|
||||
Αρχική σελίδα |
ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ Ας θυμηθούμε τον μύθο πίσω από το έπος με το Λάππειο Γυμνάσιο: https://lappeio.blogspot.com/2019/07/3d-animation.html?m=1 Η Μυθολογία των Ελλήνων: η Οδύσσεια σε δέκα επεισόδια: Ας λύσουμε το σταυρόλεξο των θεών του Ολύμπου, δια χειρός Π. Χατζησάββα: https://learningapps.org/watch?v=phw8eoi0521 Οι περιπέτειες το
Οδυσσέα σε "μελανόμορφα" και "ερυθρόμορφα"
αγγεία. Από τα παιδιά της Γ τάξης του 41ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης.
Και την ιστορία του έπους από την philologist-ina: http://philologist-ina.gr/?p=1946 Ένα εισαγωγικό βίντεο από το SchoolForAll : Είμαστε πανέτοιμες/οι για εμπέδωση με τη διαδραστική εκδοχή του βίντεο : https://content.e-me.edu.gr/wp-admin/admin-ajax.php?action=h5p_embed&id=1065947 Το άγνωστο τέλος του Οδυσσέα, από το e-didaskalia : Σχέδια μαθήματος, παρουσιάσεις, φύλλα εργασίας για τις ραψωδίες α και ε: http://synodoiporos.weebly.com/omicrondelta973sigmasigmaepsiloniotaalpha.html Ακολουθεί και η "έντυπη" μελέτη: Ερωτήσεις – Απαντήσεις στην Εισαγωγή
1 Τι ονομάζουμε έπος και ποιο είναι το περιεχόμενο του; Έπος σημαίνει: λόγος, διήγηση και, ειδικότερα, αφηγηματικό ποίημα με περιεχόμενο μυθολογικό, διδακτικό, ηρωικό.
2. Ποιο είναι το περιεχόμενο των ηρωικών επών; Τα ηρωικά έπη αφηγούνται κατορθώματα ηρώων αλλά και θεών που συχνά συνυπάρχουν με τους ανθρώπους και κατευθύνουν τη δράση τους.
3. Σε ποια κατηγορία επών ανήκουν η Ιλιάδα και η Οδύσσεια; Είναι ηρωικά έπη.
4. Ποια είναι τα βασικά γνωρίσματα του ηρωικού έπους; α) Παρουσιάζει μυθοποιημένα γεγονότα ενός μακρινού παρελθόντος σαν να είναι αληθινά. β) Δεν εκφράζει τις προσωπικές απόψεις του ποιητή, αλλά όλη την κοινωνία μέσα στην οποία δημιουργείται.
5. Ποια είναι τα έπη του Ομήρου και ποιο είναι το βασικό τους θέμα; Τα ομηρικά
έπη είναι η Ιλιάδα και η Οδύσεια. Η Ιλιάδα
έχει κεντρικό θέμα της τον θυμό του
Αχιλλέα, που διαρκεί 51 ημέρες, ο ποιητής
όμως περιέκλεισε σ’ αυτές ολόκληρο τον
δεκαετή πόλεμο του Ιλίου (Τροίας). Η Οδύσσεια εξιστορεί τον δεκαετή αγώνα του Οδυσσέα για την επιστροφή στην πατρίδα του, ο ποιητής όμως ενέταξε όλες τις μεταπολεμικές του περιπέτειες σε 41 μέρες.
6. Ποια εποχή δημιουργήθηκαν τα ομηρικά έπη και σε γεγονότα ποιων εποχών αναφέρονται; Τα ομηρικά έπη αναφέρονται σε μυθοποιημένα γεγονότα της Μυκηναϊκής εποχής (1600 – 1100 π. Χ. στον Τρωικό πόλεμο κυρίως) προβάλλουν όμως και την εποχή κατά την οποία γράφονται (Γεωμετρική 1100- 700 π.Χ.), που είναι στραμμένη σε έργα ειρηνικά ( ναυτιλία, εμπόριο, ανάπτυξη πόλεων), χαρακτηρίζεται όμως και από πολιτικές συγκρούσεις (κλονίζεται κυρίως ο θεσμός της βασιλείας)
7. Τι ήταν οι αοιδοί και τι οι ραψωδοί; Οι παλιοί επικοί ποιητές, της προομηρικής εποχής κυρίως, ονομάζονταν αοιδοί. α. Τραγουδούσαν τα έπη τους με συνοδεία φόρμιγγας ή κιθάρας. β. Συνέθεταν τα έπη, αυτοσχεδιάζοντας προφορικά, βοηθούμενοι όπως πίστευαν από τη Μούσα. γ. Τραγουδούσαν σε συμπόσια ή σε εορταστικές εκδηλώσεις της κοινότητας. δ. Έγιναν επαγγελματίες περιζήτητοι και κάθε ανάκτορο είχε τον αοιδό του. Ζούσαν κυρίως σε αυλές βασιλιάδων ή ευγενών. ε. Οι αοιδοί μπορούσαν να αυτοσχεδιάζουν γιατί, εκτός από το ταλέντο που σίγουρα διέθεταν, εκπαιδεύονταν για το έργο τους, οι νεότεροι από τους παλαιότερους, γονείς ή δασκάλους. Οι ραψωδοί ήταν μεταγενέστεροι από τους αοιδούς. α. Δε δημιουργούσαν νέα δικά τους τραγούδια αλλά απομνημόνευαν τα παλιότερα. β. Δεν τραγουδούσαν αλλά απάγγελναν ρυθμικά τα παλιότερα έπη. γ. Κρατούσαν ραβδί, σύμβολο εξουσίας δοσμένης από τους θεούς. δ. Δεν ζούσαν στα ανάκτορα αλλά ανήκαν σε επαγγελματικά σωματεία. ε. Ταξίδευαν συχνά και συμμετείχαν σε μουσικούς αγώνες. 8. Τι γνωρίζετε για τον Όμηρο; ( πού και πότε έζησε;) Πιστεύεται ότι έζησε κατά τον 8ο αιώνα π.Χ. στην Ιωνία. Επτά πόλεις τον διεκδικούσαν, με πιθανότερες τη Σμύρνη και τη Χίο.Φαίνεται ότι ταξίδευε για να απαγγέλλει τα ποιήματά του, που πρέπει να συνέθετε χρησιμοποιώντας γραφή. Ίσως να είναι ο πρώτος που κράτησε ραβδί, ήταν δηλαδή ο πρώτος ραψωδός. 9. Ποια στοιχεία καταδεικνύουν τη μεγάλη αξία των ομηρικών επών; α. Διασώθηκαν ολόκληρα μέχρι σήμερα. β. Για πολλούς αιώνες ψυχαγωγούσαν και δίδασκαν τους αρχαίους Έλληνες στις γιορτές και αποτελούσαν μάθημα για τα παιδιά τους στα σχολεία. γ. Άσκησαν τεράστια επίδραση στην αρχαία ελληνική και ρωμαϊκή λογοτεχνία και τέχνη και συνεχίζουν να εμπνέουν και σήμερα πολλούς καλλιτέχνες. 10. Πού, πότε και με ποιο σκοπό καταγράφηκαν επίσημα τα ομηρικά έπη; Η επίσημη καταγραφή των ομηρικών επών φαίνεται ότι έγινε στην Αθήνα τον 6ο π.Χ. αιώνα, για να υποχρεώνονται οι ραψωδοί να απαγγέλνουν τα έπη στη γιορτή των Παναθηναίων με βάση το κείμενο της επίσημης έκδοσης, και να μην το τροποποιούν.
11. Τι είναι οι ραψωδίες, σε πόσες είναι χωρισμένη η Οδύσσεια αλλά και η Ιλιάδα, πώς συμβολίζονται; Η Οδύσσεια και η Ιλιάδα από τον 3ο π.Χ. αι. παρουσιάζονται χωρισμένες σε 24 ραψωδίες καθεμιά, στα μέρη δηλαδή που απαγγέλλονταν το ένα μετά το άλλο από τους ραψωδούς. Οι ραψωδίες διακρίνονται με τα 24 γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου (τα μικρά η Οδύσσεια, α-ω, και τα μεγάλα η Ιλιάδα, Α-Ω) και με τίτλους ανάλογους με το περιεχόμενο τους.
12. Ποια είναι τα βασικά θέματα της Οδύσσειας; Κεντρικό θέμα της Οδύσσειας είναι ο αγώνας του βασιλιά της Ιθάκης, του Οδυσσέα, να επιστρέψει με τους συντρόφους του από την Τροία στο νησί του και να ξαναπάρει τη θέση που είχε στο σπίτι του και στον λαό του. Συμπληρωματικό θέμα είναι η αναζήτησή του από τη γυναίκα του, την Πηνελόπη, και, κυρίως από τον γιο του, τον Τηλέμαχο. Η πολύχρονη απουσία του από την Ιθάκη είχε δημιουργήσει πολλά προβλήματα και στους δύο. Έτσι η δράση διεξάγεται τόσο στην ξενιτιά όσο και στην πατρίδα.
13. Σε ποια μέρη χωρίζεται η Οδύσσεια με βάση τον Οδυσσέα και την Ιθάκη; α. Τηλεμάχεια : στο μέρος αυτό πρωταγωνιστεί ο Τηλέμαχος. β. Νόστος : αναφέρεται στον αγώνα του Οδυσσέα να νοστήσει, δηλαδή να επιστρέψει στην Ιθάκη. γ. Μνηστηροφονία: στο μέρος αυτό ο Οδυσσέας με τη βοήθεια της θεάς Αθηνάς και συνεργαζόμενος με τον Τηλέμαχο εξοντώνει τους μνηστήρες. |
|||
...ψυχή πολύχρωμη ...ζωή στο προσκήνιο ... φως παντού |