συν-e-μάθηση


Αρχική σελίδα
Συνεργατικά σκαλιά γνώσεων
Αρχαία Ελληνικά Α΄γυμνασίου
Αρχαίες φράσεις σήμερα
Ομιλείτε την ελληνικήν, όχι όμως στα ελληνικά...
Φωνήεντα και τα σύμφωνα
Τα μέρη του λόγου: αρχ.-νέα
Κλίση άρθρου
Τα πνεύματα και ο τονισμός
νεοελληνική δοτική
Β΄ κλίση ουσιαστικών
Α΄ κλίση ουσιαστικών
Σύγκριση Α΄ και Β΄ κλίσης
Δευτερόκλιτα επίθετα
ΤΟ αντωνυμιακό τανγκό
Η δεικτική αντωνυμία
Οριστική ΕΝΣ-ΜΕΛ ε.φ.
Ενεστώτας του εἰμί
Παρατατικός του εἰμί
Παρατατικός-Αόριστος, Οριστική ε.φ.
Παρακείμ.-Υπερσυντ, Οριστική ε.φ.
Απαρέμφατο, ε.φ.
Τα επαγγέλματα των Αρχαίων
Αληθής ιστορία;
Το ελάφι του Αίσωπου
Εισαγωγή στη σύνταξη
Σύνταξη: υποκείμενο-κατηγόρημα
Σύνταξη: κύριοι όροι της πρότασης : Υρ - Αρ - Κυρ
Σύνταξη: κύριοι όροι-ασκήσεις
Σύνταξη: κύριοι όροι-παρουσίαση
Είδη προτάσεων
Επανάληψη ΑΕ Γλώσσα Α Γυμνασίου
Αρχαία Ελληνικά Β΄γυμνασίου
...το αγαπημένο μας λύω...
Υποτακτική ε.φ. Θεωρία -ασκήσεις
Σχηματισμός υποτακτ. -παρατηρήσεις
Προστακτική ε.φ. θεωρία - ασκήσεις
Ασκήσεις εγκλίσεων ε.φ.
Ερωτηματική – Αόριστη αντωνυμία
Αναφορικές αντωνυμίες
..και το λύομαι
Οριστική μέσης φωνής
Προφορική άσκηση οριστικής μέσης φωνής
Υποτακτική μ.φ. Θεωρία -ασκήσεις
Προστακτική μ.φ. θεωρία - ασκήσεις
Προφορικές ασκ. υποτακτ.-προστακτ.μ.φ.
...και το ΕΙΜΙ
Κλίση μετοχών ε.φ.
Κλίση μετοχών μ.φ.
Η Σύνταξη χωρίς φόβο και με πολύ πάθος
Το αντικείμενο του ρήματος
Το απαρέμφατο
Μετοχές-σύνταξη
Επιρρηματικές μετοχές
Η Γ΄κλίση - γενικά
Αφωνόληκτα
Ουσιαστικά της γ΄κλίσης σε -ων και -ας
Ουδέτερα σιγμόληκτα σε -ος,-ους
Φωνηεντόληκτα σε -ις, -υς, -υ
Φωνηεντόληκτα καταληκτικά μονόθεμα σε -εὺς
Τα συγκοπτόμενα
Ενρινόληκτα- Υγρόληκτα
Επίθετα γ΄ κλίσης σε -ης -και -ων
Επίθετα γ΄κλίσης σε -υς, -εια, -υ
Επίθετα γ ΄κλ. : πολύς - μέγας
Επανάληψη ΑΕ Γλώσσα Β΄ Γυμνασίου
Αρχαία Ελληνικά Γ΄γυμνασίου
Ευκτική ε.φ.
Ευκτική μ.φ.
Παραθετικά επιθέτων-επιρρημάτων
Αόριστος β΄
Θέση του τόνου στα σύνθετα ρήματα της α.ε.
Κλίση: ἡ γυνή, ὁ/ἡ παῖς
Κλίση: αὐτός, αὐτή, αὐτό
Παθητικοί χρόνοι
Ποιητικό αίτιο και παθητική σύνταξη
Σύνδεση προτάσεων ή όρων προτάσεων
Η σύνταξη συνοπτικά: ρήμα, απαρέμφ.,μετοχή
Τα είδη του μορίου ἄν
Οι δευτερεύουσες προτάσεις
Δευτερεύουσες ονοματικές
Ειδικές
Ενδοιαστικές
Πλάγιες ερωτηματικές
Αναφορικές
Δευτερεύουσες επιρρηματικές
Αιτιολογικές
Τελικές
Συμπερασμ./αποτελεσματικές
Εναντιωματικές-Παραχωρητικές
Υποθετικές
Χρονικές
Αναφορικές
Συνηρημένα ρήματα
Επανάληψη ΑΕ Γλώσσα Γ Γυμνασίου
Αρχαία από μετάφραση
Όροι Οδύσσειας
Οδύσσεια
Ιλιάδα - Εισαγωγή - Ο μύθος
Παίζοντας με την Οδύσσεια και την Ιλιάδα
Ελένη - Εισαγωγή
Η εποχή - το έργο - η ομορφιά
Τρωικός και Πελοποννησιακός πόλεμος
Ελένη - escape room κ.ά. πολλά
Μία Αριάδνη γεμάτη μύθους
Νέα Ελλ. Α΄
Ανάλυση κειμένων: πεδία διερεύνησης
Ο δρόμος για τον παράδεισο...
Τα πράγματα στρώνουν περισσότερο
Το πιο γλυκό ψωμί
Τα κόκκινα λουστρίνια
Ο Βάνκας
Ο πιστός φίλος
Ο παππούς και το εγγονάκι
Μανιτάρια στην πόλη
Η ζωή στη Σύμη
Η Νέα Παιδαγωγική
Η Έξοδο
Η πείνα του Καραγκιόζη
Τα φαντάσματα
Η γάτα του παπά
Η Λεώνη μας
Γλωσσικές επαναλήψεις
Είδη προτάσεων
Δομή πρότασης
Οι Όροι της πρότασης - παίζοντας
Δομή της παραγράφου
τουβλάκια...συνοχής
Είδη λόγου, Περιγραφή -αφήγηση-επιχειρ.
Παραγωγή, σύνθεση, Οικογ. λέξεων
Το ρήμα
Προσδιορισμοί νεοελληνιστί
Παράθεση ή επεξήγηση;
Επιθετικός ή κατηγορηματικός προσδιορισμός;
Το άρθρο
Κλίση ουσιαστικών
Κλίση επιθέτων
Τα πολύπαθα σημεία στίξης
Ασκήσεις ορθογραφίας
Το δύστυχο πολύ...
Το ταλαίπωρο τελικό -ν
το πολύπαθο ως
λέξεις με δύο -ρρ-
Επανάληψη...ποικιλοτρόπως
Νέα Β΄Γυμνασίου
Και πάλι στο σχολείο
Η Ιουλία...
Άννα Φρανκ
Στην εποχή του τσιμέντου και της πολυκατοικίας
Για τον όρο μετανάστες
Ο Άλλος στη λογοτεχνία
Θερμοπύλες
Κάσπαρ Χάουζερ
Να ΄σαι καλά δάσκαλε
Ξενιτεμένο μου πουλί
Η Κωνσταντίνα...
Ο μικρός πρίγκιπας
Ο λύκος
Η εσχάτη των ποινών
επίθετα κληροδοτημένα και μη
Οι αντωνυμίες
Αποθετικά ρήματα
Η περίληψη
Το υποκείμενο του ρήματος
Μονόπτωτα /δίπτωτα ρήματα
Οι εγκλίσεις και η σημασία τους
Οι χρόνοι του ρήματος
Χρονική βαθμίδα - έγκλιση : εξάσκηση
Οι μετοχές
Τα συνθετικά και τα είδη των συνθέτων
Αχώριστα μόρια
Οικογένειες λέξεων
Διαθέσεις, Ενεργ.-παθ. σύνταξη
Μετατροπή ενεργ. σε παθ. και αντίστροφα
Βαθμοί επιθέτου-μετοχής / παραθετικά
Η σύγκριση
Επιρρηματικοί προσδιορισμοί
Τρόποι ανάπτυξης παραγράφου
«Φιλία: ένας ανεκτίμητος θησαυρός»
Εργασία - Επάγγελμα
Σχολείο στον χρόνο
Επανάληψη ΝΕ. Γλώσσα, Β΄
Νέα Γ΄ γυμνασίου
Τρόποι σύνδεσης προτάσεων
Ασκήσεις σύνδεσης προτάσεων
Δευτερεύουσες προτάσεις
Ειδικές, βουλητικές, ενδοιαστικές
Ευθύς και πλάγιος λόγος
Ερωτηματικές προτάσεις
Αναφορικές προτάσεις
Τελικές και αιτιολογικές
Χρονικές και υποθετικές
Αποτελεσματικές και εναντιωματικές
Επιρρηματικές-ονοματικές: ασκήσεις
Συνώνυμα-Αντώνυμα
Πολυσημία λέξεων
Ομώνυμες/ομόηχες,-παρώνυμες λέξεις
Υπώνυμα
Γλωσσικά ολισθήματα
Σχήματα λόγου
λάθος γένος
Του γιοφυριού της Άρτας
Ερωτόκριτος
Θούριος
Ε. Μαρτινέγκου, Αυτοβιογραφία
Ελεύθεροι πολιορκημένοι
Όσο μπορείς
Πρώτες ενθυμήσεις
Ζορμπάς
Στο παιδί μου
Η μεταμφίεση
Ζητείται ελπίς
Επανάληψη Γλ. Γ΄
Ιστορία Α΄
Ιστορία Β΄
Ιστορία Γ΄ , αναλυτικά ενότητες 1-32
Ενότητα 33
Ενότητα 36
Ενότητα 38
Ενότητα 39
Ενότητα 40
Ενότητα 41
Ενότητα 42
Ενότητα 43
Ενότητα 44
Ενότητα 46
Ενότητα 47
Ενότητα 54
 

ΟΜΗΡΟΥ ΟΔΥΣΣΕΙΑ 


Ας θυμηθούμε τον μύθο πίσω από το έπος με το Λάππειο Γυμνάσιο:

https://lappeio.blogspot.com/2019/07/3d-animation.html?m=1


Η Μυθολογία των Ελλήνων: η Οδύσσεια σε δέκα επεισόδια:

https://www.youtube.com/watch?v=ILt7MQHc_Fw&list=PLoUyds_yP8qQ1QPczzKe0WVM18cZvQz8e&ab_channel=%CE%9D%CF%84%CE%BF%CE%BA%CE%B9%CE%BC%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%AD%CF%81%CE%93%CE%B9%CE%B1%CE%8C%CE%BB%CE%BF%CF%85%CF%82


Ας λύσουμε το σταυρόλεξο των θεών του Ολύμπου, δια χειρός Π. Χατζησάββα:

https://learningapps.org/watch?v=phw8eoi0521



Οι περιπέτειες το Οδυσσέα σε "μελανόμορφα" και "ερυθρόμορφα" αγγεία.

Από τα παιδιά της Γ τάξης του 41ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης.

https://youtu.be/_zml7_Kx6Y4



Και την ιστορία του έπους από την philologist-ina:

http://philologist-ina.gr/?p=1946



Ένα εισαγωγικό βίντεο από το SchoolForAll

https://youtu.be/T-n3lnLclQw

Είμαστε πανέτοιμες/οι για εμπέδωση με τη διαδραστική εκδοχή του βίντεο :

https://content.e-me.edu.gr/wp-admin/admin-ajax.php?action=h5p_embed&id=1065947


Το άγνωστο τέλος του Οδυσσέα, από το e-didaskalia :

https://youtu.be/aZzZjxK1ucs


Σχέδια μαθήματος, παρουσιάσεις, φύλλα εργασίας για τις ραψωδίες α και ε:

http://synodoiporos.weebly.com/omicrondelta973sigmasigmaepsiloniotaalpha.html



Ακολουθεί και η "έντυπη" μελέτη:

 Ερωτήσεις – Απαντήσεις στην Εισαγωγή


1 Τι ονομάζουμε έπος και ποιο είναι το περιεχόμενο του;

Έπος σημαίνει: λόγος, διήγηση και, ειδικότερα, αφηγηματικό ποίημα με περιεχόμενο μυθολογικό, διδακτικό, ηρωικό.


2. Ποιο είναι το περιεχόμενο των ηρωικών επών;

Τα ηρωικά έπη αφηγούνται κατορθώματα ηρώων αλλά και θεών που συχνά συνυπάρχουν με τους ανθρώπους και κατευθύνουν τη δράση τους.


3. Σε ποια κατηγορία επών ανήκουν η Ιλιάδα και η Οδύσσεια;

Είναι ηρωικά έπη.


4. Ποια είναι τα βασικά γνωρίσματα του ηρωικού έπους;

α) Παρουσιάζει μυθοποιημένα γεγονότα ενός μακρινού παρελθόντος σαν να είναι αληθινά.

β) Δεν εκφράζει τις προσωπικές απόψεις του ποιητή, αλλά όλη την κοινωνία μέσα στην οποία δημιουργείται.


5. Ποια είναι τα έπη του Ομήρου και ποιο είναι το βασικό τους θέμα;

Τα ομηρικά έπη είναι η Ιλιάδα και η Οδύσεια.

Η Ιλιάδα έχει κεντρικό θέμα της τον θυμό του Αχιλλέα, που διαρκεί 51 ημέρες, ο ποιητής όμως περιέκλεισε σ’ αυτές ολόκληρο τον δεκαετή πόλεμο του Ιλίου (Τροίας).

Η Οδύσσεια εξιστορεί τον δεκαετή αγώνα του Οδυσσέα για την επιστροφή στην πατρίδα του, ο ποιητής όμως ενέταξε όλες τις μεταπολεμικές του περιπέτειες σε 41 μέρες.


6. Ποια εποχή δημιουργήθηκαν τα ομηρικά έπη και σε γεγονότα ποιων εποχών αναφέρονται;

Τα ομηρικά έπη αναφέρονται σε μυθοποιημένα γεγονότα της Μυκηναϊκής εποχής (1600 – 1100 π. Χ. στον Τρωικό πόλεμο κυρίως) προβάλλουν όμως και την εποχή κατά την οποία γράφονται (Γεωμετρική 1100- 700 π.Χ.), που είναι στραμμένη σε έργα ειρηνικά ( ναυτιλία, εμπόριο, ανάπτυξη πόλεων), χαρακτηρίζεται όμως και από πολιτικές συγκρούσεις (κλονίζεται κυρίως ο θεσμός της βασιλείας)


7. Τι ήταν οι αοιδοί και τι οι ραψωδοί;

Οι παλιοί επικοί ποιητές, της προομηρικής εποχής κυρίως, ονομάζονταν αοιδοί.

    α. Τραγουδούσαν τα έπη τους με συνοδεία φόρμιγγας ή κιθάρας.

    β. Συνέθεταν τα έπη, αυτοσχεδιάζοντας προφορικά, βοηθούμενοι όπως πίστευαν από τη Μούσα.

    γ. Τραγουδούσαν σε συμπόσια ή σε εορταστικές εκδηλώσεις της κοινότητας.

    δ. Έγιναν επαγγελματίες περιζήτητοι και κάθε ανάκτορο είχε τον αοιδό του. Ζούσαν κυρίως σε αυλές βασιλιάδων ή ευγενών.

    ε. Οι αοιδοί μπορούσαν να αυτοσχεδιάζουν γιατί, εκτός από το ταλέντο που σίγουρα διέθεταν, εκπαιδεύονταν για το έργο τους, οι νεότεροι από τους παλαιότερους, γονείς ή δασκάλους.

    http://photodentro.edu.gr/v/item/video/8522/436


Οι ραψωδοί ήταν μεταγενέστεροι από τους αοιδούς.

    α. Δε δημιουργούσαν νέα δικά τους τραγούδια αλλά απομνημόνευαν τα παλιότερα.

    β. Δεν τραγουδούσαν αλλά απάγγελναν ρυθμικά τα παλιότερα έπη.

    γ. Κρατούσαν ραβδί, σύμβολο εξουσίας δοσμένης από τους θεούς.

    δ. Δεν ζούσαν στα ανάκτορα αλλά ανήκαν σε επαγγελματικά σωματεία.

    ε. Ταξίδευαν συχνά και συμμετείχαν σε μουσικούς αγώνες.


8. Τι γνωρίζετε για τον Όμηρο; ( πού και πότε έζησε;)

Πιστεύεται ότι έζησε κατά τον 8ο αιώνα π.Χ. στην Ιωνία. Επτά πόλεις τον διεκδικούσαν, με πιθανότερες τη Σμύρνη και τη Χίο.Φαίνεται ότι ταξίδευε για να απαγγέλλει τα ποιήματά του, που πρέπει να συνέθετε χρησιμοποιώντας γραφή. Ίσως να είναι ο πρώτος που κράτησε ραβδί, ήταν δηλαδή ο πρώτος ραψωδός.


9. Ποια στοιχεία καταδεικνύουν τη μεγάλη αξία των ομηρικών επών;

    α. Διασώθηκαν ολόκληρα μέχρι σήμερα.

    β. Για πολλούς αιώνες ψυχαγωγούσαν και δίδασκαν τους αρχαίους Έλληνες στις γιορτές και αποτελούσαν μάθημα για τα παιδιά τους στα σχολεία.

    γ. Άσκησαν τεράστια επίδραση στην αρχαία ελληνική και ρωμαϊκή λογοτεχνία και τέχνη και συνεχίζουν να εμπνέουν και σήμερα πολλούς καλλιτέχνες.


10. Πού, πότε και με ποιο σκοπό καταγράφηκαν επίσημα τα ομηρικά έπη;

Η επίσημη καταγραφή των ομηρικών επών φαίνεται ότι έγινε στην Αθήνα τον 6ο π.Χ. αιώνα, για να υποχρεώνονται οι ραψωδοί να απαγγέλνουν τα έπη στη γιορτή των Παναθηναίων με βάση το κείμενο της επίσημης έκδοσης, και να μην το τροποποιούν.


11. Τι είναι οι ραψωδίες, σε πόσες είναι χωρισμένη η Οδύσσεια αλλά και η Ιλιάδα, πώς συμβολίζονται;

Η Οδύσσεια και η Ιλιάδα από τον 3ο π.Χ. αι. παρουσιάζονται χωρισμένες σε 24 ραψωδίες καθεμιά, στα μέρη δηλαδή που απαγγέλλονταν το ένα μετά το άλλο από τους ραψωδούς. Οι ραψωδίες διακρίνονται με τα 24 γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου (τα μικρά η Οδύσσεια, α-ω, και τα μεγάλα η Ιλιάδα, Α-Ω) και με τίτλους ανάλογους με το περιεχόμενο τους.


12. Ποια είναι τα βασικά θέματα της Οδύσσειας;

Κεντρικό θέμα της Οδύσσειας είναι ο αγώνας του βασιλιά της Ιθάκης, του Οδυσσέα, να επιστρέψει με τους συντρόφους του από την Τροία στο νησί του και να ξαναπάρει τη θέση που είχε στο σπίτι του και στον λαό του. Συμπληρωματικό θέμα είναι η αναζήτησή του από τη γυναίκα του, την Πηνελόπη, και, κυρίως από τον γιο του, τον Τηλέμαχο. Η πολύχρονη απουσία του από την Ιθάκη είχε δημιουργήσει πολλά προβλήματα και στους δύο. Έτσι η δράση διεξάγεται τόσο στην ξενιτιά όσο και στην πατρίδα.



13. Σε ποια μέρη χωρίζεται η Οδύσσεια με βάση τον Οδυσσέα και την Ιθάκη;

    α. Τηλεμάχεια : στο μέρος αυτό πρωταγωνιστεί ο Τηλέμαχος.

    β. Νόστος : αναφέρεται στον αγώνα του Οδυσσέα να νοστήσει, δηλαδή να επιστρέψει στην Ιθάκη.

    γ. Μνηστηροφονία: στο μέρος αυτό ο Οδυσσέας με τη βοήθεια της θεάς Αθηνάς και συνεργαζόμενος με τον Τηλέμαχο εξοντώνει τους μνηστήρες.

...ψυχή πολύχρωμη ...ζωή στο προσκήνιο ... φως παντού