι μετοχές που συνοδεύουν τα ονόματα (ουσιαστικά) συμφωνούν πάντα με αυτά ως προς το γένος, τον αριθμό και την πτώση. Μερικές φορές εντούτοις στον πληθυντικό αριθμό γίνονται λάθη στη συμφωνία ως προς το γένος ουσιαστικού και επιθέτου· δηλαδή αρσενικό επίθετο προσδιορίζει θηλυκό ουσιαστικό. Για παράδειγμα, λέμε ή γράφουμε "οι πολλοί (αρσενικό) ψήφοι (θηλυκό)" , "των πληγέντων (αρσενικό) περιοχών (θηλυκό)" αντί των σωστών οι πολλές ψήφοι, των πληγεισών περιοχών.

Το σωστό λοιπόν είναι να γράφουμε και να λέμε:

-oι πολλές ψήφοι και όχι οι πολλοί ψήφοι.

Είναι η ψήφος (θηλυκού γένους ουσιαστικό) και όχι ο ψήφος (αρσενικού γένους ουσιαστικό), επομένως το επίθετο πολύς, ως επίθετο, θα συμφωνήσει με το γένος, τον αριθμό και την πτώση του ουσιαστικού που προσδιορίζει.

Έτσι, γραμματικώς ορθό είναι να γράφουμε και να λέμε:

Oι πολλές ψήφοι (ονομαστική πληθυντικού θηλυκού επιθέτου + ονομαστική πληθυντικού θηλυκού ουσιαστικού)

και όχι

Oι πολλοί ψήφοι (ονομαστική πληθυντικού αρσενικού επιθέτου + ονομαστική πληθυντικού αρσενικού ουσιαστικού).

-τις πολλές ψήφους (αιτιατική πληθυντικού θηλυκού επιθέτου + αιτιατική πληθυντικού θηλυκού ουσιαστικού)

και όχι

τους πολλούς ψήφους (αιτιατική πληθυντικού αρσενικού επιθέτου + αιτιατική πληθυντικού αρσενικού ουσιαστικού).

- οι νέες μέθοδοι και όχι οι νέοι μέθοδοι.

Στον ενικό η φράση είναι : η νέα μέθοδος (ονομαστική ενικού θηλυκού επιθέτου + ονομαστική ενικού θηλυκού ουσιαστικού), άρα στον πληθυντικό γράφουμε και λέμε: οι νέες (ονομαστική πληθυντικού θηλυκού επιθέτου) μέθοδοι (ονομαστική πληθυντικού θηλυκού ουσιαστικού).

-oι κεντρικές είσοδοι και όχι οι κεντρικοί είσοδοι.

Στον ενικό γράφουμε και λέμε: η κεντρική είσοδος (ονομαστική ενικού θηλυκού επιθέτου + ονομαστική ενικού θηλυκού ουσιαστικού).

-οι παλαιές οδοί και όχι οι παλαιοί οδοί.

Στον ενικό είναι : η παλαιά οδός (ονομαστική ενικού θηλυκού επιθέτου + ονομαστική ενικού θηλυκού ουσιαστικού).

-oι κοινωνικές παράμετροι και όχι οι κοινωνικοί παράμετροι.

Στον ενικό είναι: η κοινωνική παράμετρος (ονομαστική ενικού θηλυκού επιθέτου + ονομαστική ενικού θηλυκού ουσιαστικού).

Επίσης:

-Τα περισσότερα κτίρια των πληγεισών (και οχι πληγέντων) από τον σεισμό περιοχών έχουν αποκατασταθεί. ( Για πιο αναλυτικά βλ. το άρθρο Επίθετα από αρχαίες μετοχές).

Το επίθετο πληγεισών (γενική πληθυντικού) προσδιορίζει το θηλυκό ουσιαστικό περιοχών (γενική πληθυντικού). Στον ενικό είναι η περιοχή, άρα η πληγείσα περιοχή και όχι η πληγείς περιοχή.

-Συζητήθηκε το σύνολο των αναφερθεισών (και όχι αναφερθέντων) περιπτώσεων.

-Το σύνολο σχεδόν των διαπιστωθεισών (και όχι διαπιστωθέντων) παραλείψεων αφορά τις συνθήκες υγιεινής του νοσοκομείου.

-Μεγάλο ποσοστό των υποβληθεισών (και όχι υποβληθέντων) αιτήσεων αφορούσε τη θέση του διευθυντή πωλήσεων.

-Η επιτροπή θα εξετάσει στην επόμενη συνεδρίασή της όλες τις περιπτώσεις των καταγγελθεισών (και όχι καταγγελθέντων) παραβιάσεων του οικοδομικού κανονισμού.

-Εκτός των εξετασθεισών (και όχι εξετασθέντων) καταγγελιών υπάρχουν πολλές ακόμα περιπτώσεις κακοποίησης γυναικών που δε φτάνουν στις αίθουσες του δικαστηρίου.

-Ποιο ήταν το πόρισμα των διενεργηθεισών (και όχι διενεργηθέντων) ερευνών;

Πηγή, 7.11.2020: https://www.facebook.com/orthografiakaiorthoepeia/posts/916915258338231/
...ψυχή πολύχρωμη ...ζωή στο προσκήνιο ... φως παντού