ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ
"Ξ Ε Ν Ι Ο Σ Κ Ρ Η Σ" Η ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΤΟΥ ΔΑΣΚΑΛΟΥ ΜΑΝΩΛΗ ΧΕΤΖΟΓΙΑΝΝΑΚΗ |
||||
Αρχική σελίδα Εισαγωγή Ο ΤΟΠΟΣ ΜΟΥ Η ΠΑΝΙΔΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ ΓΡΙΦΟΣ ΑΙΝΣΤΑΪΝ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΞΕΝΙΑΚΟΥ ΟΜΙΛΙΕΣ |
ΑΠΟ ΤΗ ΜΑΔΑΡΑ ΜΕ ΑΓΑΠΗ Στις 16 Ιούλη 2010 πραγματοποιήθηκε στον Ξενιάκο του Δήμου Βιάννου, από τον πολιτιστικό σύλλογο του χωριού, αποσπερίδα για τους μόνιμους κατοίκους , τους καταγόμενους απΆ αυτό αλλά και τους φίλους τους. Τα λογής λογής εδέσματα πρόσφεραν οι νοικοκυρές του χωριού και το ψητό στον ξυλόφουρνο γουρουνόπουλο ήταν προσφορά του Συλλόγου. Το κέφι και ο χορός αυθόρμητος. Στην αρχή και μετά το καλωσόρισμα από τον Πρόεδρο του Δ.Σ. κ. Ανεθρεπτάκη Αθανάσιο, ο συνταξιούχος δάσκαλος κ. Μανώλης Χετζογιαννάκης έκανε μια γλαφυρή αναδρομή στο παρελθόν και θύμισε εικόνες από τις αποσπερίδες των παλιών καιρών (ιστορίες, παραμύθια, ανιώματα, γλωσσοδέτες) και από το καλύτερο πανηγύρι της ευρύτερης περιοχής, αυτό της Αγίας Μαρίνας Ξενιάκου. Τότε που το πανηγύρι άρχιζε μέρες πριν με το στήσιμο δυο και τριών καλυβών στις αυλές των καφενείων του χωριού σκεπασμένων με μυρωδάτες μυρτιές και πλατανόκλαδα, γιατί το γλέντι ξεκινούσε νωρίς το απόγευμα της παραμονής και συνεχιζόταν όλη την επόμενη μέρα και νύχτα. Τότε που η ίδια η προσμονή των λυράρηδων, το άπλωμα των καλωδίων για τα μεγάφωνα και η θέση που θα τοποθετούνταν ήταν πανηγύρι. Τότε που οι αυθεντικοί λυράρηδες σαν τον Νίκο τον Ξυλούρη, τον Μουντάκη, τον Σηφογιοργάκη, το Σκορδαλό, τον Καλομοίρη κ. ά. καταδέχουνταν κι έπαιζαν σΆ αυτό το μικρό χωριό κατάντικρυ στη Μαδάρα για πενταροδεκάρες γιατί δεν το ΅ παιζαν πως ήσαν «κάποιοι». Τότε που μουσική και χορός ήταν αρμονικά δεμένα κι ο οργανοπαίχτης έπαιζε κοιτάζοντας τα πόδια του χορευτή ή της χορεύτρας που στρατάριζε, μα κι ο χορευτής δε χόρευγε ότι του κατέβαινε αλλΆ ό,τι του ΅παιζε ο λυράρης. Τότε που με μια λεμονάδα στα τρία, μια φλόκα, ένα υποβρύχιο και με μια καλή μεγάλη καρδιά, ο κόσμος γλεντούσε. Και περνούσε απΆ όλες τις καλύβες, απΆ όλα τα ντουκιάνια, για να μην παρεξηγηθεί κανείς. Τότε που από νωρίς την παραμονή μα και πολύ πρωί ανήμερα αγναντεύγαμε τα περάσματα να δούμε αν έρχονταν φίλοι αλλοχωριανοί παναγυριώτες με τα γαϊδουράκια στρωμένα με μπατανίες και στολισμένα χάμουρα, που δίδαν το στίγμα της επιτυχίας. Κι οι χωριανοί συνορίζουνταν ποιος να τους πρωτοδεχτεί και τους καλωσορίσει. Και περνούσαν από το κάθε σπίτι παρέες παρέες όλη την ημέρα. Πρόσχαροι οι Ξενιακιανοί και φιλόξενοι (το λέει και το όνομά τους) μπορεί να είχαν λίγο φαΐ μα ήταν ευλογημένο. Έφτανε για όλους και περίσσευε. Τότε που πανηγύρι δεν ήταν μόνο όλα τα παραπάνω μα κι ο εκκλησιασμός απαραίτητα κι οι μουζίκες κι οι ζαχαρομαντινάδες των μικροπωλητών. Ημερολόγιο 2011Το ημερολόγιο του 2011 που εξέδωσε ο Πολιτιστικός Σύλλογος Ξενιάκου είναι αφιερωμένο στο (κλειστό) Δημοτικό Σχολείο από την ίδρυσή του το 1924 μέχρι την κατάργηση και το κλείσιμό του στα 1984 καθώς και στους δασκάλους που πέρασαν απ' αυτό. Είναι καλαίσθητο, με φωτογραφίες των χώρων που λειτούργησε το Σχολείο και των εκπαιδευτικών. Τα φύλλα των μηνών εικονογραφούνται με σχετικές ζωγραφιές από το παλιό Αλφαβητάρι.
ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΓΙΟ ΝΙΚΟΛΑΟ ΣΤΟΝ ΑΗ ΒΑΣΙΛΗ Ομιλία του δασκάλου Μανώλη Χετζογιαννάκη στις 6 Δεκεμβρίου 2011 Σήμερα, 6 Δεκεμβρίου, γιορτάζουμε τον ¶γιο Νικόλαο, τον ¶γιο "της γης και του πελάγου", που τα τελευταία χρόνια τιμά ιδιαίτερα ο πολιτιστικός μας σύλλογος έχοντάς τον ανακηρύξει προστάτη του. Ίσως δεν είναι εντελώς τυχαίο ο τρόπος που καθιερώθηκε να τιμάται. Όπως γνωρίζετε, αυτός στον οποίο τυχαίνει το φλουρί της βασιλόπιτας κατά την κοπή της πίτας του Συλλόγου παίρνει στο σπίτι του για ένα χρόνο περίπου την εικόνα του Αγίου που φιλοτέχνησε ο Ηρακλειώτης αγιογράφος κ. Σφακιανάκης. Η εικόνα επιστρέφει στον ναό στην ημέρα της γιορτής του, σήμερα, για να δοθεί στον νέο τυχερό της επόμενης χρονιάς. Έχει όμως σχέση ο ¶η Βασίλης με τον ¶γιο Νικόλαο; Φαίνεται πως ναι. Στην Ευρώπη το πρόσωπο του φορέα δώρων έχει ταυτιστεί με την ιστορία του Αγίου Νικολάου, αρχιεπισκόπου Μύρων, που φημιζόταν για τη γενναιοδωρία του. Σύμφωνα με τη χριστιανική θρησκεία, ο ¶γιος Νικόλαος γεννήθηκε το 280 μ.Χ. στα Πάταρα, μια παραθαλάσσια πόλη της Λυκίας, στη σημερινή Τουρκία (απέναντι από την Κύπρο), από ευσεβείς και πολύ πλούσιους γονείς. Ο Νικόλαος, όμως, τους έχασε σε ηλικία δεκατριών ετών εξαιτίας μιας θανατηφόρου επιδημίας και έγινε κληρονόμος μιας μεγάλης περιουσίας, την οποία διέθεσε για να ανακουφίζει τους φτωχούς και όλους όσοι είχαν ανάγκη. Ο θείος του, που ήταν ιερέας, τον έβαλε σε μοναστήρι ώστε να γίνει και ο ίδιος ιερέας. Σε ένα ταξίδι του στα Ιεροσόλυμα, χειροτονήθηκε ιερέας και σε σύντομο χρονικό διάστημα έγινε επίσκοπος στη Μύρα, παρόλο που ήταν πολύ νέος. Την εποχή εκείνη ο ρωμαίος αυτοκράτορας Διοκλητιανός εξέδωσε διάταγμα, που όριζε ότι όλοι οι υπήκοοι θα πρέπει να προσκυνούν τον αυτοκράτορα σαν θεό. Η άρνηση του Νικολάου, όπως και χιλιάδων άλλων χριστιανών να υπακούσουν στο διάταγμα, τους οδήγησε στη φυλακή. Ύστερα από δέκα χρόνια ο Νικόλαος και οι υπόλοιποι φυλακισμένοι ελευθερώθηκαν χάρη στον Μεγάλο Κωνσταντίνο, διάδοχο του Διοκλητιανού. Το 313 μ.Χ. ο Νικόλαος έγινε και πάλι επίσκοπος στη Μύρα και απέκτησε ιδιαίτερα καλή φήμη. Έφυγε από τη ζωή γύρω στο 330 μ.Χ. Σύμφωνα με την Καθολική εκκλησία πέθανε στις 6 Δεκεμβρίου του 342 μ.Χ. Αυτή την ημέρα τιμάται η μνήμη του και από τις δύο εκκλησίες (Ορθόδοξη και Καθολική). Με το πέρασμα των χρόνων η φήμη του ως θαυματουργού αγίου εξαπλώθηκε στη δύση, ιδιαίτερα μεταξύ των ναυτικών. Μάλιστα, το 1087 Ιταλοί ναυτικοί έκλεψαν το λείψανό του από τον τάφο του στη Μύρα, για να το προστατέψουν δήθεν από τους πειρατές ή από τους Σελτζούκους Τούρκους. Το λείψανο μεταφέρθηκε στο Μπάρι της Ιταλίας, όπου έγινε μεγάλος εορτασμός, ενώ διαδόθηκαν φήμες ότι εκείνη την ημέρα θεραπεύτηκαν σαράντα επτά άνθρωποι και πολλοί άλλοι τις επόμενες ημέρες. Οι κάτοικοι του Μπάρι έχτισαν προς τιμήν του Αγίου μια μεγαλόπρεπη εκκλησία, για να στεγάσουν το λείψανό του. Ο θρύλος του Αγίου Νικολάου απέκτησε ιδιαίτερη φήμη και άρχισε να απεικονίζεται με λευκή γενειάδα, να πετάει στον ουρανό πάνω σε ένα λευκό άλογο. Ακόμα και σήμερα την ημέρα της γιορτής του γίνεται μεγάλο θρησκευτικό πανηγύρι στο Μπάρι. Μαζί με τα λείψανα του Αγίου ήρθαν στη Δύση και οι θρύλοι που τον συνόδευαν. Σύμφωνα με ένα τέτοιο θρύλο, ένας έμπορος στα Πάταρα έχασε την περιουσία του και δεν μπορούσε να ζήσει την οικογένειά του. Οι τρεις κόρες του, για να βγάλουν την οικογένεια από τη δύσκολη θέση, αποφάσισαν να ρίξουν κλήρο και όποια έβγαινε, θα γινόταν πόρνη. Ο κλήρος έπεσε στη μεγαλύτερη. Ο Νικόλαος έμαθε την τραγική κατάσταση της οικογένειας και θέλησε να βοηθήσει. Έτσι, κατά τη διάρκεια της νύχτας για να μη γίνει αντιληπτός, έριξε χρυσό από την καμινάδα και αυτός προσγειώθηκε μέσα σε μια κάλτσα, που οι κόρες είχαν κρεμάσει στο τζάκι για να στεγνώσει. Έτσι, προέκυψε το έθιμο να μπαίνουν τα δώρα σε κάλτσες κρεμασμένες στο τζάκι. Επίσης, επειδή ο ¶γιος Νικόλαος δώριζε στους ανθρώπους ό,τι είχαν ανάγκη, προέκυψε το έθιμο της ανταλλαγής δώρων την παραμονή της ημέρας του θανάτου του. Τα έθιμα αυτά γνώρισαν μεγάλη αποδοχή στη μεσαιωνική Ευρώπη, ιδιαίτερα στην Ιταλία, τη Γαλλία και την Ισπανία, όπου τα δώρα ήταν συνήθως χειμωνιάτικα φρούτα, καρύδια και γλυκά. Εκτός από καλές και θεάρεστες πράξεις, ο ¶γιος με την χάρη του Θεού,
πραγματοποιούσε, εν ζωή ακόμα, και θαύματα. Όταν κάποια στιγμή είχε πάει στους
Αγίους Τόπους για να προσκυνήσει, με θαυμαστό τρόπο γαλήνεψε την
φουρτουνιασμένη θάλασσα, γλυτώνοντας έτσι το πλοίο στο οποίο επέβαινε, και την
ζωή των συνεπιβατών του. Με το πέρασμα των αιώνων ο Saint Nicholas, όπως λεγόταν στην Δύση μετατράπηκε σε Santa Claus, μια παράφραση του ονόματος του Αγίου Νικολάου και το έθιμο της ανταλλαγής δώρων συνδέθηκε σιγά σιγά με τα Χριστούγεννα. Η νέα μορφή του Αγίου Νικολάου δεν είχε πια αυστηρή μαυριδερή γενειάδα, αλλά ολόλευκη και πολύ μεγάλη. Δεν έμοιαζε πια με τον αδύνατο, αυστηρό Επίσκοπο από τα Μύρα της Λυκίας. Οι Ολλανδοί που τον δημιούργησαν στα πρώτα χρόνια του προτεσταντισμού του έδωσαν τη μορφή ενός δικού τους παχουλού, κοκκινομάγουλου τοπικού τους ήρωα που γύριζε τη χώρα τους καβάλα σΆ ένα άσπρο άλογο, φορώντας στολή στα χρώματα του ουράνιου τόξου. Έχουμε ήδη τον ¶η Βασίλη. Στις αρχές του 19ου αιώνα έχει πλέον τη μορφή ξωτικού και μπαίνει στα σπίτια από τις καμινάδες. Κάπου στα 1870 η μορφή του αφού πέρασε διαδοχικά από την Ευρώπη στην Αμερική και ξανά στη Βρετανία και συγχωνεύτηκε με το σκανδιναβικής προέλευσης πατέρα των Χριστουγέννων και γέννησε μύθους, θρύλους και τραγουδάκια. ΄Ετσι δημιουργείται και η νέα πατρίδα τΆ ¶η Βασίλη, η Λαπωνία. Μέχρι τη δεκαετία του 1930 η στολή του Αϊ Βασίλη όπως είπαμε είχε τα χρώματα του ουράνιου τόξου. Τι έγινε, όμως, και άλλαξε μορφή; Ποιος τον έκανε έτσι, όπως ακριβώς τον γνωρίζουμε σήμερα; Στα 1931, η εταιρεία Coca-Cola αποφάσισε να χρησιμοποιήσει τον Santa Claus στη χειμωνιάτικη διαφημιστική της εκστρατεία και ανέθεσε σε έναν Αμερικανό καλλιτέχνη, να τον σχεδιάσει. Εκείνος διάλεξε για τον ¶γιο τα χρώματα του λαοφιλούς αναψυκτικού δηλαδή το κόκκινο και το άσπρο και… να Άτος ο νέος Αϊ Βασίλης! Με τις μαύρες μπότες του, το μακρύ σκουφί του, το κόκκινο κοστούμι του και την άσπρη του γούνα, όπως τον γνωρίσαμε και τον αγαπάμε όλοι. Σε πολλά μέρη της Ελλάδας ο Αϊ Βασίλης αποκαλείται ταξιδιάρης, αλλά και κουβαλητής της Τύχης, γιατί είναι “επισκέπτης με καλό ποδαρικό”. Ο Αϊ Βασίλης αποτελεί πλέον μια διεθνή λαογραφική μορφή, η οποία προσφέρει δώρα σε παιδιά και ενηλίκους, που υπήρξαν “καλοί” κατά τη διάρκεια του έτους. Ο Αϊ Βασίλης είναι το κυρίαρχο πρόσωπο του εορτασμού των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς. Η γνωστή μορφή με την κόκκινη στολή και τη λευκή γενειάδα, πάντα χαμογελαστός και με το σάκο του γεμάτο δώρα από όπου και αν ξεκινάει (είτε από τη Λαπωνία είτε από την Καισαρεία της Καππαδοκίας, είτε από τα Μύρα της Λυκίας), ένα είναι σίγουρο! Ότι ταξιδεύει στον κόσμο, δίνει δώρα, χαρίζει την ευχή του και καλή τύχη. ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΚΑΙ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ |
|||