συν-e-μάθηση


Αρχική σελίδα
Συνεργατικά σκαλιά γνώσεων
Αρχαία Ελληνικά Α΄γυμνασίου
Αρχαίες φράσεις σήμερα
Ομιλείτε την ελληνικήν, όχι όμως στα ελληνικά...
Φωνήεντα και τα σύμφωνα
Τα μέρη του λόγου: αρχ.-νέα
Κλίση άρθρου
Τα πνεύματα και ο τονισμός
νεοελληνική δοτική
Β΄ κλίση ουσιαστικών
Α΄ κλίση ουσιαστικών
Σύγκριση Α΄ και Β΄ κλίσης
Δευτερόκλιτα επίθετα
ΤΟ αντωνυμιακό τανγκό
Η δεικτική αντωνυμία
Οριστική ΕΝΣ-ΜΕΛ ε.φ.
Ενεστώτας του εἰμί
Παρατατικός του εἰμί
Παρατατικός-Αόριστος, Οριστική ε.φ.
Παρακείμ.-Υπερσυντ, Οριστική ε.φ.
Απαρέμφατο, ε.φ.
Τα επαγγέλματα των Αρχαίων
Αληθής ιστορία;
Το ελάφι του Αίσωπου
Εισαγωγή στη σύνταξη
Σύνταξη: υποκείμενο-κατηγόρημα
Σύνταξη: Βασικοί όροι : Υρ - Αρ - Κυρ
Σύνταξη: βασικοί όροι-ασκήσεις
Σύνταξη: βασικοί όροι-παρουσίαση
Είδη προτάσεων
Επανάληψη ΑΕ Γλώσσα Α Γυμνασίου
Αρχαία Ελληνικά Β΄γυμνασίου
...το αγαπημένο μας λύω...
Υποτακτική ε.φ. Θεωρία -ασκήσεις
Σχηματισμός υποτακτ. -παρατηρήσεις
Προστακτική ε.φ. θεωρία - ασκήσεις
Ασκήσεις εγκλίσεων ε.φ.
Ερωτηματική – Αόριστη αντωνυμία
Αναφορικές αντωνυμίες
..και το λύομαι
Οριστική μέσης φωνής
Προφορική άσκηση οριστικής μέσης φωνής
Υποτακτική μ.φ. Θεωρία -ασκήσεις
Προστακτική μ.φ. θεωρία - ασκήσεις
Προφορικές ασκ. υποτακτ.-προστακτ.μ.φ.
...και το ΕΙΜΙ
Κλίση μετοχών ε.φ.
Κλίση μετοχών μ.φ.
Η Σύνταξη χωρίς φόβο και με πολύ πάθος
Το αντικείμενο του ρήματος
Το απαρέμφατο
Μετοχές-σύνταξη
Επιρρηματικές μετοχές
Η Γ΄κλίση - γενικά
Αφωνόληκτα
Ουσιαστικά της γ΄κλίσης σε -ων και -ας
Ουδέτερα σιγμόληκτα σε -ος,-ους
Φωνηεντόληκτα σε -ις, -υς, -υ
Φωνηεντόληκτα καταληκτικά μονόθεμα σε -εὺς
Τα συγκοπτόμενα
Ενρινόληκτα- Υγρόληκτα
Επίθετα γ΄ κλίσης σε -ης -και -ων
Επίθετα γ΄κλίσης σε -ύς, -εῖα, -ύ
Επίθετα γ ΄κλ. : πολύς - μέγας
Επανάληψη ΑΕ Γλώσσα Β΄ Γυμνασίου
Αρχαία Ελληνικά Γ΄γυμνασίου
Ευκτική ε.φ.
Ευκτική μ.φ.
Παραθετικά επιθέτων-επιρρημάτων
Αόριστος β΄
Θέση του τόνου στα σύνθετα ρήματα της α.ε.
Κλίση: ἡ γυνή, ὁ/ἡ παῖς
Κλίση: αὐτός, αὐτή, αὐτό
Παθητικοί χρόνοι
Ποιητικό αίτιο και παθητική σύνταξη
Σύνδεση προτάσεων ή όρων προτάσεων
Η σύνταξη συνοπτικά: ρήμα, απαρέμφ.,μετοχή
Τα είδη του μορίου ἄν
Οι δευτερεύουσες προτάσεις
Δευτερεύουσες ονοματικές
Ειδικές
Ενδοιαστικές
Πλάγιες ερωτηματικές
Αναφορικές
Δευτερεύουσες επιρρηματικές
Αιτιολογικές
Τελικές
Συμπερασμ./αποτελεσματικές
Εναντιωματικές-Παραχωρητικές
Υποθετικές
Χρονικές
Αναφορικές
Επανάληψη ΑΕ Γλώσσα Γ Γυμνασίου
Αρχαία από μετάφραση
Όροι Οδύσσειας
Οδύσσεια-Εισαγωγή - η ιστορία
Ιλιάδα - Εισαγωγή
Παίζοντας με την Οδύσσεια και την Ιλιάδα
Ελένη - Εισαγωγή
Η εποχή - το έργο - η ομορφιά
Τρωικός και Πελοποννησιακός πόλεμος
Ελένη - escape room κ.ά. πολλά
Μία Αριάδνη γεμάτη μύθους
Νέα Ελλ. Α΄
Ανάλυση κειμένων: πεδία διερεύνησης
Ο δρόμος για τον παράδεισο...
Τα πράγματα στρώνουν περισσότερο
Το πιο γλυκό ψωμί
Τα κόκκινα λουστρίνια
Ο Βάνκας
Ο παππούς και το εγγονάκι
Μανιτάρια στην πόλη
Η ζωή στη Σύμη
Η Νέα Παιδαγωγική
Η Λεώνη μας
Γλωσσικές επαναλήψεις
Είδη προτάσεων
Δομή πρότασης
Οι Όροι της πρότασης - παίζοντας
Δομή της παραγράφου
τουβλάκια...συνοχής
Περιγραφή -αφήγηση-επιχειρ.
Παραγωγή, σύνθεση, Οικογ. λέξεων
Το ρήμα
Προσδιορισμοί νεοελληνιστί
Παράθεση ή επεξήγηση;
Επιθετικός ή κατηγορηματικός προσδιορισμός;
Το άρθρο
Κλίση ουσιαστικών
Κλίση επιθέτων
Τα πολύπαθα σημεία στίξης
Ασκήσεις ορθογραφίας
Το δύστυχο πολύ...
Το ταλαίπωρο τελικό -ν
το πολύπαθο ως
λέξεις με δύο -ρρ-
Επανάληψη...ποικιλοτρόπως
Νέα Β΄Γυμνασίου
Και πάλι στο σχολείο
Να ΄σαι καλά δάσκαλε
Άννα Φρανκ
Για τον όρο μετανάστες
Ο Άλλος στη λογοτεχνία
Ξενιτεμένο μου πουλί
Κάσπαρ Χάουζερ
Η Ιουλία...
Θερμοπύλες
Η Κωνσταντίνα...
Ο μικρός πρίγκιπας
Ο λύκος
Η εσχάτη των ποινών
επίθετα κληροδοτημένα...
Οι αντωνυμίες
Αποθετικά ρήματα
Η περίληψη
Το υποκείμενο του ρήματος
Μονόπτωτα /δίπτωτα ρήματα
Οι εγκλίσεις και η σημασία τους
Οι χρόνοι του ρήματος
Χρονική βαθμίδα - έγκλιση : εξάσκηση
Οι μετοχές
Τα συνθετικά και τα είδη των συνθέτων
Αχώριστα μόρια
Οικογένειες λέξεων
Διαθέσεις, Ενεργ.-παθ. σύνταξη
Μετατροπή ενεργ. σε παθ. και αντίστροφα
Βαθμοί επιθέτου
Η σύγκριση
Επιρρηματικοί προσδιορισμοί
Τρόποι ανάπτυξης παραγράφου
«Φιλία: ένας ανεκτίμητος θησαυρός»
Εργασία - Επάγγελμα
Σχολείο στον χρόνο
Επανάληψη ΝΕ. Γλώσσα, Β΄
Νέα Γ΄ γυμνασίου
Τρόποι σύνδεσης προτάσεων
Ασκήσεις σύνδεσης προτάσεων
Δευτερεύουσες προτάσεις
Ειδικές, βουλητικές, ενδοιαστικές
Ευθύς και πλάγιος λόγος
Ερωτηματικές προτάσεις
Αναφορικές προτάσεις
Τελικές και αιτιολογικές
Χρονικές και υποθετικές
Αποτελεσματικές και εναντιωματικές
Επιρρηματικές-ονοματικές: ασκήσεις
Συνώνυμα-Αντώνυμα
Ομώνυμες/ομόηχες,-παρώνυμες λέξεις
Υπώνυμα
Γλωσσικά ολισθήματα
Σχήματα λόγου
λάθος γένος
Του γιοφυριού της Άρτας
Ερωτόκριτος
Θούριος
Ε. Μαρτινέγκου, Αυτοβιογραφία
Ελεύθεροι πολιορκημένοι
Όσο μπορείς
Πρώτες ενθυμήσεις
Ζορμπάς
Στο παιδί μου
Η μεταμφίεση
Ζητείται ελπίς
Επανάληψη Γλ. Γ΄
Ιστορία Α΄
Ιστορία Β΄
Ιστορία Γ΄
Ενότητα 1
Ενότητα 2
Ενότητες 3 - 4
Ενότητα 5
Ενότητα 7
Ενότητα 8
Ενότητα 9
Ενότητα 10
Ενότητα 12
Ενότητα 13
Ενότητα 17
Ενότητα 18
Ενότητα 19
Ενότητα 20
Ενότητα 21
Ενότητα 22
Ενότητα 23
Ενότητα 27
Ενότητα 28
Ενότητα 29
Ενότητα 30
Ενότητα 31
Ενότητα 32
Ενότητα 33
Ενότητα 36
Ενότητα 38
Ενότητα 39
Ενότητα 40
Ενότητα 41
Ενότητα 42
Ενότητα 43
Ενότητα 44
Ενότητα 46
Ενότητα 47
Ενότητα 54
 


ΜΕΤΟΧΕΣ


ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ


Θυμίζουμε:

Οι μετοχές Που, παρά την καχυποψία σας, δε φτιάχτηκαν για να κάνουν τη δική σας  ζωή δύσκολη, αλλά για να κάνουν τα πολλά λόγια, που είναι κατά το γνωστό ρητό φτώχεια, λίγα.

  • Η μετοχή βαφτίστηκε έτσι, επειδή μετέχει δημοκρατικά και στο ρήμα (προέρχεται από ένα ρήμα κι έχει χρόνους) και στο επίθετο (τρία γένηενικός και πληθυντικός αριθμός). Ναι, ναι, όλα τα πλούσια γραμματικά φαινόμενα μαζί… Πρέπει, και να μπορούμε να τη σχηματίζουμε στον ενεστώτα, μέλλοντα, αόριστο και παρακείμενο, και να την κλίνουμε ανάλογα σε κάθε χρόνο. Ωραία πράγματα δηλαδή…


ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ



Βιβλίο Α,είδη:


Εισαγωγικό βίντεο με την κ. Κ. Σάιτ:





Βιβλίο Α, υποκείμενο μετοχής:

 




Εισαγωγικό βίντεο με την κ. Κ. Σάιτ:






Παρατηρήσεις:



Τις μετοχές τις χωρίζουμε συντακτικά σε τρεις μεγάλες κατηγορίες:

 

·        Επιθετικές: βασικά έναρθρες (εν + άρθρο, το οποίο, επίσης βασικά, προηγείται)

·        Κατηγορηματικές: μεταφράζονται με το ότι ή το να. (μην μπερδεύεστε με το απαρέμφατο!!! Είπαμε, κατηγορηματικές, όχι ειδικές ή τελικές…).

·        Επιρρηματικές: ξέρετε, αυτές που λέμε ότι δηλώνουν επιρρηματικές σχέσεις:

 

► χρονικές

► αιτιολογικές

► εναντιωματικές

► παραχωρητικές

► τελικές  (ξανά μην μπερδεύεστε: μεταφράζονται με το για να)

► υποθετικές

► τροπικές

 

Ας σταθούμε λίγο παραπάνω στις επιρρηματικές μετοχές. Γι’ αυτές πρέπει να θυμόμαστε δύο πράγματα:

·        σε ποια από τις παραπάνω κατηγορίες ανήκουν, ( βλ. μετάφρασή τους και ξερό ψωμί ) και

·        αν είναι συνημμένες ή απόλυτες…


Όχι, ούτε τώρα τρομάζουμε με τους χαρακτηρισμούς. Απλά πράγματα είναι κατά βάση, αρκεί φυσικά να τα κατανοήσουμε:

 

Συνημμένη είναι μια επιρρηματική μετοχή, όταν το υποκείμενό της έχει και άλλη συντακτική θέση μέσα στην πρόταση, είναι π.χ. υποκείμενο ή αντικείμενο του ρήματος ή του απαρεμφάτου. Για να δανειστούμε το παράδειγμα του Συντακτικού σας:


ἔπεμψε Θεόπομπον  εἰς Λακεδαίμονα ἀπαγγελοῦντα τὰ γεγονότα 


Η λέξη «ἀπαγγελοῦντα » είναι μια τελική μετοχή, που έχει ως υποκείμενό της τον "Θεόπομπον  ", που, ως εκ θαύματος, είναι και αντικείμενο του ρήματος ἔπεμψε …Η μετοχή λοιπόν είναι δεμένη με την πρόταση, ή αλλιώς συνημμένη.

 

Για παρατηρήστε όμως τώρα την ακόλουθη πρόταση:

 

Κρέοντος   δὲ   βασιλεύοντος  οὐ  μικρὰ   συμφορὰ   κατέσχε   Θήβας. 

 

Η λέξη «βασιλεύοντος  » είναι ναι μεν χρονική μετοχή, αλλά το υποκείμενό της, "Κρέοντος   ", δεν είναι όρος της πρότασης, δε συνδέεται με αυτήν, οπότε η μετοχή είναι απόλυτη και συναντάται συνήθως σε πτώση γενική και σπανιότερα αιτιατική.


Τελευταίο «μετοχικό» βηματάκι, να βρούμε πέραν του υποκειμένου της και το ή τα αντικείμενα, τα κατηγορούμενα και τους προσδιορισμούς της, εάν και εφόσον φυσικά υπάρχουν, αφού και η μετοχή συντάσσεται όπως ένα ρήμα…



Ας ασκηθούμε λοιπόν, με τον Ελληνικό Πολιτισμό:

http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/askisis%20arxaia/EidosMetoxwn3a.htm


http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/askisis%20arxaia/eidos-metoxwv1.htm



Προφορικά:

 Στις επόμενες προτάσεις να βρείτε το είδος της συνημμένης επιρρηματικής μετοχής:

α. Ἦλθον ὀλίγα ἔχοντες χρήματα.

β. Ἀθηναῖοι παρεσκευάζοντο πορευσόμενοι εἰς Κόρινθον.

γ. Ξενοφῶν συγκαλέσας τοὺς στρατηγοὺς ἔλεξε τοιάδε.

δ. Ταῦτα δράσας συμμάχους ἕξεις (=θα έχεις) θεούς.

ε. Τὸ δίκαιον ἔχοντες σύμμαχον ἐνίκων (=νικούσαν)

στ. Ὀλίγοι ὄντες ἐνίκησαν.

ζ. Ἀριστείδης δίκαιος ὢν ἐτιμᾶτο ὑπὸ τοῦ πλήθους.

 

 Στις ακόλουθες προτάσεις να βρείτε το είδος της μετοχής και το ρήμα από το οποίο εξαρτάται.

α. Τισσαφέρνης ἐν Σάρδεσιν ἔτυχεν ὤν.

β. Οὐκ αἰσχύνεται ταῦτα λέγων.

γ. Ἡ ψυχὴ ἄρχεται ἀπολείπουσα τὸ σῶμα.

δ. Οἱ κύκνοι οὐ κάμνουσι (=κουράζονται) μαχόμενοι τοῖς ἀετοῖς.

ε. Οἶδα (=γνωρίζω) τοὺς θεοὺς ἀθανάτους ὄντας.

στ. Μέμνημαι (=θυμάμαι) τοιαῦτα ἀκούσας σου.



Εμπεδώνουμε με την

http://philologist-ina.gr/?p=1529 




Και με την κ. Κ.Σάιτ:




...ψυχή πολύχρωμη ...ζωή στο προσκήνιο ... φως παντού