Τι διδασκόμαστε στη Γλώσσα και γιατί; https://mariakappou.gr/%CF%84%CE%B9-%CE%B4%CE%B9%CE%B4%CE%AC%CF%83%CE%BA%CE%BF%CE%BD%CF%84%CE%B1%CE%B9-%CE%BF%CE%B9-%CE%BC%CE%B1%CE%B8%CE%B7%CF%84%CE%AD%CF%82/?fbclid=IwAR1ePGRGmZxwb7hudJ8d9Fb4-KFmcCqAx5EQkcxqHr__Vipm5PjCthimfHs
ΓΕΝΙΚΟ ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ - Λογοτεχνία
Πηγή: http://filologos123.blogspot.com/p/blog-page_7242.html
Α.
Κατανόηση-πρόσληψη κειμένου
1) Είδος κειμένου:
ποίημα (παραδοσιακό, νεωτερικό ή σύγχρονο) ή
πεζό (διήγημα, νουβέλα,
μυθιστόρημα, άρθρο, θεατρικό έργο, ημερολόγιο, επιστολή, ομιλία, παραμύθι,
αυτοβιογραφία, διαφημιστικό φυλλάδιο, συνέντευξη, ηλεκτρονικό μήνυμα κ.λ.π.)
2) Είδος κειμένου: διήγημα, νουβέλα,
μυθιστόρημα (ρεαλιστικό, κοινωνικό, ηθογραφικό) , παραμύθι
3) Τόπος
4) Χρόνος (συγκεκριμένος ή αόριστος)
5) Πρόσωπα : πρωταγωνιστής,
δευτεραγωνιστής, βουβό πρόσωπο
6) Αφηγηματικές τεχνικές ή εκφραστικοί τρόποι
ή κειμενικά μέσα: αφήγηση, διάλογος, περιγραφή, μονόλογος, εσωτερικός
μονόλογος, σχόλια
7) Αφηγητής: (ποιος είναι; συμμετέχει στα
γεγονότα;)
δρων πρόσωπο, ομοδιηγητικός
(συμμετέχει), παντογνώστης (γνωρίζει τα πάντα, τι θα συμβεί από την αρχή),
ετεροδιηγητικός (δε συμμετέχει)
8) Αφήγηση: πρωτοπρόσωπη, τριτοπρόσωπη
9) Είδος αφήγησης: πραγματική, φανταστική
10) Εξέλιξη
μύθου: αρχή- ξεκίνημα ιστορίας (δέση), μέση-αγωνία (κορύφωση), τέλος
(λύση), στοιχεία πλοκής (πρόσωπο ή γεγονός που δίνει ώθηση ή νέα τροπή στο
μύθο, όταν δημιουργείται αδιέξοδο)
11) Θέμα,
θεματικά κέντρα: Κύρια (κεντρική) και δευτερεύουσες ιδέες
12) Χαρακτηρισμός
προσώπων
13) Σχήματα
λόγου ή καλολογικά στοιχεία ή εκφραστικά μέσα: παρομοίωση, μεταφορά,
εικόνα, προσωποποίηση, αντίθεση, υπερβολή
14) Γλώσσα:
δημοτική, λόγια ή καθαρεύουσα-επίσημη, προσεγμένη, απλή, οικεία, καθημερινή,
απέριττη, παραστατική, πλούσια, εφραστική κ.λπ.
15) Ύφος:απλό,
λιτό, καθημερινό, ζωντανό, άμεσο, διδακτικό, προτρεπτικό, πυκνό, γλαφυρό,
σαρκαστικό, χιουμοριστικό, ευτράπελο, προσωπικό, επικό, μεγαλοπρεπές, ευχάριστο
κ.λπ.
16) Μήνυμα
κειμένου: (ποιο είναι το δίδαγμα)
17) Νόημα
κειμένου: (ποιο είναι το περιεχόμενο
αναλυτικά)
18) Περίληψη
κειμένου: απόδοση του νοήματος με συντομία
Β. Ασκήσεις δημιουργικής γραφής
Ø ιστορία με
χρήση συγκεκριμένων λέξεων
Ø ιστορία με
αλλαγή τέλους
Ø μουσική
επένδυση συνομιλίας ή ποιήματος
Ø δημιουργία
ταινιούλας ή παρουσίασης
Ø
δραματοποίηση σκηνών
Ø σχεδιασμός
αφίσας, διαφημιστικού κειμένου
Ø φανταστική
ιστορία (π.χ. πώς θα είναι η Αθήνα μετά από 500 χρόνια)
Σχετικό γλωσσάρι από την κ. Μίρκα Καμά: https://www.stratilio.gr/%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%BF%CF%84%CE%B5%CF%87%CE%BD%CE%AF%CE%B1-%CE%B3-%CE%BB%CF%85%CE%BA%CE%B5%CE%AF%CE%BF%CF%85-%CE%B3%CE%BB%CF%89%CF%83%CF%83%CE%AC%CF%81%CE%B9-%CF%83%CF%87%CE%B5/?fbclid=IwAR2f-sdr1sTweCfHBIvD5bMlxrZDLHWAAujrZnGDfHNNdsd7trlExaoHLKw
Ώρα για παιχνίδι με την κ. Ε.Μπιλανάκη !
Κι εδώ με το filologikaek:
Και τα σχήματα λόγου δια χειρός της κ. Φ. Βγόντζα :
Άσκηση από την κ. Κ. Τσάπρα
Ώρα να διαπιστώσουμε πόσα συγκρατήσαμε, και μάλιστα διαδραστικά:
|