ΕΝΟΤΗΤΑ 17
Ο Ι. Καποδίστριας ως κυβερνήτης της Ελλάδας (1828-1831).
Το σχολικό βιβλίο:
http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/5204/Istoria_G-Gymnasiou_html-empl/index4_17.html
Σχεδιαγραμματικά:
1.Πότε και από ποιον εκλέχτηκε ο Καποδίστριας Κυβερνήτης
της Ελλάδας;
Ο Ι. Καποδίστριας εκλέχτηκε Κυβερνήτης της Ελλάδας από την
Εθνοσυνέλευση της Τροιζήνας και ήρθε στο Ναύπλιο το 1828.
2.Σε ποια κατάσταση βρισκόταν η χώρα;
Η κατάσταση στην οποία βρισκόταν η χώρα ήταν τραγική:
- Η
χώρα ήταν ερειπωμένη και ο λαός εξαθλιωμένος.
- Ληστές
και πειρατές έλεγχαν μεγάλες περιοχές της χώρας.
- Ο
αιγυπτιακός στρατός κατείχε εδάφη της ΝΔ Πελοποννήσου και ο τουρκικός
στρατός κατείχε εδάφη της Στερεάς Ελλάδας.
3.Ποιες ήταν οι ενέργειες του Καποδίστρια ως Κυβερνήτη
της Ελλάδας;
Α) στο πολίτευμα και διοίκηση:
- Συγκέντρωσε
όλες σχεδόν τις εξουσίες στο πρόσωπό του.
- Κατήργησε
προσωρινά το σύνταγμα της Τροιζήνας.
- Διόριζε
ο ίδιος τους υπουργούς και τα μέλη του Πανελληνίου.
Β) στις ένοπλες δυνάμεις:
1.
Ασχολήθηκε ιδιαίτερα με την οργάνωση τακτικού
στρατού με διπλό σκοπό:
2.
την εκκαθάριση της Στερεάς Ελλάδας από τον
τουρκικό στρατό,
3.
την αντιμετώπιση της ληστείας και της
πειρατείας.
4.
Στον τακτικό στρατό αξιοποιήθηκαν και ορισμένοι
από τους αγωνιστές.
5.
Δημιουργήθηκε ο Λόχος των Ευελπίδων, ένα είδος
στρατιωτικής σχολής.
6.
Έγιναν τα πρώτα βήματα για την οργάνωση τακτικού
πολεμικού ναυτικού.
7.
Καταπολεμήθηκε η πειρατεία, χάρη στη δράση του
Μιαούλη.
Γ) στην οικονομία:
1.
Σχημάτισε ένα πρώτο κρατικό ταμείο.
2.
Ίδρυσε Τράπεζα και έκοψε νόμισμα, το Φοίνικα.
3.
Εφάρμοσε αυστηρή λιτότητα στις κρατικές δαπάνες.
4.
Επιχείρησε να εκσυγχρονίσει τη γεωργία με νέες
καλλιέργειες και μεθόδους.
Δ) στην Εκπαίδευση:
1.Το Ορφανοτροφείο της Αίγινας, στο οποίο
λειτουργούσαν:
- τρία
αλληλοδιδακτικά σχολεία με τέσσερα χρόνια φοίτησης (δημοτικά),
- τρία
ελληνικά με τριετή φοίτηση (γυμνάσια),
- αρκετά
χειροτεχνία (επαγγελματικές σχολές),
- το Πρότυπον
Σχολείον (για τους δασκάλους των αλληλοδιδακτικών).
2.Το Κεντρικόν Σχολείον (για σπουδές σε
πανεπιστήμια του εξωτερικού).
3.Το Πρότυπον Αγροκήπιον, γεωργική σχολή στην
Τίρυνθα.
4.Ο Καποδίστριας δεν προχώρησε άμεσα στην ίδρυση
πανεπιστήμιου.
Η ολοκλήρωση της ελληνικής επανάστασης (1829)
4.Ποια ήταν η ολοκλήρωση της επανάστασης (1829);
1.Εκκρεμούσαν δύο σοβαρά ζητήματα:
- ο
βαθμός ανεξαρτησίας της χώρας,
- ο
καθορισμός των συνόρων της.
2.Η Ελλάδα αναγνωρίστηκε ως ανεξάρτητο κράτος με το
Πρωτόκολλο του Λονδίνου στις 3 Φεβρουαρίου 1830.
3.Τα βόρεια σύνορα του κράτους ήταν η γραμμή Αμβρακικού –
Παγασητικού.
Παίζουμε διαδραστικά με την κ. Φ. Χατζοπούλου:
https://learningapps.org/view13062702
Εμπεδώνουμε με τη βιντεοπαρουσίαση και το κουιζάκι του κ. Γ. Παπαθανασίου:
https://youtu.be/-aGQDldTteI
http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos_Politismos/Istoria_c/c-17.htm
Και με την παρουσίαση από την κ. Ε. Ζαρκογιάννη:
https://www.slideshare.net/ezareva/ss-15583229
|